D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Miroslav Ivan, Jozef Rajtár, Radoslav Pavelka, Jana Kiššová, Martin Klus a Milan Laurenčík.
Cieľom predloženého návrhu novely zákona je odstrániť povinnosť nakrúcať videozáznam o priebehu výkonu technickej a emisnej kontroly na staniciach technickej kontroly a na pracoviskách emisnej kontroly.
Podľa v súčasnosti platného zákona sa na staniciach technickej kontroly a na pracoviskách emisnej kontroly povinne nakrúca videozáznam, ktorý sleduje výkon kontroly od vstupu do objektu staníc technickej kontroly a pracovísk emisnej kontroly na kamery a teda zaznamenáva pracovníkov emisnej a technickej kontroly priamo pri výkone ich pracovných povinností. Nakrúcanie pracovníkov pri výkone ich práce považujeme za neakceptovateľný zásah do podnikateľských a osobných slobôd. Máme za to, že pre výkon kontroly zo strany štátu je postačujúce vykonávať iba fotografické snímky o tom, že vozidlo sa fyzicky kontroly zúčastnilo. Štát dnes možnosť prostredníctvom technickej služby technickej kontroly a technickej služby emisnej kontroly vykonať inšpekciu výkonu technickej a emisnej kontroly kedykoľvek svojimi pracovníkmi na ktorejkoľvek stanici technickej kontroly alebo na ktoromkoľvek pracovisku emisnej kontroly a prevádzkovateľ týchto staníc a pracovísk je povinný im poskytnúť súčinnosť. Táto povinnosť sa vzťahuje tiež aj na majiteľa motorového vozidla, ktoré je podrobené kontrole a v prípade inšpekcie je povinný svoje motorové vozidlo poskytnúť na takúto kontrolu. Nevidíme preto dôvod, prečo by podnikateľské subjekty mali doplácať na neschopnosť týchto oprávnených subjektov pravidelne vykonávať svoju inšpekčnú činnosť a aby z týchto dôvodov boli ich zamestnanci STK a pracovísk EK nonstop monitorovaní.
Návrh zákona je v súlade s ustanoveniami Ústavy Slovenskej republiky, inými ústavnými zákonmi a zákonmi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona nebude mať vplyv na verejné financie, na životné prostredie, nebude mať ani vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a ani sociálne vplyvy. Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie. Návrh zákona nebude mať vplyv na informatizáciu spoločnosti.
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodom 1 a 2
V súvislosti so zámerom zrušiť povinnosť robiť videozáznam sa navrhuje vypustenie povinnosti umožniť prístup k videozáznamu.
K bodom 3 a 6
Navrhuje sa vypustiť odseky upravujúce vykonávanie videozáznamu tak pre technickú, ako aj pre emisnú kontrolu.
K bodom 4 a 7
V súvislosti so zámerom zrušiť povinnosť robiť videozáznam sa navrhuje vypustenie úpravy upravujúcej likvidáciu videozáznamu.
K bodom 5, 8 a 9
Navrhujú sa nevyhnutné legislatívnotechnické úpravy vyplývajúce z vypustenia a zmeny číslovania odsekov.
K bodu 10
Navrhuje sa prechodné ustanovenie, ktorým sa zachováva kontinuita právnej úpravy účinnej do 31. decembra 2019 pre tie videozáznamy, ktoré boli vykonané podľa doterajšej úpravy.
K čl. II
Účinnosť predkladaného návrhu zákona sa navrhuje od 1. januára 2020.