doplnil aj poistencov verejného zdravotného poistenia, keďže predložený návrh zákona má vplyvy na hospodárenie ich domácností (bod 4.1 analýzy sociálnych vplyvov) a vypustil termín začiatku a konca predbežného pripomienkového konania, keďže sa neuskutočnilo.
V predkladacej správe je uvedené aké vplyvy predpokladá návrh vyhlášky. Je potrebné však v prvom rade uviesť, aké vplyvy predpokladá predložený návrh zákona na všetky sledované oblasti (teda aj rozpočet verejnej správy, podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy).
K sociálnym vplyvom
Analýzu sociálnych vplyvov Komisia žiada vypracovať v súlade s Metodickým postupom pre analýzu sociálnych vplyvov (Príloha č. 4 Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov). Nie je možné akceptovať chýbajúce hodnotenie sociálnych vplyvov predloženého návrhu zákona, konkrétne vplyvov na hospodárenie dotknutých domácností. V tejto súvislosti Komisia poukazuje na skutočnosť, že predkladateľ svoju žiadosť o výnimku z procesu podľa Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov odôvodnil aj tým, že predložená „novela zákona zabezpečí prehľadný a transparentný systém, ktorý umožní, aby mal pacient lepší prístup k liečbe“, avšak predkladateľ sám tento navrhovaný transparentný systém podľa predloženej analýzy sociálnych vplyvov nevie zhodnotiť vo vzťahu k vplyvom na hospodárenie domácností, resp. zhodnotiť aspoň jeho zásadnejšie vplyvy v porovnaní so súčasným stavom. Predkladateľ v analýze sociálnych vplyvov uviedol iba konštatovanie, že predložený návrh zákona má pozitívny vplyv a môže mať aj negatívny vplyv v súvislosti s doplatkami za lieky uhrádzanými poistencami. Zároveň predkladateľ uviedol, že „dopad zmeny doplatkov nie je možné kvantifikovať, pričom predpokladá, že ročný objem finančných prostriedkov vynaložených na doplatky bude nižší.“. .Zároveň predkladateľ v dôvodovej správe uvádza, že navrhované zmeny vychádzajú aj z analýzy Útvaru hodnoty za peniaze, ktorý analyzoval „100 liekov s najväčším ročným dopadom na VZP, pričom pri 6 liekoch skutočne dochádza k výraznému nadbytočnému preplácaniu liekov, pretože sa na slovenský trh dodáva neobvyklá (predražená) veľkosť balenia a prepočítanie cien na rovnakú veľkosť balenia by problém vyriešilo. Úprava legislatívy by pri spomínaných problematických liekoch priniesla ročnú úsporu vo výške 3 miliónov eur. Pri extrapolácií aj na zvyšné kategorizované lieky by sa potenciálne usporilo až 6,5 mil. eur“. Z vyššie uvedených dôvodov Komisia žiada o dopracovanie analýzy sociálnych vplyvov.
III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje
súhlasné stanovisko
k udeleniu výnimky pri uplatňovaní postupu podľa Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov predmetnému materiálu. IV. Poznámka: Komisia si dovoľuje predkladateľovi pripomenúť, že výnimka pri uplatňovaní postupu podľa jednotnej metodiky znamená, že materiál nemusí prejsť štandardným procesom podľa Jednotnej metodiky na posudzovane vybraných vplyvov (nemusí sa uskutočniť: proces konzultácií, predbežného pripomienkového konania a proces záverečného posúdenia). Materiál však musí obsahovať potrebné náležitosti (doložku vybraných vplyvov a analýzy vplyvov).