Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
Názov materiálu
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
💧 Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
💧 Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/849 z 30. mája 2018, ktorou sa menia smernice 2000/53/ES o vozidlách po dobe životnosti, 2006/66/ES o batériách a akumulátoroch a použitých batériách a akumulátoroch a 2012/19/EÚ o odpade z elektrických a elektronických zariadení
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/850 z 30. mája 2018, ktorou sa mení smernica 1999/31/ES o skládkach odpadov
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/851 z 30. mája 2018, ktorou sa mení smernica 2008/98/ES o odpade
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/852 z 30. mája 2018, ktorou sa mení smernica 94/62/ES o obaloch a odpadoch z obalov
Termín začiatku a ukončenia PPK
Začiatok: 11.4.2019Ukončenie: 26.4.2019
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
máj 2019
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
október 2019
2. Definícia problému
Návrh zákona transponuje smernice uvedené v bode 1. Zároveň sa predmetným návrhom zákona zapracujú existujúce požiadavky z aplikačnej praxe, ktoré sa týkajú rozšírenej zodpovednosti výrobcov a odstránia sa transpozičné a iné nedostatky vytýkané zo strany Európskej komisie.Návrhom zákona sa upravujú postupy a pravidlá týkajúce sa oblasti elektronizácie odpadového hospodárstva. V súčasnosti Slovenská republika nemá pre oblasť odpadového hospodárstva jednotný elektronický systém odpadového hospodárstva. Ohlasovacie povinnosti si povinné subjekty plnia v písomnej forme.
3. Ciele a výsledný stav
Hlavným cieľom návrhu zákona je transpozícia smerníc uvedených v bode 1. Upravia sa ustanovenia týkajúce sa základných definícii a pojmov ako sú napr. definícia komunálneho odpadu, definícia stavu konca odpadu či vedľajšieho produktu, dopĺňajú sa ciele recyklácie komunálneho odpadu pre roky 2025, 2030 a 2035 a recyklácie odpadov z obalov pre roky 2025 a 2030, posilní sa predchádzanie vzniku odpadu na úrovni obce, ako aj podpora činností prípravy odpadu na opätovné použitie a aj priameho opätovného použitia výrobkov. Výsledným stavom by malo byť znižovanie vzniku komunálneho odpadu a sekundárne šetrenie nerastných surovín. Návrhom zákona sa ustanovuje povinnosť pre výrobcov vyhradeného výrobku a organizácie zodpovednosti výrobcov zriadiť finančnú zábezpeku na zabezpečenie systému rozšírenej zodpovednosti výrobcov. Taktiež sa prijímajú opatrenia na zvýhodnenie výrobcov uvádzajúcich na trh recyklovateľné výrobky, ako aj opatrenia na podporu opätovného použitia odpadu, recyklácie a iných činností zhodnocovania. Upravuje sa lehota na podávanie správ ohľadom ohlasovacích povinností Slovenskej republiky voči Európskej Komisii.Elektronizáciou odpadového hospodárstva sa okrem iného vytvorí efektívny nástroj sledovania toku odpadov a zavedie sa aj podporný nástroj pre tvorbu Programu odpadového hospodárstva Slovenskej republiky (POH SR). Návrhom zákona sa upravia ustanovenia týkajúce sa informačného systému odpadového hospodárstva (ďalej len „ISOH“), registrov ISOH, rozsahu údajov vedených v ISOH, podmienok poskytovania a sprístupňovania údajov z a do ISOH, pôsobnosti orgánov verejnej moci pri vedení a používaní ISOH a zodpovednosti za porušovanie povinností na úseku ISOH. Riešenie bude pripravené pre poskytovanie údajov pre potreby Európskej únie,
