Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
(vrátane testu MSP)
Materiál bude mať vplyv s ohľadom na veľkostnú kategóriu podnikov:
iba na MSP (0 - 249 zamestnancov)
iba na veľké podniky (250 a viac zamestnancov)
na všetky kategórie podnikov
3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty
- z toho MSP
Uveďte, aké podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené.
Aký je ich počet?
Návrhom zákona budú ovplyvnené dve základné kategórie podnikov:
1.) vlastníci detských ihrísk,
2.) subjekty zaoberajúce sa kontrolou detských ihrísk (vstupné a ročné kontroly).
Počet vlastníkov detských ihrísk nie je známy, ide o neuzavretú skupinu subjektov - možnosť zriadiť detské ihrisko akýkoľvek subjekt. Jeho zriadenie nepodlieha obmedzeniam a návrhom zákona sa obmedzenia, pokiaľ ide o zriadenie detského ihriska, ani nezavádzajú, v tomto ohľade zostane situácia nezmenená. Nie je preto možné ani odhadom určiť počet podnikateľských subjektov, ktoré detské ihrisko zriadia, a teda ich predkladaný návrh ovplyvní.
Pokiaľ ide o subjekty zaoberajúce sa kontrolou detských ihrísk, v súčasnosti pôsobia v SR dva subjekty autorizované na posudzovanie zhody zariadení detských ihrísk. Návrh zákona po novom stanovuje požiadavky na inšpekčný orgán, , ktorý bude musieť byť akreditovaný v zmysle zákona o akreditácii orgánov posudzovania zhody. Návrh nepodáva taxatívny výpočet konkrétnych osôb oprávnených na kontrolu, z toho dôvodu predkladateľ návrhu zákona nevie odhadnúť, či po plánovanej účinnosti vstúpi na trh aj iný inšpekčný orgán.
Návrh zákona tiež predpokladá ročné kontroly, na ktoré bude oprávnená certifikovaná osoba v zmysle živnostenského zákona - návrh zákona zavádza novú viazanú živnosť pre výkon ročnej kontroly detského ihriska.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií
- z toho MSP
Uveďte, akou formou (verejné alebo cielené konzultácie a prečo) a s kým bol návrh konzultovaný.
Ako dlho trvali konzultácie?
Uveďte hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií.
Predbežná informácia o príprave návrhu zákona o základných požiadavkách na bezpečnosť detského ihriska bola uverejnená dňa 19.4.2018 na portáli Slov-lex:
https://www.slov-lex.sk/legislativne-
procesy/SK/PI/2018/86
, dňa 20.4.2018 bol oslovený príslušný odbor Ministerstva hospodárstva SR
pokiaľ ide o potrebu vykonania konzultácií. Vzhľadom na to, že žiaden z oslovených subjektov neprejavil záujem zapojiť sa do konzultácií, Ministerstvo hospodárstva SR rozhodlo, že k predmetnému materiálu, nie je potrebné vykonať konzultácie s podnikateľskými subjektmi.
3.3 Náklady regulácie
- z toho MSP
3.3.1 Priame finančné náklady
Dochádza k zvýšeniu/zníženiu priamych finančných nákladov (poplatky, odvody, dane clá...)? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Podľa návrhu zákona je vlastník detského ihriska povinný podrobiť detské ihrisko vstupnej kontrole a kontrole ročnej. Úhrady za tieto kontroly predstavujú pre vlastníka detského ihriska priame finančné
náklady:
1. cena vstupnej kontroly,
2. cena ročnej kontroly.
Predkladateľ návrhu zákona nedisponuje informáciami o cenách, ktoré si v súčasnosti účtujú autorizované osoby za posudzovanie zhody zariadení detských ihrísk, pričom súčasné posudzovanie zhody je nad rámec regulácie EÚ, čo sa návrhom zákona odstráni. V tomto bode je nutné teda vyzdvihnúť aj pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, kedy bude odstránená povinnosť
posúdenia zhody nových zariadení detských ihrísk.
Keďže návrh zákona zavádza nový systém kontrol detských ihrísk, nie je možné odhadnúť cenu týchto kontrol. Je nutné poznamenať, že nejde o kontroly vykonávané štátnymi orgánmi, a teda cena kontrol bude závisieť od subjektov vykonávajúcich kontroly, pôjde o trhovú cenu. Tak, ako bude
predstavovať cena kontrol pre vlastníkov detských ihrísk náklady, pre subjekty oprávnené na tieto kontroly budú predstavovať kontroly príjem.
