Príloha č. 3
1
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
(vrátane testu MSP)
Materiál bude mať vplyv s ohľadom na veľkostnú kategóriu podnikov:
iba na MSP (0 - 249 zamestnancov)
iba na veľké podniky (250 a viac zamestnancov)
na všetky kategórie podnikov
3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty
- z toho MSP
Uveďte, aké podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené.
Aký je ich počet?
Predkladaný materiál bude mať vplyv na podnikateľské subjekty, ktoré sa zaoberajú zhodnocovaním odpadov, ktorým vznikne transpozíciou smerníc uvedených v bode 1 evidenčná a ohlasovacia povinnosť a povinnosť uchovávania evidenie a ohlasovaných údajov o množstve výrobkov a materiálov, ktoré výsledkom prípravy na opätovné použitie, recyklácie alebo ďalších činností zhodnocovania.
Ďalej sa predmetný materiál dotkne prevádzkovateľov skládok odpadov, ktorí v súlade so zákazom skládkovania neupraveného odpadu budú musieť odpad pred uložením na skládku upraviť.
Dotknutí budú podnikatelia zaoberajúci sa činnosťou prípravy odpadu na opätovné použitie v súvislosti s ľahším prístupom k odpadu, ktorý je vhodný na túto činnosť.
Dotknuté budú taktiež fyzické osoby podnikatelia, resp. právnické osoby, ktorým pri ich výrobnej činnosti vznikajú vedľajšie produkty uvedené v prílohe č. 8b návrhu zákona, a to v súvislosti so zmenou potreby mať pre takýto vedľajší produkt udelený súhlas a fyzické osoby podnikatelia, resp. právnické osoby, ktoré požiadajú o zmenu vymedzených súhlasov.
Vzhľadom na premenlivosť počtu subjektov (vznik nových, zánik existujúcich) nie je možné ich presné vyčíslenie.
Predkladaný materiál bude mať vplyv aj na podnikateľov s platným rozhodnutím o udelení autorizácie na výkon činnosti spracovania elektroodpadu, odpadových olejov, použitých batérií a akumulátorov, ako aj na podnikateľov, ktorí budú o udelenie autorizácie po prijatí návrhu zákona žiadať. V prípade podnikateľov s platným rozhodnutím o udelení autorizácie na výkon činnosti spracovania elektroodpadu, odpadových olejov, použitých batérií a akumulátorov sa jedná o 41 subjektov (počet je k 31.1.2019). Vyčíslenie podnikateľov, ktorí budú o udelenie autorizácie po prijatí návrhu zákona žiadať, nie je možné.
Predkladaný materiál bude mať vplyv na 57 subjektov (subjekty, ktorým bola udelená autorizácia na výkon činnosti OZV, tretej osoby alebo individuálneho nakladania) v súvislosti s tvorbou finančnej garancie.
Predkladaný materiál bude mať vplyv na výrobcov obalov v súvislosti s plnením vyšších cieľov pre mieru recyklácie postupne do roku 2030.
Predkladaný materiál bude mať vplyv na subjekty, ktorým bola udelená autorizácia na výkon činnosti OZV a na koordinačné centrá v súvislosti s povinnosťou zabezpečiť podľa § 28 ods. 4 písm. af) a § 31 ods. 11 písm. p) návrhu zákona overenie účtovnej závierky a zaslať správu audítora ministerstvu.
V súvislosti s povinnosťou pre OZV a tretiu osobu, ktorá je ustanovená v § 28 ods. 4 písm. h) a § 44 ods. 8 písm. v) návrhu zákona, a ktorá ustanovuje povinnosť upravenia finančných príspevkov od zastúpených výrobcov s cieľom zohľadniť predovšetkým trvanlivosť, opraviteľnosť, opätovnú použiteľnosť, recyklovateľnosť vyhradených výrobkov a prítomnosť nebezpečných látok vo vyhradených výrobkoch sa predkladajú pozitívne aj negatívne vplyvy na výrobcov, ktorí si plnia povinnosti prostredníctvom OZV a tretej osoby.
Predkladaný materiál bude mať pozitívny vplyv na prevádzkovateľov úložiska dočasného uskladnenia odpadovej ortuti, a to v súvislosti so zrušením povinnosti doručiť každoročne do 15. februára kalendárneho roka príslušnému orgánu štátnej správy odpadového hospodárstva ním podpísaný výpis z osobitného účtu vedeného v banke alebo pobočke zahraničnej banky, na ktorom sústreďuje finančné prostriedky viazané ako účelová rezerva, ktorý dokladuje pohyby na tomto účte za predchádzajúci kalendárny rok.
