NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VII. volebné obdobie
Návrh
ZÁKON
z ............... 2019,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 71/1992 Zb. o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis z registra trestov v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon Slovenskej národnej rady č. 71/1992 Zb. o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis z registra trestov v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 89/1993 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 150/1993 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 85/1994 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 232/1995 Z. z., zákona č. 12/1998 Z. z., zákona č. 457/2000 Z. z., zákona č. 162/2001 Z. z., zákona č. 418/2002 Z. z., zákona č. 531/2003 Z. z., zákona č. 215/2004 Z. z., zákona č. 382/2004 Z. z., zákona č. 420/2004 Z. z., zákona č. 432/2004 Z. z., zákona č. 341/2005 Z. z., zákona č. 621/2005 Z. z., zákona č. 24/2007 Z. z., zákona č. 273/2007 Z. z., zákona č. 330/2007 Z. z., zákona č. 511/2007 Z. z., zákona č. 264/2008 Z. z., zákona č. 465/2008 Z. z., zákona č. 71/2009 Z. z., zákona č. 503/2009 Z. z., zákona č. 136/2010 Z. z., zákona č. 381/2011 Z. z., zákona č. 286/2012 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 297/2012 Z. z., zákona č. 64/2013 Z. z., zákona č. 125/2013 Z. z., zákona č. 347/2013 Z. z., zákona č. 357/2013 Z. z., zákona č. 204/2014 Z. z., zákona č. 87/2015 Z. z., zákona č. 253/2015 Z. z., zákona č. 267/2015 Z. z., zákona č. 273/2015 Z. z., zákona č. 390/2015 Z. z., zákona č. 402/2015 Z. z., zákona č. 438/2015 Z. z., zákona č. 91/2016 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 307/2016 Z. z., zákona č. 342/2016 Z. z., zákona č. 2/2017 Z. z., zákona č. 54/2017 Z. z., zákona č. 141/2017 Z. z., zákona č. 152/2017 Z. z., zákona č. 238/2017 Z. z., zákona č. 52/2018 Z. z., zákona č. 345/2018 Z. z., zákona č. 211/2019 Z. z. a zákona č. 216/2019 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 4 ods. 2 písmeno d) znie:
„d) žalobca v
1.konaní o náhradu škody z pracovného úrazu a choroby z povolania, v konaní o určenie neplatnosti skončenia pracovného pomeru alebo štátnozamestnaneckého pomeru a pri uplatnení nárokov z neplatného skončenia pracovného pomeru alebo štátnozamestnaneckého pomeru,
2.individuálnom pracovnoprávnom spore3cad) neuvedenom v bode 1, ak žalobca v tomto spore nie je zamestnávateľom,“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 3cad znie:
3cad) § 316 Civilného sporového poriadku.“.
2.V § 4 ods. 2 písm. l) sa na konci pripájajú tieto slová: a v konaní o nároky zo služobného pomeru“.
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2020.
D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky sa predkladá návrh zákona, ktorým
sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 71/1992 Zb. o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis z registra trestov v znení neskorších predpisov.
Zámerom navrhovanej úpravy je oslobodiť od platenia súdnych poplatkov nielen doteraz úzku špecifickú skupinu sporov:
-konaní o náhradu škody z pracovného úrazu a choroby z povolania,
-konaní o určenie neplatnosti skončenia pracovného pomeru
-alebo štátnozamestnaneckého pomeru a uplatnení nárokov z neplatného skončenia pracovného pomeru alebo štátnozamestnaneckého pomeru
-a konaní o preskúmanie rozhodnutí služobných orgánov týkajúcich sa skončenia služobného pomeru profesionálnych vojakov, príslušníkov Policajného zboru, príslušníkov Zboru väzenskej a justičnej stráže, príslušníkov Národného bezpečnostného úradu, SIS a príslušníkov daňovej správy alebo colnej správy a s tým súvisiacich nárokov,
ale rozšíriť túto skupinu konaní aj o konania, ktoré sa všeobecne týkajú individuálnych pracovnoprávnych vzťahov, štátnozamestnaneckých pomerov a služobných pomerov.