prípadne iných tretích strán. Zároveň sa odstránia nezrovnalosti vo vykazovaní jednotlivých tokov odpadov. Umožní sa sledovanie životného cyklu odpadu od jeho vzniku až po stavy jeho konca ako aj sledovanie pri riadení kompetencií a aktivít jednotlivých aktérov v rámci životného cyklu pri vzniku, transporte, recyklácii a zneškodňovaní odpadu. Zabezpečí sa elektronická validácia aktérov a kontrola lehôt jednotlivých aktivít prostredníctvom centrálnej referenčnej evidencie. Systémovo sa vyriešia vzťahy medzi starými informačnými systémami, výmena informácií bude prebiehať na základe komplexných technických riešení. Zabezpečí sa efektívne vedenie a uchovávanie evidencie o odpadoch, o zhodnotení a zneškodnení odpadov ako aj ohlasovanie údajov od povinných osôb.Z údajov zozbieraných a spracovaných v rámci monitorovania odpadového hospodárstva sú spracované súhrnné informácie vo forme hodnotení plnenia cieľov programov a reportov s rôznymi pohľadmi na odpadové hospodárstvo SR. Tieto hodnotenia a reporty sú podkladom pre rozhodovanie a výkon štátnej správy v odpadovom hospodárstve SR. Orgány štátnej správy budú efektívne poskytovať súhrnné validné a adresné informácie o stave plnenia medzinárodných záväzkov vo forme reportov inštitúciám EUROSTAT, OECD, Európska komisia, Európska environmentálna agentúra, Sekretariát Bazilejského dohovoru.Ďalším cieľom je odstránenie transpozičných a iných nedostatkov vytýkaných zo strany Európskej Komisie v rámci prebiehajúceho prípadu EU Pilot č. EUP(2018)9334, čím dôjde aj k úplnej transpozícii článku 2 písm. h) a článku 6 písm. a) smernice Rady 1999/31/ES z 26. apríla 1999 o skládkach odpadov a odstránenie transpozičných nedostatkov, na ktoré Európska komisia poukazuje v prípade EU Pilot č. EUP(2016)8727, ktorý sa týka nesprávnej transpozície smernice Európskeho parlamentu a Rady 2012/19/EÚ zo 4. júla 2012 o odpade z elektrických a elektronických zariadení (OEEZ).Zároveň sa predmetným návrhom zákona zapracujú existujúce požiadavky z aplikačnej praxe, ktoré sa týkajú napr. rozšírenej zodpovednosti výrobcov a predchádzania vzniku odpadov.
4. Dotknuté subjekty
Predkladaný materiál bude mať vplyv na podnikateľské subjekty, ktoré sa zaoberajú zhodnocovaním odpadov, ktorým vznikne transpozíciou smerníc uvedených v bode 1 evidenčná a ohlasovacia povinnosť a povinnosť uchovávania evidencie a ohlasovaných údajov o množstve výrobkov a materiálov, ktoré výsledkom prípravy na opätovné použitie, recyklácie alebo ďalších činností zhodnocovania.Ďalej sa predmetný materiál dotkne prevádzkovateľov skládok odpadov, ktorí v súlade so zákazom skládkovania neupraveného odpadu budú musieť odpad pred uložením na skládku upraviť.Dotknutí budú podnikatelia zaoberajúci sa činnosťou prípravy odpadu na opätovné použitie v súvislosti s ľahším prístupom k odpadu, ktorý je vhodný na túto činnosť.Dotknuté budú taktiež fyzické osoby podnikatelia, resp. právnické osoby, ktorým pri ich výrobnej činnosti vznikajú vedľajšie produkty uvedené v prílohe č. 8b návrhu zákona, a to v súvislosti so zmenou potreby mať pre takýto vedľajší produkt udelený súhlas a fyzické osoby podnikatelia, resp. právnické osoby, ktoré požiadajú o zmenu vymedzených súhlasov.
Predkladaný materiál bude mať vplyv aj na podnikateľov s platným rozhodnutím o udelení autorizácie na výkon činnosti spracovania elektroodpadu, odpadových olejov, použitých batérií a akumulátorov, ako aj na podnikateľov, ktorí budú o udelenie autorizácie po prijatí návrhu zákona žiadať. Predkladaný materiál bude mať vplyv na subjekty, ktorým bola udelená autorizácia na výkon činnosti OZV, tretej osoby alebo individuálneho nakladania v súvislosti s tvorbou finančnej garancie.
Predkladaný materiál bude mať vplyv na výrobcov obalov v súvislosti s plnením vyšších cieľov pre mieru recyklácie postupne do roku 2030.