Zmenou § 16 ods. 2 písm. b) návrhu zákona budú dotknuté subjekty vykonávajúce zber odpadu alebo výkup odpadu od fyzickej osoby, a to s negatívnym vplyvomPredkladaný materiál bude mať vplyv na výrobcov jednorazových plastových výrobkov uvedených v prílohe č. 7a zákona o odpadoch a výrobcov obalov a neobalových výrobkov z oxo-degradovateľných plastov.
Dotknuté budú subjekty, ktoré vykonávajú zber zmesového komunálneho odpadu a triedený zber odpadov z obalov a odpadov z neobalových výrobkov v obci.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií
- z toho MSP
Príloha č. 3
2
Uveďte, akou formou (verejné alebo cielené konzultácie a prečo) a s kým bol návrh konzultovaný.
Ako dlho trvali konzultácie?
Uveďte hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií.
Predbežná informácia k predkladanému materiálu bola zverejnená na portáli Slov-Lex dňa 25.1.2019 a zasielanie návrhov a pripomienok bolo možné do 7.2.2019.
Navrhovaná úprava týkajúca sa zníženia administratívnej záťaže pre tie fyzické osoby podnikateľov, resp. právnické osoby, ktorým pri ich výrobnej činnosti vznikajú vedľajšie produkty uvedené v prílohe č. 8b bola konzultovaná s príslušnými okresnými úradmi, odbor starostlivosti o životné prostredie.
Návrh zmien týkajúcich sa podnikateľov s platným rozhodnutím o udelení autorizácie na výkon činnosti spracovania elektroodpadu, odpadových olejov, použitých batérií a akumulátorov bol konzultovaný interne v rámci Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky na základe vyplývajúcich zistení z praxe.
Konzultácie k navrhovanej úprave týkajúcej sa elektronizácie neboli absolvované, nakoľko návrhom sa nezavádzajú nové povinnosti, ale sa len zavádza ich elektronické plnenie čím sa nepredpokladá zvýšená záťaž pre MSP.
3.3 Náklady regulácie
- z toho MSP
3.3.1 Priame finančné náklady
Dochádza k zvýšeniu/zníženiu priamych finančných nákladov (poplatky, odvody, dane clá...)? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Zníženie priamych finančných nákladov na jednu fyzickú osobu podnikateľa, resp. právnickú osobu, ktorým pri ich výrobnej činnosti vznikajú vedľajšie produkty uvedené v prílohe č. 8b bude predstavovať 11 €, a to za úhradu správneho poplatku za vydanie rozhodnutia o udelenie príslušného súhlasu a v prípade zmeny takéhoto rozhodnutia bude predstavovať 4 €, a to tiež za úhradu správneho poplatku za vydanie zmeny rozhodnutia o udelenie súhlasu.
V súvislosti so zmenou čl. II návrhu zákona týkajúcou sa zmeny správnych poplatkov v položke č. 162, dôjde k zvýšeniu priamych finančných nákladov na jednu fyzickú osobu podnikateľa, resp. právnickú osobu, ktorá požiada o zmenu vymedzených súhlasov. Náklady na jedného podnikateľa budú predstavovať 4 €, a to za úhradu správneho poplatku za vydanie zmeny rozhodnutia o udelenie súhlasu.
V súvislosti s vydanými platnými rozhodnutiami o udelení autorizácie na výkon činnosti spracovania elektroodpadu, odpadových olejov, použitých batérií a akumulátorov budú ušetrené priame finančné náklady. Za súčasnej situácie, podnikateľské subjekty, ktoré majú vydané viac ako jednu autorizáciu na istú činnosť spracovania odpadu, avšak v každej majú uvedené iné katalógové čísla odpadov, na ktoré majú oprávnenie spracovateľskej činnosti, musia platiť poplatok za zmenu každej autorizácie napr. pri zmene adresy sídla spoločnosti. V súčasnosti sa poplatok pohybuje v rozmedzí 1 x 20 3 x 20 €, na základe počtu vydaných autorizácií, pričom jeden podnikateľský subjekt vydané maximálne tri autorizácie na istú spracovateľskú činnosť odpadu, len s inými katalógovými číslami odpadov.
