Analýza sociálnych vplyvov
Vplyvy na hospodárenie domácností, prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám, sociálnu inklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4.1 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Vedie návrh k zvýšeniu alebo zníženiu príjmov alebo výdavkov domácností?
Ktoré skupiny domácností/obyvateľstva sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
Sú medzi potenciálne ovplyvnenými skupinami skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
Popíšte pozitívny vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Bez vplyvov.
Špecifikujte pozitívne ovplyvnené skupiny:
Popíšte negatívny vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Bez vplyvov.
Špecifikujte negatívne ovplyvnené skupiny:
Špecifikujte ovplyvnené skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia a popíšte vplyv:
Kvantifikujte rast alebo pokles príjmov/výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným materiálom.
V prípade vyššieho počtu ovplyvnených skupín doplňte do tabuľky ďalšie riadky.
V prípade, ak neuvádzate kvantifikáciu, uveďte dôvod.
Ovplyvnená skupina č. 1:
Pozitívny vplyv - priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
Negatívny vplyv - priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
Veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 2:
Pozitívny vplyv - priemerný rast príjmov/pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
Negatívny vplyv - priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
Veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky vyššie špecifikovaných domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. mieru rizika chudoby, podiel rastu/poklesu výdavkov na celkových výdavkoch/príjme):
4.2 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva a vplyv na sociálnu inklúziu.
Má návrh vplyv na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám?
Špecifikujete ovplyvnené skupiny obyvateľstva a charakter zmeny v prístupnosti s ohľadom na dostupnosť finančnú, geografickú, kvalitu, organizovanie a pod. Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
Rozumie sa najmä na prístup k:
sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
doprave,
ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
informáciám
k iným právam (napr. politickým).
Návrh zákona sleduje zvyšovanie ochrany zdravia. Jeho hlavným účelom je dosiahnutie väčšej bezpečnosti detí pri hre na detských ihriskách. Návrhom zákona sa majú odstrániť všetky nedostatky súčasnej právnej úpravy prejavujúce sa v aplikačnej praxi nežiaducim zvyšovaním rizikovosti detských ihrísk (výsledky kontrolných akcií Slovenskej obchodnej inšpekcie preukazujú, že z dlhodobého hľadiska sa podiel detských ihrísk s výskytom konkrétneho prvku nebezpečenstva udržiava na úrovni približne 80% z celkového počtu skontrolovaných detských ihrísk). Návrh zákona sa aplikovať na všetky verejne prístupné detské ihriská zahŕňajúce exteriérové i interiérové ihriská bez ohľadu na právnu formu vlastníka, resp. prevádzkovateľa detského ihriska (napr. detské kútiky, detské ihriská na verejných priestranstvách, pri školách a školských zariadeniach, detských kluboch, pri ubytovacích či reštauračných zariadeniach a pod.). Stanovením zákonných povinností sa sleduje naplnenie očakávaní rodičov detí a verejnosti ako celku, aby deťom pri hre na akomkoľvek detskom ihrisku nehrozilo riziko presahujúce nebezpečenstvo neoddeliteľne späté s hrou, ktoré možno rozumne predvídať. Cieľom návrhu zákona je teda zabezpečiť, aby všetky deti mali rovnaký prístup k bezpečnému priestoru pre hru, ktorá nie je v prípade detí len nositeľom zábavy, ale najmä socializácie, poznávania, výchovy, vzdelávania, osvojovania si a rozvíjania ich motorických funkcií.
Kvantifikovať vplyv návrhu zákona v rovine identifikovaného pozitívneho vplyvu na prístup k službám v zmysle prístupu k službe s vyššou úrovňou bezpečnosti nie je možné vzhľadom na absenciu databázy všetkých detských ihrísk na územní SR či počtu poskytovateľov tejto služby.