Predkladaný materiál bude mať vplyv na subjekty, ktorým bola udelená autorizácia na výkon činnosti OZV a na koordinačné centrá v súvislosti s povinnosťou zabezpečiť podľa § 28 ods. 4 písm. af) a § 31 ods. 11 písm. p) návrhu zákona overenie účtovnej závierky a zaslať správu audítora ministerstvu.
V súvislosti s povinnosťou pre OZV a tretiu osobu, ktorá je ustanovená v § 28 ods. 4 písm. h) a § 44 ods. 8 písm. v) návrhu zákona, a ktorá ustanovuje povinnosť upravenia finančných príspevkov od zastúpených výrobcov s cieľom zohľadniť predovšetkým trvanlivosť, opraviteľnosť, opätovnú použiteľnosť, recyklovateľnosť vyhradených výrobkov a prítomnosť nebezpečných látok vo vyhradených výrobkoch sa predkladajú pozitívne aj negatívne vplyvy na výrobcov, ktorí si plnia povinnosti prostredníctvom OZV a tretej osoby.
Predkladaný materiál bude mať pozitívny vplyv na prevádzkovateľov úložiska dočasného uskladnenia odpadovej ortuti, a to v súvislosti so zrušením povinnosti doručiť každoročne do 15. februára kalendárneho roka príslušnému orgánu štátnej správy odpadového hospodárstva ním podpísaný výpis z osobitného účtu vedeného v banke alebo pobočke zahraničnej banky, na ktorom sústreďuje finančné prostriedky viazané ako účelová rezerva, ktorý dokladuje pohyby na tomto účte za predchádzajúci kalendárny rok.
Zmenou § 16 ods. 2 písm. b) návrhu zákona budú dotknuté subjekty vykonávajúce zber odpadu alebo výkup odpadu od fyzickej osoby, a to s negatívnym vplyvom.V súvislosti so zrušením výnimky z povinnosti zavedenia a zabezpečovania triedeného zberu biologicky rozložiteľných kuchynských odpadov sa zmeny návrhu zákona dotknú obcí.
Predkladaný materiál bude mať vplyv na výrobcov jednorazových plastových výrobkov uvedených v prílohe č. 7a zákona o odpadoch a výrobcov obalov a neobalových výrobkov z oxo-degradovateľných plastov.Dotknuté budú subjekty, ktoré vykonávajú zber zmesového komunálneho odpadu a triedený zber odpadov z obalov a odpadov z neobalových výrobkov v obci.V súvislosti so zavedením ISOH bude dotknuté Ministerstvo vnútra SR a všetky podnikateľské subjekty.
5. Alternatívne riešenia
Alternatívne riešenie 0 – pôvodný stav (hrozba nesplnenia záväzkov vyplývajúcich z nedodržania lehoty určenej na transpozíciu smerníc uvedených v bode 1 a neodstránenie transpozičných nedostatkov vytýkaných zo strany Európskej Komisie v rámci prebiehajúceho konania).Alternatívne riešenie 1 – prijatie návrhu zákona (splnenie záväzkov vyplývajúcich zo Zmluvy o fungovaní Európskej únie).
6. Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? 💧 Áno NieVyhláška MŽP SR č. 366/2015 Z. z. o evidenčnej povinnosti a ohlasovacej povinnosti v znení neskorších predpisov Vyhláška MŽP SR č. 371/2015 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o odpadoch v znení neskorších predpisov Vyhláška MŽP SR č. 373/2015 Z. z. o rozšírenej zodpovednosti výrobcov vyhradených výrobkov a o nakladaní s vyhradenými prúdmi v znení neskorších predpisov Vyhláška MŽP SR č. 382/2018 Z. z. o skládkovaní odpadov a uskladnení odpadovej ortuti Výnos MŽP SR o metóde analýzy zmesového komunálneho odpadu Vyhláška MŽP SR č. 365/2015 Z. z., ktorou sa ustanovuje Katalóg odpadov v znení vyhlášky č. 320/2017 Z. z.
7. Transpozícia práva EÚ
Predkladaným návrhom zákona nedochádza k transpozícii smerníc nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ.