Podnikateľské subjekty budú môcť z vlastného podnetu požiadať o zrušenie autorizácií, pričom ich pôvodná autorizácia bude rozšírená o katalógové čísla odpadov. Pri žiadosti o rozšírenie autorizácie o spracovanie nových druhov odpadov sa spracovateľ do budúcna vyhne tomu, že v prípade jej zmeny bude musieť uhrádzať viac ako jeden správny poplatok vo výške 20 za zmenu každej autorizácie (k 31.1.2019 bolo udelených 46 autorizácií), čím sa mu znížia priame finančné náklady v súlade s vyššie uvedeným.
Správne poplatky ustanovené v zákone NR SR č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov.
Implementáciou návrhu elektronizácie nevznikajú administratívne náklady podnikov.
3.3.2 Nepriame finančné náklady
Vyžaduje si predkladaný návrh dodatočné náklady na nákup tovarov alebo služieb? Zvyšuje predkladaný návrh náklady súvisiace so zamestnávaním? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
V súvislosti s podporou činností prípravy odpadu na opätovné použitie (napr. vyčlenením špeciálneho priestoru na zberných dvoroch obcí, v zariadeniach na zber a vo výkupniach odpadu) predpokladáme pozitívny vplyv na zariadenia vykonávajúce prípravu odpadu na opätovné použitie, a to uľahčením ich prístupu k odpadu vhodnému na túto činnosť. Tieto náklady však nie je možné vyčísliť z dôvodu, že v súčasnosti nie je možné odhadnúť množstvo vyzbieraného odpadu, ktorý bude určený na prípravu na opätovné použitie. Zároveň nie je možné určiť ani počet subjektov vykonávajúcich prípravu na opätovné použitie, ktoré budú využívať takto vyzbieraný odpad.
V súvislosti zo zavedením zákazu skládkovania odpadu, ktorý nebol upravený pred uložením na skládku odpadu predpokladáme zvýšenie nákladov na úpravu odpadu pre podnikateľov uvedených v bode 3.1. Náklady na jedného podnikateľa nie je možné vyčísliť, nakoľko nie je známe koľkí prevádzkovatelia skládok budú musieť prijať opatrenia v súvislosti s vyššie uvedenou zmenou.
Príloha č. 3
3
Povinnosť zasielať Oznámenie o zbere a výkupe odpadu mali príslušné subjekty aj pred zmenou ustanovenia § 16 ods. 2 písm. b) návrhu zákona, avšak návrhom zákona sa mení počet obcí, ktorým byť toto oznámenie zasielané, čo závisí od toho, koľko a odkiaľ pochádzajúcich fyzických osôb bude príslušným subjektom odpad prinášať na výkup. Nakoľko MŽP SR nedisponuje takýmito údajmi nemôže vyčísliť náklady týchto subjektov.
Návrh zákona bude viesť k nepriamym finančným nákladom pre výrobcov vyhradených výrobkov, alebo pre organizáciu zodpovednosti výrobcov, ktoré vzniknú povinnosťou tvoriť finančnú garanciu podľa § 31a. Uvedené zvýšené náklady na tvorbu finančnej zábezpeky sa nebudú týkať výrobcov obalov, ktorí si plnia vyhradené povinnosti individuálne, t. j.- majú na výkon činnosti udelenú autorizáciu. Táto povinnosť sa nebude týkať 58 subjektov (v súčasnosti udelených autorizácii na výkon činnosti individuálneho nakladania s odpadmi z obalov). Zvýšené náklady je možné očakávať aj pre výrobcov obalov v súvislosti s povinnosťou plniť vyššie ciele recyklácie ustanovené v prílohe č. 3 pre odpady z obalov postupne do roku 2030. Tieto zvýšené náklady sa budú týkať približne 15 000 v súčasnosti registrovaných výrobcov obalov. Keďže ministerstvo nedisponuje presnými finančnými nákladmi na zabezpečenie triedeného zberu odpadov z obalov, nie je možné tieto zvýšené náklady vyčísliť.
V súvislosti so zákazom uvádzať na trh Slovenskej republiky jednorazové plastové výrobky uvedené v prílohe č. 7a zákona o odpadoch a obaly a neobalové výrobky z oxo-degradovateľných plastov budú negatívne ovplyvnení výrobcovia, ktorí dnes uvádzajú tieto výrobky na trh, na druhej strane budú pozitívne ovplyvnení výrobcovia, ktorí uvádzajú alternatívy k týmto výrobkom z iných materiálov ako plasty. Aj keď dnes dopad nevieme presne vyčísliť, podľa údajov Európskej Komisie ide o výrobky, ktoré dnes majú dostupné environmentálne prijateľnejšie a cenovo dostupné alternatívy, vrátane opakovateľne použiteľných.
