1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2019
2020
2021
2022
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
154 000
1 282 031,5
1 282 031,5
MŽP SR/program 076
0
0
52 031,5
52 031,5
MŽP SR/program 0EK0E
0
154 000
1 230 000
1 230 000
z toho:
- vplyv na ŠR
0
154 000
1 282 031,5
1 282 031,5
Rozpočtové prostriedky
0
154 000
1 282 031,5
1 282 031,5
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
6
6
- vplyv na ŠR
0
0
6
6
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
38 556
38 556
- vplyv na ŠR
0
0
38 556
38 556
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
154 000
52 031,5
52 031,5
MŽP SR/program 076
0
0
52 031,5
52 031,5
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
2
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Vzhľadom na skutočnosť, že nie je možné odhadnúť náklady na rozvoj informačného systému odpadového hospodárstva (ďalej len „ISOH“), náklady na zabezpečenie prevádzky systému boli vo východiskách projektu kalkulované vo výške 8 % z ceny projektu. Financovanie zvýšených IT výdavkov v súvislosti s prevádzkou ISOH bude zabezpečené v rámci schválených limitov výdavkovej kapitoly MŽP SR na rok 2020 a taktiež predmetom rokovania o rozpočte na roky 2021 a 2022.
Taktiež nie je možné odhadnúť výdavky na strane Ministerstva vnútra SR z dôvodu potreby prepojenia ISOH z informačnými systémami Ministerstva vnútra SR.
Z vyššie uvedeného dôvodu výdavky na pokrytie integrácií na strane Ministerstva vnútra SR neboli vypočítané.
Financovanie osobných výdavkov 3 nových zamestnancov aparátu MŽP SR bude zabezpečené v rámci schválených limitov výdavkov kapitoly MŽP SR na roky 2021 a 2022 a nasledujúce roky bez dodatočných požiadaviek na rozpočet verejnej správy.
Vplyvy týkajúce sa zrušenia výnimiek podľa § 81 ods. 21 návrhu zákona nie je možné kvantifikovať. V prípade zvýšených výdavkov na triedený zber kuchynského odpadu po zrušení výnimiek si obec náklady hradí z miestneho poplatku. Zrušenie výnimiek vyplýva zo Správy včasného varovania EÚ.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Navýšenie o 3 zamestnancov MŽP SR pre oblasť pôsobnosti strategických dokumentov v odpadovom hospodárstve je potrebné z nasledujúcich dôvodov:
1.V pôsobnosti sekcie environmentálneho hodnotenia a odpadového hospodárstva, pre oblasť odpadového hospodárstva, je vypracovanie a plnenie viacerých strategických dokumentov:
Program odpadového hospodárstva Slovenskej republiky
Program predchádzania vzniku odpadu Slovenskej republiky
Program predchádzania vzniku potravinového odpadu Slovenskej republiky
Stratégia obmedzovania ukladania biologicky rozložiteľných odpadov na skládky odpadov
Stratégia pre nakladanie s biologicky rozložiteľným komunálnym odpadov
Prvé tri strategické dokumenty v zozname je potrebné v zmysle platnej právnej úpravy SR pravidelne aktualizovať, resp. vypracovať vždy nový dokument na nasledujúce obdobie.
2.Z dôvodu, že uvedené dokumenty strategickými dokumentami s celoštátnym dosahom, je potrebné, aby vždy pred ich schválením prešli procesom strategického posudzovania vplyvov (SEA) a pri ich príprave je potrebné postupovať v zmysle Metodiky a inštitucionálneho rámca tvorby verejných stratégií (vypracovávanie povinnej sprievodnej dokumentácie), ktoré boli vypracované Úradom podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu.
3.30. mája 2018 bolo prijatých viacero smerníc Európskeho parlamentu a Rady v rámci tzv. „Odpadového balíčka“, v rámci ktorých vznikli nové povinnosti týkajúce sa aj doplnenia obsahu uvedených strategických dokumentov SR napr. povinnosť
3
vypracovávania programu predchádzania vzniku potravinového odpadu SR, v rámci „Odpadového balíčka“ je plánovaná aj výmena informácií a najlepších postupov medzi členskými štátmi o praktickom vykonávaní a presadzovaní požiadaviek smerníc, ktoré predmetom strategických dokumentov. Ďalej, o implementácii opatrení ustanovených v národných strategických dokumentoch a o napĺňaní článkov jednotlivých smerníc „Odpadového balíčka“ bude potrebné pravidelné podávanie informácií a správ Európskej komisii.