8. Preskúmanie účelnosti**
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
Pozitívne
Žiadne
💧 Negatívne
Vplyvy na rozpočet verejnej správy z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
💧 Čiastočne
💧 Pozitívne
Žiadne
💧 Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie z toho vplyvy na MSP
💧 Pozitívne
Žiadne
💧 Negatívne
Sociálne vplyvy
💧 Pozitívne
Žiadne
💧 Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
💧 Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
💧 Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby pre občana z toho vplyvy služieb verejnej správy na občana vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
10. Poznámky
V súvislosti so zavedením zmien a zrušením výnimiek z povinnosti zavedenia a zabezpečovania triedeného zberu biologicky rozložiteľných kuchynských odpadov ustanovených v § 81 ods. 21 zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktorú si obce môžu v súčasnosti uplatniť, sa predpokladajú pozitívne a negatívne sociálne vplyvy, keďže náklady na činnosti nakladania s biologicky rozložiteľným komunálnym odpadom hradí obec z miestneho poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov.
Vplyvy na rozpočet verejnej správy v súvislosti s úpravou ustanovení týkajúcich sa ukladania sankcií, ako aj s úpravou sadzobníka správnych poplatkov nie je možné kvantifikovať.
V súvislosti s povinnosťou ustanovenou pre školy alebo školské zariadenia v § 16a ods. 1, a to v prípade vykonávania zberu odpadov z obalov a odpadov z neobalových výrobkov pochádzajúcich z domácností oznamovať najneskôr do konca mesiaca nasledujúceho po ukončení štvrťroka obci a príslušnej organizácii zodpovednosti výrobcov druh a množstvo vyzbieraného odpadu a informácie o nasledujúcom držiteľovi sa predpokladajú negatívne vplyvy na tieto subjekty, keďže v súčasnosti takúto povinnosť nemali. Formát oznamovania týchto údajov sa nestanovil a zároveň nie každá škola, resp. školské zariadenie takýto zber vykonáva, a preto nie je možné vyčísliť náklady na túto povinnosť.
V súvislosti s povinnosťou pre obce nahlásiť nie len OZV pre obaly, s ktorou uzatvorenú zmluvu podľa § 59 ods. 2 ale aj ministerstvu, údaje o produkcii zmesového komunálneho odpadu, odpadov z obalov a odpadov z neobalových výrobkov oddelene vyzbieraných v obci za predchádzajúci rok, sa predpokladajú negatívne vplyvy na tieto subjekty. Formát nahlasovania údajov sa neustanovil, a preto nie je možné vyčísliť náklady na túto povinnosť.
Povinné vybavenie zberných vozidiel vážiacim systémom by malo byť spolufinancované z Environmentálneho fondu.
11. Kontakt na spracovateľa
Ing. Viera Špalková, PhD., odbor odpadového hospodárstva a integrovanej prevencie,
viera.spalkova
@enviro.gov.sk
,
JUDr. Veronika Václavková, odbor odpadového hospodárstva a integrovanej prevencie,
veronika.vaclavkova@enviro.gov.sk
12. Zdroje
Pri výpočte nákladov v doložke vplyvov na podnikateľské prostredie bola použitá kalkulačka nákladov regulácie Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky.
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
I. Úvod: Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky dňa 10. apríla 2019 predložilo Stálej pracovnej komisii na posudzovanie vybraných vplyvov (ďalej len „Komisia“) na predbežné pripomienkové konanie materiál: „Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony“. Materiál predpokladá negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, ktoré sú čiastočne rozpočtovo zabezpečené, pozitívno-negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie, vrátane pozitívno-negatívnych vplyvov na MSP, pozitívne vplyvy na životné prostredie, pozitívne vplyvy na informatizáciu, pozitívne vplyvy služieb verejnej správy na občana a pozitívne vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe.