návrh významný vplyv na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva alebo skupín v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
Špecifikujte ovplyvnené skupiny v riziku chudoby a sociálneho vylúčenia a popíšte vplyv na ne. Je tento vplyv väčší ako vplyv na iné skupiny či subjekty? Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
Zraniteľné skupiny alebo skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia sú napr.:
domácnosti s nízkym príjmom (napr. žijúce iba zo sociálnych príjmov, alebo z príjmov pod hranicou rizika chudoby, alebo s príjmom pod životným minimom, alebo patriace medzi 25% domácností s najnižším príjmom),
nezamestnaní, najmä dlhodobo nezamestnaní, mladí nezamestnaní a nezamestnaní nad 50 rokov,
deti (0 – 17),
mladí ľudia (18 – 25 rokov),
starší ľudia, napr. ľudia vo veku nad 65 rokov alebo dôchodcovia,
ľudia so zdravotným postihnutím,
marginalizované rómske komunity
domácnosti s 3 a viac deťmi,
jednorodičovské domácnosti s deťmi (neúplné rodiny, ktoré tvoria najmä osamelé matky s deťmi),
príslušníci tretích krajín, azylanti, žiadatelia o azyl,
iné zraniteľné skupiny, ako napr. bezdomovci, ľudia opúšťajúci detské domovy alebo iné inštitucionálne zariadenia
Návrh významný vplyv predovšetkým na deti. Sleduje sa zvyšovanie bezpečnosti detí v jednom z najprirodzenejších prostredí pre túto skupinu obyvateľstva, a to na detskom ihrisku. Potreba osobitnej regulácie tohto priestoru je odôvodnená prirodzenými kognitívnymi funkciami dotknutej vekovej skupiny, ktoré limitované možnosťami tejto skupiny obyvateľstva rozpoznať a vedieť objektívne a včas identifikovať hroziace nebezpečenstvo. Návrh zákona plní predovšetkým preventívnu funkciu - smeruje k znižovaniu počtu nehôd a zranení detí (príp. tiež ich sprievodu) na detskom ihrisku, ktorým je možné predchádzať výberom vhodných hracích prvkov, ich správnou inštaláciou, zabezpečením vhodného povrchu detského ihriska, a to nie je len v čase otvorenia nového detského ihriska, ale potrebné je zabezpečiť, aby sa detské ihrisko v takomto stave udržiavalo po celú dobu jeho prevádzky. Cieľom je výskyt zranení detí na detskom ihrisku s následkom smrti alebo s trvalými následkami úplne eliminovať alebo minimalizovať na najnižšiu reálne dosiahnuteľnú úroveň. Zraniteľnú skupinu obyvateľstva, ktorá je návrhom zákona osobitne dotknutá, je možné kvantifikovať v počte približne 844 964 mužov a žien vo veku od 0 do 14 rokov (predkladateľ pri výpočte neprihliadal na deti vo veku 15 - 17 rokov z dôvodu, že detské ihriská navštevujú prednostne deti do ukončenia základnej školy, pričom aj zariadenia detského ihriska väčšinou limitované priemernou výškou a hmotnosťou dieťaťa do 14. roku veku) - zdroj:
Štatistický úrad
(údaje k 30.6.2017).
4.3 Identifikujte a popíšte vplyv na rovnosť príležitostí.
Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na rodovú rovnosť.
Dodržuje návrh povinnosť rovnakého zaobchádzania so skupinami alebo jednotlivcami na základe pohlavia, rasy, etnicity, náboženstva alebo viery, zdravotného postihnutia veku a sexuálnej orientácie? Mohol by viesť k nepriamej diskriminácii niektorých skupín obyvateľstva? Podporuje návrh rovnosť príležitostí?
Bez vplyvov.
Môže mať návrh odlišný vplyv na ženy a mužov? Podporuje návrh rovnosť medzi ženami a mužmi alebo naopak bude viesť k zväčšovaniu rodových nerovností? Popíšte vplyvy.
Pri identifikovaní rodových vplyvov treba vziať do úvahy existujúce rozdiely medzi mužmi a ženami, ktoré relevantné k danej politike. Podpora rodovej rovnosti spočíva v odstraňovaní obmedzení a bariér pre plnohodnotnú účasť na ekonomickom, politickom a sociálnom živote spoločnosti, ktoré súvisia s rodovými rolami či pohlavím. Hlavné oblasti podpory rodovej rovnosti:
podpora vyrovnávania ekonomickej nezávislosti,
zosúladenie pracovného, súkromného a rodinného života,
podpora rovnej participácie na rozhodovaní,
boj proti rodovo podmienenému násiliu a obchodovaniu s ľuďmi,
eliminácia rodových stereotypov.
Bez vplyvov.
4.4 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na zamestnanosť a na trh práce.
V prípade kladnej odpovede pripojte odôvodnenie v súlade s Metodickým postupom pre analýzu sociálnych vplyvov.
Uľahčuje návrh vznik nových pracovných miest? Ak áno, ako? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu.
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, pre aké skupiny zamestnancov, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod.
Návrh zákona podporuje vznik nových pracovných miest (SK NACE Rev. 2: sekcia M - Odborné, vedecké a technické činnosti), pretože zavádza nový inštitút osoby oprávnenej na výkon kontroly detského ihriska - inšpekčný orgán a osoba oprávnená na výkon ročnej kontroly detského ihriska, ktorá kontrolu vykonáva prostredníctvom certifikovanej osoby. Návrh zákona však nie je bezprostredne spojený s vytváraním nových pracovných miest, keďže tieto kontrolné činnosti a plnenie ďalších povinností podľa návrhu zákona bude možné v niektorých konkrétnych prípadoch zabezpečiť aj súčasnými pracovnými kapacitami za predpokladu doplnenia kvalifikácie, resp. využitím alternatívnych možností v zmysle návrhu zákona. Ďalej sa tiež v rámci prechodných ustanovení návrhu zákona ustanovuje, že činnosť inšpekčného orgánu oprávneného vykonávať vstupné kontroly detských ihrísk budú môcť zabezpečovať tiež tie subjekty, ktoré do nadobudnutia účinnosti návrhu zákona plnili funkciu orgánu posudzovania zhody pre zariadenia detských ihrísk.
