K bodu 15Orgány štátnej správy na úseku verejného zdravotníctva, ktoré pôsobia mimo rezortu zdravotníctva, dostávajú kompetenciu nariaďovať a zrušovať opatrenia na predchádzanie ochoreniam podľa § 12 a § 48.
K bodu 16
Rozširuje sa pôsobnosť orgánov verejného zdravotníctva mimo rezortu zdravotníctva o vykonávanie epidemiologického vyšetrovania v ohnisku nákazy. Táto činnosť sa v praxi vykonáva, ale nie je definovaná v platnom zákone.
K bodu 17
Navrhovaným znením sa dopĺňajú národné programy, na riešení ktorých sa podieľajú Úrad verejného zdravotníctva SR a regionálne úrady verejného zdravotníctva a ktoré sú strategickými dokumentmi na úseku prevencie ochorení a iných porúch zdravia.
K bodu 18
Ide o legislatívno-technickú úpravu súvisiacu s novelizačným bodom 21 s úpravou v § 12 ods. 2. Zároveň sa vypúšťa odkaz na § 12 ods. 5 z dôvodu obsolentnosti.
K bodu 19
Zjednocuje sa odborná terminológia v súlade s návrhom zákona.
K bodu 20
Zjednocuje sa terminológia používaná pri uvádzaní Národného imunizačného programu.
K bodu 21
Uvedeným ustanovením sa dopĺňajú kompetencie Úradu verejného zdravotníctva SR a regionálnych úradov verejného zdravotníctva v rámci špecializovaných úloh na úseku verejného zdravotníctva, keďže vzdelávanie v oblasti prevencie prenosných ochorení je jedným z kľúčových preventívnych opatrení ochrany verejného zdravia.
K bodu 22
Navrhovaným znením sa upravujú opatrenia na predchádzanie vzniku a šíreniu prenosných ochorení a dopĺňajú sa o opatrenia v praxi bežne používané, ktoré ale neboli definované v zákone. Očkovanie osôb, ktoré sú vystavené zvýšenému nebezpečenstvu vybraných nákaz v ohnisku nákaz, sa bežne v praxi vykonáva, patrí k najúčinnejším nástrojom opatrení v ohnisku nákazy a doteraz nebolo zadefinované. Jedným z opatrení na kontrolu a prevenciu prenosných ochorení je aj podávanie protilátok a antimikróbnych látok. Opatrenia sa rozširujú o vykonávanie sterilizácie, ktorá sa používa najmä v zdravotníctve. V rámci lokálnej epidémie chrípky nemusí byť napríklad v zariadení sociálnych služieb nariadený zákaz prevádzky zariadenia, ale bude nariadený zákaz návštev alebo prijímanie nových klientov do zariadenia.
Vzhľadom na špecifikáciu opatrení na predchádzanie vzniku a šíreniu prenosných ochorení sa určilo vykonávanie dezinsekcie a deratizácie iba v ohnisku nákazy z dôvodu vymedzenia územia (oblasti, priestoru) určeného na výkon tejto činnosti.
Zároveň v praxi sa môžu vyskytnúť situácie, kedy nie je možné použiť niektoré z uvedených ustanovení, preto je potrebné prijať iné opatrenie na zabránenie šírenia prenosných ochorení.
K bodu 23
Týmto ustanovením sa príslušnému orgánu verejného zdravotníctva ukladá povinnosť oznámiť prevádzkovateľovi zariadenia, že osobe, ktorá u neho vykonáva epidemiologicky závažnú