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia odporúča uviesť v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie v časti 3.3.4 pod Tabuľku poznámku, že celkové náklady regulácie neobsahujú nepriame finančné náklady, ktoré budú tvoriť podstatnú časť negatívnych vplyvov na podnikateľské prostredie, ale vzhľadom na nemožnosť vyčíslenia nákladov tieto nie sú uvádzané. Preto Komisia prosí aj v Súhrnnej tabuľke nákladov v položke „nepriame finančné náklady“ nahradiť 0 - slovne: (finančné náklady v zmysle povinností uvádzaných v časti 3.3.2.)
V súvislosti so zavedením zmien a zrušením výnimiek z povinnosti zavedenia a zabezpečovania triedeného zberu biologicky rozložiteľných kuchynských odpadov ustanovených v § 81 ods. 21 zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktorú si obce môžu v súčasnosti uplatniť, sa predpokladajú negatívne vplyvy na rozpočty obcí v prípade, že si obec v súčasnosti jednu z týchto výnimiek uplatňovala. Zároveň návrh zákona zavádza povinnosť obciam uvádzať v záväznej časti svojho Programu
Stanovisko MŽP SR: Zapracované v zmysle pripomienky.
Ďalej Komisia odporúča doplniť deklarovanie pozitívneho vplyvu na podnikateľské prostredie v súvislosti so zavedením elektronizácie odpadového hospodárstva v nadväznosti na uznesenie 327/2017 úlohu „B.17.znížiť administratívnu záťaž podnikateľov v nadväznosti na povinnosti vyplývajúce zo zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov zavedením elektronického vykazovania odpadu“ a tiež jeho vyčíslenie.
Stanovisko MŽP SR: MŽP SR predpokladá zníženie administratívnej záťaže na podnikateľské prostredie zavedením elektronizácie odpadového hospodárstva. Informačný systém má slúžiť ako miesto kde budú zhromažďované informácie z oblasti odpadového hospodárstva, to znamená podnikateľský subjekt bude mať jednoduchší prístup k týmto informáciám a zároveň sa do budúcnosti predpokladá aj zrušenie povinností ohlasovania niektorých údajov, ak prevádzka informačného systému preukáže nadbytočnosť takýchto údajov. Z finančného hľadiska v súčasnosti nie je možné vyčísliť pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, z dôvodu že informačný systém je v štádiu prípravy a nie je zrejmé, na aký počet subjektov bude mať dopad.
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
V doložke vybraných vplyvov, ako aj predkladacej a dôvodovej správe predloženého materiálu sa uvádzajú negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, ktoré sú čiastočne rozpočtovo zabezpečené. V nadväznosti na uvedené konštatovanie je vypracovaná analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy, kde sa uvádzajú rozpočtovo nekryté vplyvy na strane výdavkov súvisiace s prevádzkou informačného systému odpadového hospodárstva v roku 2020 v sume 154 000 eur a v rokoch 2021 a 2022 v sume 1 230 000 eur ročne, pričom nie je zrejmé, z akých zdrojov majú byť tieto zvýšené výdavky kryté.
odpadového hospodárstva aj opatrenia na predchádzanie vzniku odpadu vrátane opatrení na podporu opätovného použitia výrobkov. Komisia žiada preto v súlade s § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a Jednotnou metodikou na posudzovanie vybraných vplyvov doplniť analýzu vplyvov na rozpočet verejnej správy o kvantifikáciu dopadov na rozpočty obcí na bežný rok a tri nasledujúce rozpočtové roky spolu s uvedením návrhu na úhradu zvýšených výdavkov.
Stanovisko MŽP SR: V súvislosti so zavedením zmien a zrušením výnimiek z povinnosti zavedenia a zabezpečovania triedeného zberu biologicky rozložiteľných kuchynských odpadov ustanovených v § 81 ods. 21 zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktorú si obce môžu v súčasnosti uplatniť nebola analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy doplnená, ale boli doplnené sociálne vplyvy a vplyvy na životné prostredie, keďže náklady na činnosti nakladania s biologicky rozložiteľným komunálnym odpadom hradí obec z miestneho poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov. V súvislosti so zavedením povinnosti obciam uvádzať v záväznej časti svojho Programu odpadového hospodárstva aj opatrenia na predchádzanie vzniku odpadu vrátane opatrení na podporu opätovného použitia výrobkov nebola analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy doplnená, keďže Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky plánuje v rámci medzirezortného pripomienkového konania povinnosť v § 10 zákona o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov zrušiť bez náhrady.
