D ô v o d o v á s p r á v aA.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Miroslav Ivan, Jozef Rajtár, Radoslav Pavelka, Jana Kiššová, Martin Klus a Milan Laurenčík. Cieľom predloženého návrhu novely zákona je odstrániť povinnosť nakrúcať videozáznam o priebehu výkonu technickej a emisnej kontroly na staniciach technickej kontroly a na pracoviskách emisnej kontroly.
Podľa v súčasnosti platného zákona sa na staniciach technickej kontroly a na pracoviskách emisnej kontroly povinne nakrúca videozáznam, ktorý sleduje výkon kontroly od vstupu do objektu staníc technickej kontroly a pracovísk emisnej kontroly na kamery a teda zaznamenáva pracovníkov emisnej a technickej kontroly priamo pri výkone ich pracovných povinností. Nakrúcanie pracovníkov pri výkone ich práce považujeme za neakceptovateľný zásah do podnikateľských a osobných slobôd. Máme za to, že pre výkon kontroly zo strany štátu je postačujúce vykonávať iba fotografické snímky o tom, že vozidlo sa fyzicky kontroly zúčastnilo. Štát má dnes možnosť prostredníctvom technickej služby technickej kontroly a technickej služby emisnej kontroly vykonať inšpekciu výkonu technickej a emisnej kontroly kedykoľvek svojimi pracovníkmi na ktorejkoľvek stanici technickej kontroly alebo na ktoromkoľvek pracovisku emisnej kontroly a prevádzkovateľ týchto staníc a pracovísk je povinný im poskytnúť súčinnosť. Táto povinnosť sa vzťahuje tiež aj na majiteľa motorového vozidla, ktoré je podrobené kontrole a v prípade inšpekcie je povinný svoje motorové vozidlo poskytnúť na takúto kontrolu. Nevidíme preto dôvod, prečo by podnikateľské subjekty mali doplácať na neschopnosť týchto oprávnených subjektov pravidelne vykonávať svoju inšpekčnú činnosť a aby z týchto dôvodov boli ich zamestnanci STK a pracovísk EK nonstop monitorovaní.
Návrh zákona je v súlade s ustanoveniami Ústavy Slovenskej republiky, inými ústavnými zákonmi a zákonmi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie. Návrh zákona nebude mať vplyv na verejné financie, na životné prostredie, nebude mať ani vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a ani sociálne vplyvy. Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie. Návrh zákona nebude mať vplyv na informatizáciu spoločnosti.
B. Osobitná časť K čl. I
K bodom 1 a 2
V súvislosti so zámerom zrušiť povinnosť robiť videozáznam sa navrhuje vypustenie povinnosti umožniť prístup k videozáznamu.
K bodom 3 a 6
Navrhuje sa vypustiť odseky upravujúce vykonávanie videozáznamu tak pre technickú, ako aj pre emisnú kontrolu.
K bodom 4 a 7
V súvislosti so zámerom zrušiť povinnosť robiť videozáznam sa navrhuje vypustenie úpravy upravujúcej likvidáciu videozáznamu.
K bodom 5, 8 a 9
Navrhujú sa nevyhnutné legislatívnotechnické úpravy vyplývajúce z vypustenia a zmeny číslovania odsekov.
K bodu 10
Navrhuje sa prechodné ustanovenie, ktorým sa zachováva kontinuita právnej úpravy účinnej do 31. decembra 2019 pre tie videozáznamy, ktoré boli vykonané podľa doterajšej úpravy.
Účinnosť predkladaného návrhu zákona sa navrhuje od 1. januára 2020.