Takisto cenu odborného vzdelávania nie je možné odhadnúť, keďže v súčasnosti vzdelávanie v tejto podobe neexistuje a bude stanovená subjektmi, ktoré ho budú vykonávať (opäť ide o trhovú cenu).
Návrhom zákona môže dôjsť k zvýšeniu nákladov, keďže stanovuje sankcie za porušenie ustanovení návrhu. V tejto súvislosti je potrebné zdôrazniť, že náklady vzniknú iba na strane podnikateľov, ktorí porušia zákon. V súčasnosti nie je možné odhadnúť sumu priamych finančných nákladov plynúcich z budúcich udelených pokút (nie je známy počet detských ihrísk, počet vlastníkov detských ihrísk a nie je možné odhadnúť mieru porušovania návrhu zákona).
3.3.2 Nepriame finančné náklady
Vyžaduje si predkladaný návrh dodatočné náklady na nákup tovarov alebo služieb? Zvyšuje predkladaný návrh náklady súvisiace so zamestnávaním? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
V zmysle návrhu zákona vzniknú aj nepriame finančné náklady:
1. alternatívou za cenu ročnej kontroly pre vlastníka detského ihriska môže byť cena za získanie oprávnenia na výkon ročnej kontroly, keď vlastník detského ihriska môže získať túto odbornú spôsobilosť sám a v tom prípade si môže vykonávať ročné kontroly osobne;
2. certifikované osoby oprávnené na výkon ročnej kontroly musia absolvovať každých 5 rokov aktualizačné odborné vzdelávanie;
3. inšpekčné orgány aj certifikované osoby získavajú oprávnenia na výkon tej ktorej kontroly za úhradu;
3. údržba zariadení detských ihrísk a detských ihrísk (nejde len o bežnú údržbu, ale napr. aj o obmedzenie prístupu počas údržby, atď.)
Pokiaľ ide o získanie oprávnenia na výkon ročných kontrol, resp. aktualizačné vzdelávanie, tak ako predstavujú úhrady spojené so získaním oprávnenia, resp. za vzdelávanie, náklady pre osoby oprávnené na výkon ročných kontrol, tak predstavujú príjmy pre orgán certifikujúci tieto osoby.
Nepriame náklady vzniknú vlastníkovi detského ihriska z dôvodu povinnosti označenia detského ihriska podľa § 5. Vypracovanie označenia je administratívnym nákladom, avšak zabezpečenie
vhodného umiestnenia označenie predstavuje nepriamy finančný náklady (tento sa môže líšiť v závislosti od toho, aký spôsob umiestnenia zvolí vlastník detského ihriska).
3.3.3 Administratívne náklady
Dochádza k zavedeniu nových informačných povinností alebo odstráneniu, príp. úprave existujúcich informačných povinností? (napr. zmena požadovaných dát, zmena frekvencie reportovania, zmena formy predkladania a pod.) Ak áno, popíšte a vyčíslite administratívne náklady. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Návrh zákona určuje informačné povinnosti pre vlastníkov detských ihrísk:
1. povinnosť označiť detské ihrisko - informácia umiestnená pri detskom ihrisku (ide o IP vypracovania dokumentu - jednorazovo),
2. povinnosť viesť evidenciu úrazov, archivovať ju po dobu 3 rokov a úrazy oznamovať orgánu dohľadu (ide o IP evidencie, archivácie - 1 x ročne a tiež poskytnutie informácie v závislosti od frekvencie úrazov),
3. povinnosť požiadať o vstupnú a ročnú kontrolu (ide o IP vypracovania žiadosti - jednorazovo),
4. archivovanie správy o ročnej kontrole po dobu 3 rokov a jej sprístupnenie orgánu dohľadu (ide o IP archivácie a poskytnutie informácie/súčinnosti - 1x ročne),
5. poskytovanie súčinnosti orgánu dohľadu pri výkone dohľadu (IP poskytnutie súčinnosti - jednorazovo).
Návrh zákona určuje povinnosti inšpekčnému orgánu oprávnenému na výkon vstupnej kontroly:
1. vydanie inšpekčného certifikátu (vypracovanie dokumentu), prípadne
2. písomná informácia o nevydaní inšpekčného certifikátu a o závere vstupnej kontroly a dôvode, pre ktorý detské ihrisko nie je bezpečné.