Napriek uvedenému sa však v prípade oboch skupín kontrolórov (kontrolóri pre vstupné kontroly, kontrolóri pre ročné kontroly) predpokladá aj vytvorenie nových pracovných miest, a to predovšetkým v intervale 1 - 2 rokov od nadobudnutia účinnosti návrhu zákona. Vzhľadom na výskyt detských ihrísk na celom území SR sa predpokladá vytváranie pracovných miest vo všetkých regiónoch, resp. naprieč celým územím SR. Pôjde o výkon odborných činností, ktoré podmienené preukázaním odbornej spôsobilosti, preto budú žiadaní kvalifikovaní zamestnanci, pri ktorých sa predpokladá uprednostňovanie dlhodobých pracovných úväzkov.
Vzhľadom na všetky uvedené skutočnosti nie je možné vopred predložiť kvantifikáciu vzniku nových pracovných miest.
Vedie návrh k zániku pracovných miest? Ak áno, ako a akých? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu.
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod. Identifikujte možné dôsledky, skupiny zamestnancov, ktoré budú viac ovplyvnené a rozsah vplyvu.
Nie.
Ovplyvňuje návrh dopyt po práci? Ak áno, ako?
Dopyt po práci závisí na jednej strane na produkcii tovarov a služieb v ekonomike a na druhej strane na cene práce.
Návrh zákona pozitívny vplyv na dopyt po práci. Na jednej strane sa vytvára doposiaľ nejestvujúci inštitút osoby oprávnenej vykonávať kontrolu detského ihriska, na druhej strane návrh zákona vyžaduje vykonávanie kontrol detských ihrísk v budúcnosti na pravidelnej báze. Z uvedeného vyplýva, že dopyt po tejto službe je daný priamo návrhom zákona. Cena za výkon tejto služby bude výlučne výsledkom pôsobenia trhu. Predpokladá sa preto, že zo strany objednávateľov týchto služieb (vlastníkov detských ihrísk) bude dopyt po ich výkone veľký, pričom v prvých rokoch účinnosti návrhu zákona môže dopyt značne prevýšiť ponuku práce.
Má návrh dosah na fungovanie trhu práce? Ak áno, aký?
Týka sa makroekonomických dosahov ako je napr. participácia na trhu práce, dlhodobá nezamestnanosť, regionálne rozdiely v mierach zamestnanosti. Ponuka práce môže byť ovplyvnená rôznymi premennými napr. úrovňou miezd, inštitucionálnym nastavením (napr. zosúladenie pracovného a súkromného života alebo uľahčovanie rôznych foriem mobility).
Nie.
Má návrh špecifické negatívne dôsledky pre isté skupiny profesií, skupín zamestnancov či živnostníkov? Ak áno, aké a pre ktoré skupiny?
Návrh môže ohrozovať napr. pracovníkov istých profesií favorizovaním špecifických aktivít či technológií.
Návrh zákona môže mať potenciálne negatívne dôsledky na tých pracovníkov, ktorí činnosti opísané návrhom zákona (najmä kontrola detského ihriska), resp. obdobné, vykonávajú v súčasnosti bez konkrétneho zákonného podkladu. Niektorí z týchto pracovníkov nemusia byť spôsobilí preukázať odbornú spôsobilosť v zmysle návrhu zákona. Negatívne dôsledky uvedeného minimalizované inštitútom odborného vzdelávania podľa návrhu zákona a zavedením alternatívnej možnosti pre výkon ročnej kontroly detského ihriska.
Ovplyvňuje návrh špecifické vekové skupiny zamestnancov? Ak áno, aké? Akým spôsobom?
Identifikujte, či návrh môže ovplyvniť rozhodnutia zamestnancov alebo zamestnávateľov a môže byť zdrojom neskoršieho vstupu na trh práce alebo predčasného odchodu z trhu práce jednotlivcov.“
Návrh zákona môže mať potenciálne negatívne dôsledky na tých pracovníkov, ktorí činnosti opísané návrhom zákona (najmä kontrola detského ihriska), resp. obdobné, vykonávajú v súčasnosti bez konkrétneho zákonného podkladu. Niektorí z týchto pracovníkov nemusia byť spôsobilí preukázať odbornú spôsobilosť v zmysle návrhu zákona, čo môže v konečnom dôsledku niektorých jednotlivcov v preddôchodkovom veku motivovať k predčasnému odchodu z trhu práce. Negatívne dôsledky uvedeného minimalizované inštitútom odborného vzdelávania podľa návrhu zákona a zavedením alternatívnej možnosti pre výkon ročnej kontroly detského ihriska.