V súvislosti so zavedením povinnosti ustanovenej v § 16 ods. 10 zákona o odpadoch pre subjekty, ktoré vykonávajú zber zmesového komunálneho odpadu a triedený zber odpadov z obalov a odpadov z neobalových výrobkov v obci zabezpečiť vybavenie zberných vozidiel vážiacim systémom vznikne týmto subjektom zvýšenie nákladov na zabezpečenie plnenia tejto povinnosti. Nakoľko MŽP SR nedisponuje údajmi o cenách vážiacich systémov a nedokáže ani kvantifikovať počet dotknutých subjektov, nie je možné tieto náklady vyčísliť.
V súvislosti s povinnosťou vykonávať overenie účtovnej závierky a zasielať správu audítora ministerstvu sa predpokladá zvýšenie nákladov na subjekty uvedené v bode 3.1. Náklady na jeden subjekt však nie je možné vyčísliť, nakoľko ministerstvo ponechalo voľnosť vo výbere audítorov a cena audítorskej správy závisí od rôznych skutočností, napr. od veľkosti subjektu v ktorom sa audit vykonáva. návrh zákona neustanovuje konkrétny subjekt, ktorý má overiť účtovnú závierku a ani rozsah prác počas tejto činnosti.
V súvislosti s povinnosťou upraviť finančné príspevky od zastúpených výrobcov s cieľom zohľadniť predovšetkým trvanlivosť, opraviteľnosť, opätovnú použiteľnosť, recyklovateľnosť vyhradených výrobkov a prítomnosť nebezpečných látok vo vyhradených výrobkoch sa predpokladajú zvýšené náklady u tých výrobcov, ktorí si plnia povinnosti prostredníctvom OZV a tretej osoby, a ktorí budú vyrábať výrobky napr. zo zle recyklovateľných alebo nerecyklovateľných materiálov atď. Zároveň sa predpokladajú znížené náklady u tých výrobcov, ktorí si plnia povinnosti prostredníctvom OZV a tretej osoby, a ktorí budú vyrábať výrobky napr. z dobre recyklovateľných materiálov, opätovne použiteľných výrobkov atď.
Predkladaný materiál bude mať pozitívny vplyv na prevádzkovateľov úložiska dočasného uskladnenia odpadovej ortuti, a to v súvislosti so zrušením povinnosti doručiť každoročne do 15. februára kalendárneho roka príslušnému orgánu štátnej správy odpadového hospodárstva ním podpísaný výpis z osobitného účtu vedeného v banke alebo pobočke zahraničnej banky, na ktorom sústreďuje finančné prostriedky viazané ako účelová rezerva, ktorý dokladuje pohyby na tomto účte za predchádzajúci kalendárny rok. Ušetrené finančné náklady nie je možné vyčísliť, nakoľko poplatky za služby v jednotlivých bankách sú odlišné.
V súvislosti so zavedením elektronizácie si budú musieť všetky subjekty zabezpečiť elektronický podpis. Je však predpoklad, že elektronický podpis subjekty majú z dôvodu komunikácie s inými informačnými systémami verejnej správy. Elektronický podpis je možné zabezpečiť si prostredníctvom portálu slovensko.sk bez zvýšených finančných nákladov.
3.3.3 Administratívne náklady
Dochádza k zavedeniu nových informačných povinností alebo odstráneniu, príp. úprave existujúcich informačných povinností? (napr. zmena požadovaných dát, zmena frekvencie reportovania, zmena formy predkladania a pod.) Ak áno, popíšte a vyčíslite administratívne náklady. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
V súvislosti zo zavedením evidenčnej a ohlasovacej povinnosti a povinnosti uchovávania evidencie a ohlasovaných údajov o množstve výrobkov a materiálov, ktoré výsledkom prípravy na opätovné použitie, recyklácie alebo ďalších činností zhodnocovania dôjde k zvýšeniu administratívnej záťaže pre podnikateľov spomenutých v bode 3.1. Zvýšené administratívne náklady na jedného podnikateľa týkajúce sa evidenčnej povinnosti a uchovávania údajov z evidencie budú predstavovať 34 €. V rámci ohlasovacích povinností a ich uchovávania sa nepredpokladajú žiadne vplyvy pre týchto podnikateľov, nakoľko povinnosť ohlasovania bude zahrnutá do stávajúceho tlačiva Ohlásenie o vzniku odpadu a nakladaní s ním.
