Predkladaný materiál bude mať vplyv na podnikateľské subjekty, ktoré sa zaoberajú zhodnocovaním odpadov, ktorým vznikne transpozíciou smerníc uvedených v bode 1 evidenčná a ohlasovacia povinnosť a povinnosť uchovávania evidencie a ohlasovaných údajov o množstve výrobkov a materiálov, ktoré sú výsledkom prípravy na opätovné použitie, recyklácie alebo ďalších činností zhodnocovania.Ďalej sa predmetný materiál dotkne prevádzkovateľov skládok odpadov, ktorí v súlade so zákazom skládkovania neupraveného odpadu budú musieť odpad pred uložením na skládku upraviť.Dotknutí budú podnikatelia zaoberajúci sa činnosťou prípravy odpadu na opätovné použitie v súvislosti s ľahším prístupom k odpadu, ktorý je vhodný na túto činnosť.Dotknuté budú taktiež fyzické osoby – podnikatelia, resp. právnické osoby, ktorým pri ich výrobnej činnosti vznikajú vedľajšie produkty uvedené v prílohe č. 8b návrhu zákona, a to v súvislosti so zmenou potreby mať pre takýto vedľajší produkt udelený súhlas a fyzické osoby – podnikatelia, resp. právnické osoby, ktoré požiadajú o zmenu vymedzených súhlasov.
Predkladaný materiál bude mať vplyv aj na podnikateľov s platným rozhodnutím o udelení autorizácie na výkon činnosti spracovania elektroodpadu, odpadových olejov, použitých batérií a akumulátorov, ako aj na podnikateľov, ktorí budú o udelenie autorizácie po prijatí návrhu zákona žiadať. Predkladaný materiál bude mať vplyv na subjekty, ktorým bola udelená autorizácia na výkon činnosti OZV, tretej osoby alebo individuálneho nakladania v súvislosti s tvorbou finančnej garancie.
Predkladaný materiál bude mať vplyv na výrobcov obalov v súvislosti s plnením vyšších cieľov pre mieru recyklácie postupne do roku 2030.
Predkladaný materiál bude mať vplyv na subjekty, ktorým bola udelená autorizácia na výkon činnosti OZV a na koordinačné centrá v súvislosti s povinnosťou zabezpečiť podľa § 28 ods. 4 písm. af) a § 31 ods. 11 písm. p) návrhu zákona overenie účtovnej závierky a zaslať správu audítora ministerstvu.
V súvislosti s povinnosťou pre OZV a tretiu osobu, ktorá je ustanovená v § 28 ods. 4 písm. h) a § 44 ods. 8 písm. v) návrhu zákona, a ktorá ustanovuje povinnosť upravenia finančných príspevkov od zastúpených výrobcov s cieľom zohľadniť predovšetkým trvanlivosť, opraviteľnosť, opätovnú použiteľnosť, recyklovateľnosť vyhradených výrobkov a prítomnosť nebezpečných látok vo vyhradených výrobkoch sa predkladajú pozitívne aj negatívne vplyvy na výrobcov, ktorí si plnia povinnosti prostredníctvom OZV a tretej osoby.
Predkladaný materiál bude mať pozitívny vplyv na prevádzkovateľov úložiska dočasného uskladnenia odpadovej ortuti, a to v súvislosti so zrušením povinnosti doručiť každoročne do 15. februára kalendárneho roka príslušnému orgánu štátnej správy odpadového hospodárstva ním podpísaný výpis z osobitného účtu vedeného v banke alebo pobočke zahraničnej banky, na ktorom sústreďuje finančné prostriedky viazané ako účelová rezerva, ktorý dokladuje pohyby na tomto účte za predchádzajúci kalendárny rok.
Zmenou § 16 ods. 2 písm. b) návrhu zákona budú dotknuté subjekty vykonávajúce zber odpadu alebo výkup odpadu od fyzickej osoby, a to s negatívnym vplyvom.V súvislosti so zrušením výnimky z povinnosti zavedenia a zabezpečovania triedeného zberu biologicky rozložiteľných kuchynských odpadov sa zmeny návrhu zákona dotknú obcí.