V tabuľke č. 4 analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy Komisia žiada v riadku „Bežné výdavky (600)“ v rokoch 2021 a 2022 nahradiť sumu 104 063 eur sumou 1 334 063 eur (suma 104 063 eur sa týka len osobných výdavkov). Táto úprava sa vzťahuje aj na sumu uvedenú v riadku „Výdavky verejnej správy celkom, MŽP SR/program 076“ pre rok 2021 tabuľky č. 1 analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy.
Zároveň v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy v časti 2.1.1. Financovanie návrhu Komisia žiada vetu: „Financovanie zvýšených výdavkov v súvislosti s osobnými výdavkami 6 zamestnancov aparátu MŽP SR bude zabezpečené v rozpočte kapitoly MŽP SR.“ nahradiť vetami: "Financovanie osobných výdavkov 6 nových zamestnancov aparátu MŽP SR bude zabezpečené v rámci schválených limitov výdavkov kapitoly MŽP SR na roky 2021 a 2022 a nasledujúce roky bez dodatočných požiadaviek na rozpočet verejnej správy. Zvýšenie počtu zamestnancov aparátu ústredného orgánu o 6 osôb bude zabezpečené v rámci schváleného limitu počtu zamestnancov kapitoly MŽP SR na roky 2021 a 2022 a nasledujúce roky bez dodatočných požiadaviek na zvýšenie limitu počtu zamestnancov kapitoly.“.
Stanovisko MŽP SR: Pripomienka zapracovaná doplnením príslušných položiek Analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy, na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu.
S takto predloženým materiálom nie je možné súhlasiť, keďže návrh zákona zakladá nekryté vplyvy na rozpočet verejnej správy. Komisia preto zásadne žiada prepracovať analýzu vplyvov na rozpočet verejnej správy, ako aj ostatné časti materiálu takým spôsobom, aby všetky výdavky z neho vyplývajúce boli rozpočtovo zabezpečené v rámci schválených limitov kapitoly MŽP SR, resp. ostatných dotknutých subjektov verejnej správy bez zvýšených vplyvov na rozpočet verejnej správy.
Stanovisko MŽP SR:V analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy boli vyčíslené rozpočtovo nekryté vplyvy na strane výdavkov súvisiace s prevádzkou informačného systému odpadového hospodárstva z dôvodu potreby zabezpečenia prevádzky informačného systému odpadového hospodárstva aj po vytvorení samotného informačného systému.
Cieľom vybudovania informačného systému je získať prehľad v oblasti odpadového hospodárstva a minimalizovať škody na životnom prostredí. Napriek nespornej dôležitosti tém životného prostredia, ktorej hmatateľnou zložkou je aj oblasť odpadového hospodárstva, sa táto téma oprávnene v súčasnosti dostáva do popredia. Krajiny EÚ majú ambíciu pristupovať k tejto téme zodpovedne, pričom kladú dôraz na kvalitné dáta pre zabezpečenie rozhodovania o opatreniach.
Budúcou úlohou ISOH bude zabezpečovať zhromažďovanie údajov v odpadovej oblasti, ako aj ich následné poskytovanie, pričom sa odstráni manuálne prepisovanie dát z jednotlivých hlásení, zvýši sa frekvencia podávania hlásení, odstráni sa chybovosť dát a vytvoria sa dostatočné kontrolné mechanizmy. Z globálneho pohľadu ide o monitorovací systém pohybu odpadov od jeho vzniku až po stavy jeho konca ako aj sledovanie pri riadení kompetencií a aktivít jednotlivých aktérov v rámci životného cyklu pri vzniku, transportu, recyklácie a likvidácie odpadu.
Bez zabezpečenia prevádzky informačného systému nebude možné prispieť k efektívnejšej kontrole nakladania s odpadom vykonávanými hlavne príslušnými Okresnými úradmi a Slovenskou inšpekciou životného prostredia. Tieto inštitúcie budú mať v informačnom systéme k dispozícii konsolidované informácie o nakladaní s odpadom, čím sa zefektívni oblasť súčinnosti týchto orgánov.
