D ô v o d o v á s p r á v aA. Všeobecná časť
Zákon o kontrole v štátnej správe prijatý v roku 1996 bol schválený ako právny predpis, ktorý rešpektoval kompetencie ostatných orgánov kontroly v štátnej správe, predložil mapu systému kontroly v štátnej správe a poskytol všeobecné procesné ustanovenia pre výkon kontroly v tejto oblasti. Zákon č. 10/1996 Z. z. bol viackrát novelizovaný, naposledy zákonom č. 275/2009 Z. z.
K novelizácii zákona č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe sa pristupuje v súvislosti s plnením povinností Slovenskej republiky vykonávať ochranu finančných záujmov Európskej únie prostredníctvom Úradu vlády SR a s pôsobením Implementačnej jednotky na Úrade vlády SR, ktorá plní úlohy v rámci projektu Hodnota za peniaze, ktorý spustila vláda SR. Dôvodom novelizácie sú aj požiadavky orgánov štátnej správy zapracovať do súčasnej právnej úpravy vykonávania kontroly v štátnej správe poznatky a skúsenosti orgánov štátnej správy získané z praktickej aplikácie citovaného zákona.
Navrhovanými zmenami zákona sa upresňujú ustanovenia zákona, týkajúce sa kompetencií Úradu vlády Slovenskej republiky pri plnení úloh v oblasti ochrany finančných záujmov Európskej únie. Navrhované ustanovenia zároveň dávajú zamestnancom Úradu vlády SR a zamestnancom orgánov Európskej únie možnosť požadovať ochranu a súčinnosť od príslušníkov Policajného zboru a orgánov činných v trestnom konaní najmä pri výkone administratívnych vyšetrovaní vedených Európskym úradom pre boj proti podvodom a inšpekcií a kontrol na mieste vykonávaných Európskou komisiou.
Návrhom zákona sa upravujú taktiež niektoré ustanovenia, týkajúce sa základných pravidiel kontrolnej činnosti, pri vykonávaní kontroly podľa zákona č. 10/1996 Z. z. Zároveň z aplikačnej praxe vyplynula požiadavka, aby zamestnanci orgánu kontroly mohli vyžadovať od kontrolovaného subjektu prepracovanie opatrení prijatých na odstránenie nedostatkov. Dôvodom na prepracovanie opatrení je ich predpokladaná nedostatočnosť, neúčinnosť alebo nepokrývanie všetkých identifikovaných nedostatkov pri kontrole. Taktiež sa upravujú niektoré neaktuálne pojmy.
Návrh zákona nemá žiadny vplyv na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, nemá žiadne sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na informatizáciu spoločnosti, na služby verejnej správy pre občana a nemá vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Vyhodnotenie vybraných vplyvov je uvedené v doložke vybraných vplyvov.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, so zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, zákonmi, medzinárodnými zmluvami