Po prijatí zákona č. 131/2010 Z. z. o pohrebníctve, ktorý nadobudol účinnosť dňa 1. januára 2011, z praxe vyplynuli viaceré problémy s aplikáciou niektorých ustanovení, a to najmä v súvislosti s nakladaním s ľudskými pozostatkami. Problematickou úpravou je aj platné znenie ustanovenia § 15 ods. 7 zákona o ochrannom pásme, ktoré neumožňuje stavať bytové budovy v blízkosti pohrebiska, čo mnohí majitelia pozemkov kritizujú najmä v obývaných zónach.
Snahou legislatívy na úseku pohrebníctva bolo vytvoriť prostredníctvom ochranných pásiem pietne miesta na pohrebiskách. Aplikácia exaktne definovaného ochranného pásma v šírke 50 metrov paušálne na všetkých pohrebiskách sa v praxi ukázala ako značne problematická, a to najmä v prípade existujúcich pohrebísk situovaných v obytných zónach. Nakoľko niektoré obce majú i napriek uvedenému záujem uplatňovať ochranné pásmo pohrebiska, a to aj pri existujúcich pohrebiskách, navrhuje sa novým znením ustanovenia o ochrannom pásme pohrebiska vytvoriť obciam podmienky pre individuálnu aplikáciu ochranného pásma s prihliadnutím na miestne zvyklosti a špecifické podmienky v obci, územné plánovanie v obci a pod., a to prostredníctvom možnosti vydať všeobecne záväzné nariadenie obce v nadväznosti na všeobecné kompetencie samosprávy vyplývajúce zo zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
Návrhom zákona sa tiež upresňujú a dopĺňajú povinnosti poskytovateľa zdravotnej starostlivosti pri nakladaní s potrateným alebo predčasne odňatým ľudským plodom. Rozširuje sa tiež zákaz ponúkať, propagovať a informovať o pohrebných službách, ktorý sa podľa návrhu zákona vzťahuje aj na osoby, ktoré vykonávajú prehliadku mŕtvych tiel a osoby, ktoré ich pri tejto činnosti sprevádzajú.
Na základe skúseností z praxe bolo tiež potrebné rozšíriť povinnosť zabezpečiť označenie ľudských pozostatkov aj na poskytovateľa sociálnych služieb v zariadení sociálnych služieb s celoročným pobytom.
Doposiaľ bližšie nešpecifikovanú zákonnú požiadavku týkajúcu sa označovania rakvy, transportnej rakvy alebo transportného vaku návrh zákona definuje ako povinnosť fyzickej osoby – podnikateľa a právnickej osoby, ktorá prevádzkuje pohrebnú službu.
Návrh zákona dopĺňa aj novú povinnosť prevádzkovateľa pohrebnej služby, ako aj fyzickej osoby – podnikateľa a právnickej osoby, ktorá prevádzkuje krematórium a fyzickej osoby – podnikateľa a právnickej osoby, ktorá prevádzkuje balzamovanie a konzerváciu vypracovať prevádzkový poriadok. Zákon aj v súčasnosti definuje požiadavky na rozsah týchto prevádzkových poriadkov, neupravuje však povinnosť ich vypracovať.