Návrh vychádza z potreby všeobecne umožniť zamestnancom, aby sa mohli vo väčšej miere súdnou cestou domáhať svojich práv, ktoré boli porušené, bez ďalšej finančnej záťaže vo forme súdnych poplatkov. Ide o obdobný postup ako pri spotrebiteľských sporoch. Prax totiž prináša množstvo situácií, v ktorých dochádza k porušovaniu práv zamestnancov a to jednak v oblasti odmeňovania, ale aj iných pracovných podmienok, prípadne dokonca k diskriminačnému konaniu zo strany zamestnávateľa pred uzavretím pracovného pomeru. Nielen, ale predovšetkým v prípadoch nedodržania Zákonníka práce v oblasti odmeňovania sa zamestnanci dostávajú do absurdnej situácie, že na jednej strane nedostávajú za svoju prácu riadne zaplatené, na druhej strane pre nich súdny spor znamená zvýšené výdavky. Zo skúseností sa odhaduje, že viac ako polovica pracovníkov dotknutých porušením Zákonníka práce sa nedomáha svojich práv na súde, pretože súdny spor pre nich predstavuje nezvládnuteľné finančné náklady bez istoty víťazstva v spore.
Slovenská republika kvalitné a moderné pracovné právo, reagujúce na meniace sa podmienky výkonu práce v zamestnaneckom pomere. Pre reálne zabezpečenie práv zamestnancov, ktoré z neho vyplývajú však nie je dostatočná len kvalitná právna úprava, ale tiež zabezpečenie podmienok, ktoré zamestnancom umožnia reálne tieto práva uplatňovať, resp. domáhať sa ich uplatňovania v prípade, ak to zamestnávateľ nerešpektuje. Inšpekčná činnosť inšpekcie práce poukazuje na značný počet zamestnávateľov, ktorí nerešpektujú uložené povinnosti odstrániť rozpor so Zákonníkom práce. Navrhovaná zmena teda odstráni
kľúčovú prekážku, aby sa zamestnanci reálne mohli domôcť svojich práv v pracovnoprávnych vzťahoch súdnou cestou.
B.Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa zmena a doplnenie ustanovení § 4 ods. 2 písm. d) tak, aby od súdneho poplatku boli oslobodení žalobcovia, ktorí nie zamestnávateľmi v individuálnom pracovnom spore. Znamená to, že od súdneho poplatku budú oslobodení zamestnanci, alebo napríklad aj fyzické osoby, ktoré sa domnievajú, že odmietnutie uzavretia pracovnoprávneho vzťahu zo strany zamestnávateľa je založené na zákonne neprípustnej diskriminácii uchádzača o pracovné miesto. Doterajšie oslobodenia zamestnávateľov od poplatkov zostávajú zachované.
K bodu 2
Navrhuje sa zmena a doplnenie ustanovení § 4 ods. 2 písm. l) tak, aby od súdneho poplatku boli oslobodení žalobcovia, ktorí sú v služobnom pomere.
K čl. II
Navrhuje sa účinnosť novely od 1. januára 2020.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 71/1992 Zb. o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis z registra trestov v znení neskorších predpisov.
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Negatívne
Žiadne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu
regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
x
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
x
A.3. Poznámky:
Predkladaný návrh novely zákona č. 71/1992 Zb. bude mať negatívny vplyv na príjmy štátneho rozpočtu zo súdnych poplatkov v odhadovanej výške 90-tis. ročne. Zhruba takúto výšku dosiahol príjem štátneho rozpočtu zo súdnych poplatkov v r. 2018.
A.4. Alternatívne riešenia
Bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Bezpredmetné
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2.Názov návrhu zákona: Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 71/1992 Zb. o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis z registra trestov v znení neskorších predpisov.
3.Predmet návrhu zákona
nie je upravený v primárnom práve, ani v sekundárnom práve Európskej únie.