Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona o základných požiadavkách na bezpečnosť detského ihriska a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
16.11.2018 – 30.11.2018
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
06.12.2018
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
V závislosti od ukončenia vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, na ktoré navrhovaná regulácia reaguje.
Návrh zákona reaguje na aktuálny spoločenský stav spočívajúci v dlhodobo pretrvávajúcich nedostatkoch v oblasti bezpečnosti detských ihrísk a tiež na súčasný právny stav, ktorý je založený na absencii ucelenej právnej úpravy, ktorá by jasným a zrozumiteľným spôsobom stanovovala bezpečnostné požiadavky na detské ihrisko ako celok, zodpovednostné vzťahy pri prevádzkovaní detských ihrísk a základné povinnosti vlastníkov, resp. prevádzkovateľov späté so sprístupňovaním detského ihriska verejnosti.
Východiskom platnej právnej úpravy je nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 349/2010 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o technických požiadavkách a postupoch posudzovania zhody na prostriedky ľudovej zábavy, zariadenia detských ihrísk a športovo-rekreačné zariadenia. Nariadenia vlády SR sa zameriava len na individuálne zariadenia detského ihriska, v prípade ktorých sa musí pred ich uvedením na trh alebo do prevádzky vykonať obligatórne posúdenie zhody, ktorým sa zisťuje, či pri výrobe zariadenia detského ihriska boli dodržané príslušné technické normy. V zmysle platnej právnej úpravy sa posudzuje bezpečnosť zariadenia detského ihriska len po jeho výrobe, neriešia sa však početné nedostatky spôsobené neodbornou montážou, nesprávnou inštaláciou priamo na detskom ihrisku či nedostatočnou údržbou, čím sa aj z pôvodne bezpečného zariadenia detského ihriska môže stať nebezpečný výrobok.
Predmetné nariadenie vlády predstavuje výlučne národnú reguláciu a nie je transpozíciou alebo implementáciou práva Európskej únie. Uvedená povinnosť sa v nadväznosti na princíp vzájomného uznávania preto vyžaduje len v prípade tých zariadení detského ihriska, ktoré boli vyrobené na území Slovenskej republiky alebo uvedené na jednotný trh Európskej únie cez územie Slovenskej republiky, a to odo dňa 1. januára 2011.
Ak detské ihrisko predstavuje stavbu podľa stavebného zákona 43 stavebného zákona), vyžaduje sa ohlásenie stavby, ojedinele stavebné povolenie a kolaudačné rozhodnutie, prax stavebných úradov však nie je jednotná. Ďalším aplikačným problémom je, že v súčasnosti pôsobia na trhu podvodní kontrolóri detských ihrísk bez náležitého preukázania potrebnej odbornosti na výkon tejto špecifickej činnosti, ktorí oslovujú vlastníkov detských ihrísk (najmä malé obce) s ponukou na vykonanie kontroly detského ihriska pod hrozbou sankcie od Slovenskej obchodnej inšpekcie (ďalej len „SOI“) v prípade jej nevykonania.
Efektívnosť a účinnosť platnej právnej úpravy v aplikačnej praxi boli opakovane preverené výkonom kontrolných akcií SOI. Výsledky kontrol od roku 2006 do roku 2017 však naznačujú, že sledovaný účel nie je zabezpečený na optimálnej úrovni, keď od účinnosti nariadenia vlády SR podiel detských ihrísk s identifikovaným nedostatkom zotrváva na úrovni približne 80% z celkového počtu kontrol.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele navrhovaného predpisu (aký výsledný stav chcete reguláciou dosiahnuť).
Cieľom návrhu zákona je zvýšenie bezpečnosti detských ihrísk - bezpečné detské ihriská minimalizujúce riziká neoddeliteľne späté s hrou detí na detských ihriskách, vyjasnenie zodpovednostných vzťahov pri sprístupňovaní detských ihrísk verejnosti, stanovenie jasných a zrozumiteľných povinností vlastníkov detských ihrísk pri uvedení detského ihriska do prevádzky a počas celého obdobia jeho sprístupňovania verejnosti, definovanie pravidiel a periodicity výkonu kontrol detských ihrísk a stanovenie požiadaviek na subjekty oprávnené tieto kontroly vykonávať na potrebnej odbornej úrovni.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny návrhu dotknú priamo aj nepriamo:
Subjekty verejnej správy obce (vlastníci detských ihrísk), Slovenská obchodná inšpekcia (orgán dohľadu)
Podnikatelia vlastníci detských ihrísk, prevádzkovatelia detských ihrísk, zriaďovatelia detských ihrísk, výrobcovia, dovozcovia zariadení detských ihrísk, akreditované osoby
Iné osoby - osoby certifikované na ročnú kontrolu detských ihrísk
Iní vlastníci/prevádzkovatelia detských ihrísk (napr. školy a školské zariadenia, zariadenia pre deti a mládež občianske združenia...)