Výška na zabezpečenie prevádzky bola kalkulovaná na základe skúseností a vývoja informačných systémov z minulosti. Výška projektu a cena SLA kontraktov je uvádzaná v nasledovnej tabuľke, vychádzajúc zo zmlúv zverejnených na www.crz.gov.com:
nesúhlasné stanovisko
Názov IS
Rezort
Výška Zmluvy s DPH
Výška SLA kontraktu s DPH / rok
% podiel
IS CEP
Ministerstvo financií SR
16 967 874,22 €
1 917 660,00 €
11,30 %
Integrovaný informačný systém pre zabezpečenie poskytovania elektronických služieb MH SR
Ministerstvo hospodárstva SR
8 078 781,60 €
433 800,00 €
5,37 %
Elektronická zbierka zákonov - Slovlex
Ministerstvo spravodlivosti SR
8 950 800,00 €
1 653 888,00 €
18,48%
Priemer
11,72 %
V zmysle strategického dokumentu pre oblasť rastu digitálnych služieb a oblasť infraštruktúry prístupovej siete novej generácie (2014 – 2020) vypracované Ministerstvo financií SR, ktorý stanovuje stratégiu ďalšieho rozvoja digitálnych služieb a infraštruktúry prístupovej siete novej generácie na Slovensku na programové obdobie 2014 – 2020, bol budúci vývoj nákladov na prevádzku IS odhadnutý vo výške takmer 10 % z celkových investičných nákladov.
Ministerstvo životného prostredia stanovilo výšku prevádzkovej podpory na úrovni 8% z ceny projektu.
Vysvetlenie MŽP SR bolo doplnené do kapitoly 2.1.1. a 2.2.1. Analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy, na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
K sociálnym vplyvom
Predkladateľ vyhodnotil sociálne vplyvy predloženého návrhu zákona ako žiadne. To znamená, že predkladateľ nepredpokladá, že sa očakávané náklady pre výrobcov vyplývajúce z navrhovaného zvýšenia limitov pre zhodnotenie a recykláciu odpadov z obalov neprenesú do cien dotknutých výrobkov pre spotrebiteľa a tiež neočakáva zmenu vo výdavkoch domácností z dôvodu navrhovaného výrazného zvýšenia objemu zberu triedeného odpadu a navrhovanej novej povinnosti zabezpečiť zberné vozidlá vážiacim systémom.. V tejto súvislosti Komisia považuje za potrebné, aby predkladateľ v bode 10. Poznámky doložky vybraných vplyvov odôvodnil predložené zhodnotenie sociálnych vplyvov (ako žiadnych sociálnych vplyvov). V opačnom prípade vznikajú sociálne vplyvy, ktoré je potrebné označiť v bode 9 doložky vybraných vplyvov a zhodnotiť v analýze sociálnych vplyvov, ktorá sa tak stáva povinnou súčasťou predkladaného materiálu.
Stanovisko MŽP SR: Analýza sociálnych vplyvov bola doplnená.
K vplyvom na služby verejnej správy na občana a na procesy verejnej správy
Komisia navrhuje predkladateľovi vyznačiť žiadny vplyv na služby verejnej správy na občana aj na procesy v doložke vybraných vplyvov.
Stanovisko MŽP SR: Zapracované v zmysle pripomienky.
III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje
Nesúhlasné stanovisko Komisie neznamená zastavenie ďalšieho schvaľovacieho procesu. Stanovisko Komisie slúži ako podklad pre informované rozhodovanie vlády Slovenskej republiky a ďalších subjektov v rámci schvaľovacieho procesu. Predkladateľ má možnosť dopracovať materiál podľa pripomienok a zaslať ho na opätovné schválenie Komisie, ktorá môže následne zmeniť svoje stanovisko.
s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa pripomienok v bode II.
IV. Poznámka: Predkladateľ zapracuje pripomienky a odporúčania na úpravu uvedené v bode II a uvedie stanovisko Komisie do doložky vybraných vplyvov spolu s vyhodnotením pripomienok.