4.Procesu vypracovania strategických dokumentov vždy predchádza spracovávanie podkladov, údajov a analýz aktuálneho stavu nakladania s jednotlivými prúdmi odpadov, ako aj analýzy infraštruktúry zariadení na zhodnocovanie a zneškodňovanie odpadov, vrátane opätovného použitia výrobkov a materiálov. Taktiež je potrebné priebežné vyhodnocovanie pokroku SR v súvislosti s napĺňaním opatrení strategických dokumentov, ku ktorému sa vypracovávajú a zhromažďujú podrobné podklady.
5.V minulosti vypracovávalo strategické dokumenty v oblasti odpadového hospodárstva pre MŽP SR Centrum odpadového hospodárstva a environmentálneho manažérstva Slovenskej agentúry životného prostredia (COHEM SAŽP) v rámci Plánu hlavných úloh SAŽP, v ktorom bolo zamestnaných 17 zamestnancov. K decembru 2014 bolo uvedené centrum zrušené a povinnosti týkajúce sa vypracovávania, vyhodnocovania a plnenia strategických dokumentov zabezpečuje v súčasnosti odbor odpadového hospodárstva a integrovanej prevencie sekcie environmentálneho hodnotenia a odpadového hospodárstva MŽP SR.
Návrh právneho predpisu rieši aj problematiku elektronizácie odpadového hospodárstva zavedením jednotného environmentálneho monitorovacieho a informačného systému. ISOH bude zabezpečovať zhromažďovanie údajov v odpadovej oblasti, ako aj ich následné poskytovanie, a to na celonárodnej úrovni.
Odstráni sa manuálne prepisovanie dát z jednotlivých hlásení, zvýši sa frekvencia podávania hlásení, odstráni sa chybovosť dát a vytvoria sa dostatočné kontrolné mechanizmy. Proces spracovávania agendy odpadového hospodárstva sa zrýchli a zefektívni pričom bude zvládnuteľné spracovanie narastajúceho počtu záznamov. Zavedie sa princíp jedenkrát a dosť, aby raz zadané údaje v rámci ISOH nebolo potrebné opätovne zadávať, ale aby boli zdieľané a proaktívne zadávané automaticky.
Riešenie bude pripravené pre poskytovanie údajov pre potreby Európskej únie, prípadne iných tretích strán. Zároveň sa odstránia nezrovnalosti vo vykazovaní jednotlivých tokov odpadov. Umožní sa sledovanie životného cyklu odpadu od jeho vzniku po stavy jeho konca ako aj sledovanie pri riadení kompetencií a aktivít jednotlivých aktérov v rámci životného cyklu pri vzniku, transportu, recyklácie a likvidácie odpadu. Zabezpečí sa elektronická validácia aktérov a kontrola lehôt jednotlivých aktivít prostredníctvom centrálnej referenčnej evidencie.
Z údajov zozbieraných a spracovaných v rámci monitorovania odpadového hospodárstva spracované súhrnné informácie vo forme hodnotení plnenia cieľov programov a reportov s rôznymi pohľadmi na odpadové hospodárstvo SR. Tieto hodnotenia a reporty podkladom pre rozhodovanie a výkon štátnej správy v odpadovom hospodárstve SR.
4
Orgány štátnej správy, budú efektívne poskytovať súhrnné validné a adresné informácie o stave plnenia medzinárodných záväzkov vo forme reportov inštitúciám EUROSTAT, OECD, Európska komisia, Európska environmentálna agentúra, Sekretariát Bazilejského dohovoru.
Rozpočtovo nekryté vplyvy na strane výdavkov súvisiace s prevádzkou ISOH boli vyčíslené z dôvodu potreby zabezpečenia prevádzky systému aj po vytvorení samotného informačného systému na roky 2021 a 2022.
Cieľom vybudovania ISOH je získať prehľad v oblasti odpadového hospodárstva a minimalizovať škody na životnom prostredí. Vďaka nespornej dôležitosti tém životného prostredia, ktorej hmatateľnou zložkou je aj oblasť odpadového hospodárstva, sa táto téma v súčasnosti oprávnene dostáva do popredia. Krajiny majú ambíciu pristupovať k tejto téme zodpovedne, pričom kladú dôraz na kvalitné dáta pre zabezpečenie rozhodovania o opatreniach.