Užívatelia detských ihrísk (deti a osoby za ne zodpovedné)
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia boli posudzované?
Uveďte, aké alternatívne spôsoby na odstránenie definovaného problému boli identifikované a posudzované.
V rámci zvažovania možností pro futuro boli zvažované tieto alternatívy:
1.Ponechanie status quo v nadväznosti na výsledky kontrol SOI bola táto možnosť vyhodnotená ako neprípustná. Aktuálna právna úprava sa javí ako nedostatočná na dosiahnutie sledovaného účelu, keď podiel detských ihrísk s identifikovaným prvkom nebezpečenstva dlhodobo nevykazuje klesajúcu tendenciu a zotrváva na hodnotách, ktoré nemožno považovať za všeobecne vyhovujúci stav v rámci bezpečnosti detí z pohľadu rodičov, štátu ani spoločnosti ako celku.
2.Novelizácia nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 349/2010 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o technických požiadavkách a postupoch posudzovania zhody na prostriedky ľudovej zábavy, zariadenia detských ihrísk a športovo-rekreačné zariadenia na základe poznatkov
z aplikačnej praxe bolo vyhodnotené, že uvedená možnosť nepredstavuje vhodný legislatívny nástroj z dôvodu potreby legislatívnych zmien v rozsahu, ktorý výrazne prekračuje rozsah tohto právneho predpisu.
3.Prijatie nového všeobecne záväzného predpisu za súčasného zrušenia nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 349/2010 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o technických požiadavkách a postupoch posudzovania zhody na prostriedky ľudovej zábavy, zariadenia detských ihrísk a športovo-rekreačné zariadenia, a tým odstránenie neodôvodnenej národnej regulácie ukladajúcej slovenským výrobcom a dovozcom zariadení detských ihrísk vykonávať povinné posudzovanie zhody nad rozsah požiadaviek práva EÚ.
4.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
Návrh zákona predpokladá prijatie vyhlášky Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou budú bližšie upravené požiadavky na rozsah, obsah a vykonávanie odborného vzdelávania, aktualizačného odborného vzdelávania a odbornej skúšky osôb certifikovaných na výkon ročných kontrol detských ihrísk.
5.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých ustanoveniach ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ spolu s odôvodnením.
Návrh zákona nepredstavuje transpozíciu práva EÚ.
6.Preskúmanie účelnosti**
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti navrhovaného predpisu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Účelnosť návrhu zákona bude preskúmaná na základe výsledkov kontrol SOI, v ktorých sa bude pokračovať aj po nadobudnutí účinnosti návrhu zákona, pričom výsledky sa budú následne komparovať s výsledkami kontrol vykonávaných podľa predchádzajúcej platnej právnej úpravy.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
7.Vplyvy navrhovaného materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
8.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k návrhu.
K vplyvom na rozpočet verejnej správy - časť detských ihrísk je v zriaďovateľskej pôsobnosti miest a obcí, ktoré ako vlastníci detských ihrísk budú povinné zosúladiť stav s návrhom zákona. Je možné sa domnievať, že v súčasnosti vynakladá každý vlastník detského ihriska isté finančné prostriedky na údržbu detského ihriska. Predkladateľ preto vidí hlavný vplyv na rozpočet verejnej správy najmä vo výdavkoch na výkon vstupnej/ročnej kontroly. Cena za výkon vstupnej kontroly bude výsledkom pôsobenia trhového mechanizmu. Výdavky na výkon ročnej kontroly budú predstavovať buď odplatu za výkon tejto kontroly externému subjektu (cena bude rovnako kreovaná priamo na trhu) alebo výdavky na školenie zamestnancov, ktorí budú následne oprávnení na výkon ročnej kontroly. Zamestnanec - certifikovaná osoba - bude môcť vykonávať ročné kontroly v rámci prenesenia povinností v zmysle § 4 ods. 4 aj pre iných vlastníkov detských ihrísk, náklady preto možno rozdeliť aj medzi viacerých vlastníkov, nie každý vlastník bude musieť mať zamestnanca - certifikovanú osobu.