Príloha č. 3
4
V súvislosti s návrhom zmien týkajúcich sa fyzickej osoby podnikateľa, resp. právnickej osoby, ktorým pri ich výrobnej činnosti vznikajú vedľajšie produkty uvedené v prílohe č. 8b, dôjde k zníženiu administratívnej záťaže a nákladov spojených s nižším počtom podávania žiadostí o udelenie súhlasu (o to, že látka alebo vec sa považuje za vedľajší produkt, a nie za odpad) a o zmenu tohto súhlasu. Ušetrené náklady na jedného podnikateľa za podanú žiadosť predstavujú 19 €.
V súvislosti s návrhom zmien týkajúcich sa podnikateľov s platným rozhodnutím o udelení autorizácie na výkon činnosti spracovania elektroodpadu, odpadových olejov, použitých batérií a akumulátorov dôjde k zníženiu administratívnej záťaže a nákladov spojených s nižším počtom podávania žiadostí o zmenu autorizácie. Ušetrené náklady pre jednu podanú žiadosť predstavujú 19 a nie je možné vyčísliť náklady na jedného podnikateľa.
V súvislosti so zavedením ohlasovacej povinnosti ustanovenej v § 16 ods. 10 zákona o odpadoch pre subjekty, ktoré vykonávajú zber zmesového komunálneho odpadu a triedený zber odpadov z obalov a odpadov z neobalových výrobkov v obci dôjde k zvýšeniu administratívnej záťaže. Zvýšené administratívne náklady na jedného podnikateľa budú predstavovať 69 €.
Pri výpočte bola použitá kalkulačka nákladov regulácie Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky.
Implementáciou návrhu elektronizácie nevznikajú administratívne náklady podnikov.
3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Náklady na 1 podnikateľa
Náklady na celé podnikateľské prostredie
Priame finančné náklady
-11
0
Nepriame finančné náklady
finančné náklady v zmysle povinností uvádzaných v časti 3.3.2.
0
Administratívne náklady
84
0
Celkové náklady regulácie
73
0
Výpočet:
Priame finančné náklady: (zníženie -11 €) + (zníženie -4 €) + (zvýšenie +4 €) = zníženie nákladov na 1 podnikateľa -11 €
Administratívne náklady: (zvýšenie +34 €) + (zvýšenie +69 €) + (zníženie -19 €) = zvýšenie nákladov na 1 podnikateľa 84 €
Celkové náklady regulácie: (zníženie -11 €) + (zvýšenie +84 €) = zvýšenie celkových nákladov na 1 podnikateľa 73 €
3.4 Konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu
- z toho MSP
Dochádza k vytvoreniu bariér pre vstup na trh pre nových dodávateľov alebo poskytovateľov služieb? Bude mať navrhovaná zmena za následok prísnejšiu reguláciu správania sa niektorých podnikov? Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)? Ak áno, popíšte.
Aký vplyv bude mať navrhovaná zmena na obchodné bariéry? Bude mať vplyv na vyvolanie cezhraničných investícií (príliv /odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)? Ak áno, popíšte.
Ako ovplyvní cenu alebo dostupnosť základných zdrojov (suroviny, mechanizmy, pracovná sila, energie atď.)?
Ovplyvňuje prístup k financiám? Ak áno, ako?
V súčasnosti ministerstvo nedisponuje takýmto údajom.
3.5 Inovácie
- z toho MSP
Uveďte, ako podporuje navrhovaná zmena inovácie.
Zjednodušuje uvedenie alebo rozšírenie nových výrobných metód, technológií a výrobkov na trh?
Uveďte, ako vplýva navrhovaná zmena na jednotlivé práva duševného vlastníctva (napr. patenty, ochranné známky, autorské práva, vlastníctvo know-how).
Podporuje vyššiu efektivitu výroby/využívania zdrojov? Ak áno, ako?
Vytvorí zmena nové pracovné miesta pre zamestnancov výskumu a vývoja v SR?
Príloha č. 3
5
Povinnosti vyplývajúce z aktuálne platnej legislatívy ostávajú bez zmien. Základné ciele navrhovanej právnej úpravy spočívajú v upravení vzťahov a postupov napĺňania povinností, vzhľadom na fakt, že evidencia sa bude vykonávať výlučne elektronicky na centralizovanom mieste pomocou elektronickej evidencie odpadov.