Budúcou úlohou ISOH bude zabezpečovať zhromažďovanie údajov v odpadovej oblasti, ako aj ich následné poskytovanie, pričom sa odstráni manuálne prepisovanie dát z jednotlivých hlásení, zvýši sa frekvencia podávania hlásení, odstráni sa chybovosť dát a vytvoria sa dostatočné kontrolné mechanizmy. Z globálneho pohľadu ide o monitorovací systém pohybu odpadov od jeho vzniku po stavy jeho konca, ako aj sledovanie pri riadení kompetencií a aktivít jednotlivých aktérov v rámci životného cyklu odpadu od jeho vzniku, prepravy, obchodovania, úpravy až po konečné zhodnotenie či zneškodnenie odpadu.
Bez zabezpečenia prevádzky ISOH nebude možné prispieť k efektívnejšej kontrole nakladania s odpadom vykonávanými hlavne príslušnými Okresnými úradmi a Slovenskou inšpekciou životného prostredia. Tieto inštitúcie budú mať v informačnom systéme k dispozícii konsolidované informácie o nakladaní s odpadom, čím sa zefektívni súčinnosť orgánov štátnej správy.
Výška na zabezpečenie prevádzky bola kalkulovaná na základe skúseností a vývoja informačných systémov z minulosti. Výška projektov a cena SLA kontraktov je uvádzaná v nasledovnej tabuľke, vychádzajúc zo zmlúv zverejnených na
www.crz.gov.sk
:
Názov IS
Rezort
Výška Zmluvy s DPH
Výška SLA kontraktu s DPH / rok
% podiel
IS CEP
Ministerstvo financií SR
16 967 874,22 €
1 917 660,00 €
11,30 %
Integrovaný informačný systém pre zabezpečenie poskytovania elektronických služieb MH SR
Ministerstvo hospodárstva SR
8 078 781,60 €
433 800,00 €
5,37 %
Elektronická zbierka zákonov - Slovlex
Ministerstvo spravodlivosti SR
8 950 800,00 €
1 653 888,00 €
18,48%
Priemer
11,72 %
V zmysle Strategického dokumentu pre oblasť rastu digitálnych služieb a oblasť infraštruktúry prístupovej siete novej generácie (2014 2020) vypracovaného Ministerstvom financií SR,
5
ktorý stanovuje stratégiu ďalšieho rozvoja digitálnych služieb a infraštruktúry prístupovej siete novej generácie na Slovensku na programové obdobie 2014 2020, bol budúci vývoj nákladov na prevádzku informačných systémov odhadnutý vo výške takmer 10 % z celkových investičných nákladov.
Na základe vyššie uvedeného MŽP SR stanovilo výšku prevádzkovej podpory na úrovni 8% z ceny projektu.
Vytvorenie ISOH je financované z Operačného programu Kvalita životného prostredia. V zmysle povinnosti prijímateľa zabezpečiť zachovanie účelu a podmienok realizácie projektu, na základe ktorých bol MŽP SR poskytnutý príspevok, je potrebné zabezpečiť aj prevádzku informačného systému po dobu min. 5 rokov od momentu ukončenia realizácie projektu. Odhadované bežné výdavky na prevádzku informačného systému nevyhnutnou podmienkou pre realizáciu projektu ISOH.
Z tohto dôvodu MŽP SR plánuje uvedenú investíciu zahrnúť do Návrhu rozpočtu kapitoly MŽP SR na roky 2020 až 2022, čím by po schválení bola táto investícia rozpočtovo zabezpečená.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
X iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
r
r + 1
r + 2
r + 3
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
6
7
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
8
Tabuľka č. 4
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2019
2020
2021
2022
poznámka
Bežné výdavky (600)
0
154 000
1 282 031,5
1 282 031,5
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
38 556
38 556
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
13 475,5
13 475,5
Tovary a služby (630)2
0
154 000
1 230 000
1 230 000
635009 - Rutinná a štandardná údržba softvéru
0
154 000
1 230 000
1 230 000
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
154 000
1 282 031,5
1 282 031,5
9
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2019
2020
2021
2022
poznámka
Počet zamestnancov celkom
0
0
3
3
PT 8 (v zmysle prílohy 1 nariadenia vlády č. 389/2018)
z toho vplyv na ŠR
0
0
3
3
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
0
0
1071
1071
z toho vplyv na ŠR
0
0
1071
1071
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
52 031,5
52 031,5
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
38 556
38 556
z toho vplyv na ŠR
0
0
38 556
38 556
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
13 475,5
13 475,5
z toho vplyv na ŠR
0
0
13 475,5
13 475,5
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
10