Predkladaný materiál bude mať vplyv na podnikateľské subjekty, ktoré sa zaoberajú zhodnocovaním odpadov, ktorým vznikne transpozíciou smerníc uvedených v bode 1 evidenčná a ohlasovacia povinnosť a povinnosť uchovávania evidenie a ohlasovaných údajov o množstve výrobkov a materiálov, ktoré sú výsledkom prípravy na opätovné použitie, recyklácie alebo ďalších činností zhodnocovania.
Ďalej sa predmetný materiál dotkne prevádzkovateľov skládok odpadov, ktorí v súlade so zákazom skládkovania neupraveného odpadu budú musieť odpad pred uložením na skládku upraviť.
Dotknutí budú podnikatelia zaoberajúci sa činnosťou prípravy odpadu na opätovné použitie v súvislosti s ľahším prístupom k odpadu, ktorý je vhodný na túto činnosť.
Dotknuté budú taktiež fyzické osoby – podnikatelia, resp. právnické osoby, ktorým pri ich výrobnej činnosti vznikajú vedľajšie produkty uvedené v prílohe č. 8b návrhu zákona, a to v súvislosti so zmenou potreby mať pre takýto vedľajší produkt udelený súhlas a fyzické osoby – podnikatelia, resp. právnické osoby, ktoré požiadajú o zmenu vymedzených súhlasov.
Vzhľadom na premenlivosť počtu subjektov (vznik nových, zánik existujúcich) nie je možné ich presné vyčíslenie.
Predkladaný materiál bude mať vplyv aj na podnikateľov s platným rozhodnutím o udelení autorizácie na výkon činnosti spracovania elektroodpadu, odpadových olejov, použitých batérií a akumulátorov, ako aj na podnikateľov, ktorí budú o udelenie autorizácie po prijatí návrhu zákona žiadať. V prípade podnikateľov s platným rozhodnutím o udelení autorizácie na výkon činnosti spracovania elektroodpadu, odpadových olejov, použitých batérií a akumulátorov sa jedná o 41 subjektov (počet je k 31.1.2019). Vyčíslenie podnikateľov, ktorí budú o udelenie autorizácie po prijatí návrhu zákona žiadať, nie je možné.
Predkladaný materiál bude mať vplyv na 57 subjektov (subjekty, ktorým bola udelená autorizácia na výkon činnosti OZV, tretej osoby alebo individuálneho nakladania) v súvislosti s tvorbou finančnej garancie.
Predkladaný materiál bude mať vplyv na výrobcov obalov v súvislosti s plnením vyšších cieľov pre mieru recyklácie postupne do roku 2030.
Predkladaný materiál bude mať vplyv na subjekty, ktorým bola udelená autorizácia na výkon činnosti OZV a na koordinačné centrá v súvislosti s povinnosťou zabezpečiť podľa § 28 ods. 4 písm. af) a § 31 ods. 11 písm. p) návrhu zákona overenie účtovnej závierky a zaslať správu audítora ministerstvu. V súvislosti s povinnosťou pre OZV a tretiu osobu, ktorá je ustanovená v § 28 ods. 4 písm. h) a § 44 ods. 8 písm. v) návrhu zákona, a ktorá ustanovuje povinnosť upravenia finančných príspevkov od zastúpených výrobcov s cieľom zohľadniť predovšetkým trvanlivosť, opraviteľnosť, opätovnú použiteľnosť, recyklovateľnosť vyhradených výrobkov a prítomnosť nebezpečných látok vo vyhradených výrobkoch sa predkladajú pozitívne aj negatívne vplyvy na výrobcov, ktorí si plnia povinnosti prostredníctvom OZV a tretej osoby.
Predkladaný materiál bude mať pozitívny vplyv na prevádzkovateľov úložiska dočasného uskladnenia odpadovej ortuti, a to v súvislosti so zrušením povinnosti doručiť každoročne do 15. februára kalendárneho roka príslušnému orgánu štátnej správy odpadového hospodárstva ním podpísaný výpis z osobitného účtu vedeného v banke alebo pobočke zahraničnej banky, na ktorom sústreďuje finančné prostriedky viazané ako účelová rezerva, ktorý dokladuje pohyby na tomto účte za predchádzajúci kalendárny rok.
Zmenou § 16 ods. 2 písm. b) návrhu zákona budú dotknuté subjekty vykonávajúce zber odpadu alebo výkup odpadu od fyzickej osoby, a to s negatívnym vplyvomPredkladaný materiál bude mať vplyv na výrobcov jednorazových plastových výrobkov uvedených v prílohe č. 7a zákona o odpadoch a výrobcov obalov a neobalových výrobkov z oxo-degradovateľných plastov.
Dotknuté budú subjekty, ktoré vykonávajú zber zmesového komunálneho odpadu a triedený zber odpadov z obalov a odpadov z neobalových výrobkov v obci.