Návrh zákona tiež počíta s povinnosťami pre certifikované osoby oprávnené na výkon ročnej
kontroly:
1. vypracovanie správy o ročnej kontrole, jej archivácia po dobu 3 rokov, poskytnutie správy vlastníkovi detského ihriska a sprístupnenie orgánu dohľadu (IP vypracovanie dokumentu, archivácia, predloženie dokumentu a poskytnutie informácie),
2. poskytovanie súčinnosti orgánu dohľadu pri výkone dohľadu.
3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Náklady na jedno detské ihrisko
Náklady na celé podnikateľské prostredie
Priame finančné náklady
N/A
N/A
Nepriame finančné náklady
N/A
N/A
Administratívne náklady
204,02 €
N/A
Celkové náklady regulácie
N/A
N/A
Predkladateľ odhaduje administratívne náklady na jedno detské ihrisko. Vzhľadom na absenciu
údajov nie je možné vyčísliť priame ani nepriame finančné náklady.
Na odhad administratívnych nákladov na jedno detské ihrisko v rámci jedného roka predkladateľ použil kalkulačku nákladov regulácie, pričom sa zohľadňovali nasledujúce činnosti: žiadosť o kontrolu (1 x ročne), vydanie správy o kontrole, resp. inšpekčného certifikátu, resp. záveru o vstupnej kontrole (1 x ročne), uchovanie správe o kontrole, vypracovanie označenia detského ihriska (jednorazovo), evidencia úrazov, jej archivácia a oznamovanie úrazov (oznamovanie 2 x ročne), poskytnutie súčinnosti pri výkone dohľadu (1 x ročne).
Z týchto nákladov - inšpekčný orgán bude mať odhadovaný administratívny náklad s vydaním jedného inšpekčného certifikátu 62,02 €; nie je možné odhadnúť počet inšpekčných certifikátov, ktoré bude musieť jeden inšpekčný orgán vypracovať ročne.
Certifikovaná osoba bude mať odhadovaný náklad s jednou ročnou kontrolou 76,34 €, avšak tak isto nie je možné odhadnúť, aký počet ročných kontrol bude certifikujúca osoba vykonávať.
Predkladateľ nemá informáciu o počte subjektov, ktoré v súčasnosti vlastnia detské ihrisko a tiež nevie odhadnúť, koľko subjektov detské ihrisko zriadi. Počet osôb oprávnených na vstupné a ročné kontroly nie je možné určiť vzhľadom k tomu, že v súčasnosti systém týchto kontrol neexistuje.
3.4 Konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu
- z toho MSP
Dochádza k vytvoreniu bariér pre vstup na trh pre nových dodávateľov alebo poskytovateľov služieb? Bude mať navrhovaná zmena za následok prísnejšiu reguláciu správania sa niektorých podnikov? Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)? Ak áno, popíšte.
Aký vplyv bude mať navrhovaná zmena na obchodné bariéry? Bude mať vplyv na vyvolanie cezhraničných investícií (príliv /odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)? Ak áno, popíšte.
Ako ovplyvní cenu alebo dostupnosť základných zdrojov (suroviny, mechanizmy, pracovná sila, energie atď.)?
Ovplyvňuje prístup k financiám? Ak áno, ako?
Návrh zákona zavádza nové povinnosti pre vlastníkov detských ihrísk, z toho dôvodu, ak v súčasnosti vlastní podnikateľský subjekt detské ihrisko, bude nutné, aby splnil počas prechodného obdobia podmienky stanovené novou reguláciou.
Podľa účinnej legislatívy je nutné, aby jednotlivé zariadenia detského ihriska mali vyhlásenie o zhode, čo návrh zákona neupravuje. Z toho dôvodu predkladateľ nepredpokladá vznik nových bariér pre vstup na trh (či ide o výrobu zariadení detského ihriska alebo o prevádzkovanie detských ihrísk), práve naopak, neodôvodnený goldplating sa odstráni a vyjasnia sa pravidlá pre prevádzku detských ihrísk.
Návrh zákona neurčuje špeciálny režim pre MSP.
3.5 Inovácie
- z toho MSP
Uveďte, ako podporuje navrhovaná zmena inovácie.
Zjednodušuje uvedenie alebo rozšírenie nových výrobných metód, technológií a výrobkov na trh?
Uveďte, ako vplýva navrhovaná zmena na jednotlivé práva duševného vlastníctva (napr. patenty, ochranné známky, autorské práva, vlastníctvo know-how).
Podporuje vyššiu efektivitu výroby/využívania zdrojov? Ak áno, ako?
Vytvorí zmena nové pracovné miesta pre zamestnancov výskumu a vývoja v SR?
Návrh zákona nemá priamy vplyv na inovácie.