Náklady spojené s novými administratívnymi povinnosťami je možné odhadnúť, ide o sumu 204,02 na jedno detské ihrisko na rok, avšak počet detských ihrísk v zriaďovateľskej pôsobnosti obcí alebo miest nie je známy, preto nie je možné vyčísliť celkový vplyv na rozpočet verenej správy. Je nutné tiež vyjasniť, že uvedená suma nepredstavuje administratívny náklad pre jeden subjekt, ide o administratívne náklady na jedno detské ihrisko (tzn. ide o náklady vlastníka detského ihriska a aj pre osobu vykonávajúcu kontrolu detského ihriska).
Vplyvy na rozpočet verejnej správy, tzn. výdavky na uvedenie do súladu s návrhom zákona budú kryté v rámci stanovených rozpočtov na daný kalendárny rok.
Pokiaľ ide o pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, ako príjem štátneho rozpočtu je možné označiť pokuty udelené za porušenie ustanovení návrhu zákona. V súčasnosti však z objektívnych príčin nie je možné vyčísliť tento vplyv, keďže miera porušenia sa nedá vopred odhadnúť.
Identifikované vplyvy návrhu zákona nie je možné presne kvantifikovať vzhľadom na chýbajúci údaj o počte detských ihrísk, ktoré budú spadať do rozsahu návrhu zákona, na území SR. Predmetná informácia nie je súčasťou žiadneho verejného registra a tento údaj sa predkladateľovi nepodarilo získať ani priamym zberom.
9.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov
Mgr. Ivana Pavlovská
odbor ochrany spotrebiteľa MH SR
02/4854 2433
10.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri vypracovávaní doložky, príp. analýz vplyvov vychádzali).
Predkladateľ pri vypracúvaní doložky vplyvov použil Kalkulačku nákladov regulácie a ukazovatele Štatistického úradu.
11.Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Uveďte stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov, ktoré Vám bolo zaslané v rámci predbežného pripomienkového konania
I. Úvod: Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky dňa 15. novembra 2018 predložilo Stálej pracovnej komisii na posudzovanie vybraných vplyvov (ďalej len „Komisia“) na
predbežné pripomienkové konanie materiál Návrh zákona o základných požiadavkách na bezpečnosť detského ihriska a o zmene a doplnení niektorých zákonov“. Materiál predpokladá pozitívno-negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, ktoré rozpočtovo zabezpečené, pozitívno-negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie, vrátane pozitívno-negatívnych vplyvov na malé a stredné podniky a pozitívne sociálne vplyvy.
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
V doložke vybraných vplyvov je uvedené, že návrh zákona bude mať pozitívny aj negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, ktorý bude rozpočtovo zabezpečený. K návrhu zákona nie je vypracovaná kvantifikácia vplyvov, v doložke vybraných vplyvov v časti 8. Poznámky sa len uvádza, že negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy bude krytý v rámci stanovených rozpočtov na kalendárny rok.
Detské ihriská väčšinou v zriaďovateľskej pôsobnosti miest a obcí, ktorým ako „vlastníkov detských ihrísk“ vyplýva z návrhu zákona povinnosť zosúladiť stav s návrhom zákona a zavádzajú sa nové administratívne povinnosti súvisiace s výkonom vstupnej/ročnej kontroly.
V nadväznosti na uvedené žiada Komisia v zmysle § 33 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov doplniť kvantifikáciu dopadov na rozpočet verejnej správy s uvedením dopadov na rozpočty obcí na jednotlivé roky. Spolu s tým je potrebné uviesť aj návrhy na úhradu zvýšených výdavkov.
III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje
súhlasné stanovisko s návrhom na dopracovanie
s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa pripomienok v bode II.
Vyhodnotenie pripomienok:
Pripomienka nebola akceptovaná. Dôvody, pre ktoré nie je možné predložiť analýzu vplyvov na rozpočet verejnej správy napriek identifikovaným pozitívnym aj negatívnym vplyvom návrhu zákona na rozpočet verejnej správy, uvedené v bode č. 8 (Poznámky) tejto doložky. Predkladateľ opätovne zdôrazňuje, že presná kvantifikácia vplyvov na rozpočet verejnej správy s uvedením vplyvu na rozpočty obcí nie je možná vzhľadom na chýbajúci údaj o počte detských ihrísk vo vlastníctve miest a obcí a o aktuálnych výdavkoch miest a obcí spojených so správou a údržbou detských ihrísk. Predmetná informácia nie je súčasťou žiadneho verejného registra a tento údaj sa predkladateľovi nepodarilo získať ani priamym zberom. V Poznámke zahrnuté aspoň odhadované ročné administratívne náklady na jedno detské ihrisko vo vlastníctve obce spojené s novými povinnosťami podľa návrhu zákona.