Dôvodová správaI.Všeobecná časť
Poslanci za stranu Kotleba – Ľudová strana Naše Slovensko Marian Kotleba, Ján Kecskés, Rastislav Schlosár a Stanislav Drobný predkladajú do Národnej rady Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 167/2008 Z. z. o periodickej tlači a agentúrnom spravodajstve a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlačový zákon) v znení neskorších predpisov.
Cieľom predloženej novely zákona je zlepšiť právnu ochranu osôb, ktorým bolo prostredníctvom internetových médií pošliapané dobré meno, česť a dôstojnosť pred verejnosťou.
Svetový trend elektronizácie služieb rýchlo expanduje a je prakticky nezadržateľný. Jednou z najviac sa rozvíjajúcich služieb pre verejnosť je aj spravodajstvo na internete. Kým o štandardné tlačené verzie denníkov a novín je klesajúci záujem, čítanosť internetových spravodajských portálov rastie. Internetové portály sa tak v konkurenčnom boji predbiehajú nielen v rýchlosti poskytnutia potrebných informácií svojmu čitateľovi, ale v rámci dosiahnutia vyššej čítanosti sa neštítia aj bulvarizovať, otvorene klamať alebo písať polopravdy či neoverené informácie o jednotlivcoch vo svojich článkoch. Z hľadiska dosahu sa dnešné internetové spravodajské portály rovnajú televíznym, či rádiovým masmédiám. Dosah článkov a správ vďaka podpore sociálnych sietí dosahuje v niektorých prípadoch niekoľko stotisícovú čítanosť. Je preto nespravodlivé a nesprávne, aby pri rovnakom, ak nie aj väčšom dosahu, mali internetové médiá privilégium oproti ostatným médiám, publikovať a šíriť bez postihu klamlivé alebo skreslené informácie, ktoré závažným spôsobom zasahujú do práva fyzických a právnických osôb na ochranu dobrého mena, cti a dôstojnosti.
Očistenie dobrého mena alebo ochrana osobnosti u dotknutých fyzických a právnických osôb v takom prípade záleží od dobrej vôle a morálky prevádzkovateľa internetového média, čo vo väčšine prípadov znamená, že sú nevymožiteľné. Pre dotknuté osoby zostáva obrátiť sa na súd, čo predstavuje zbytočne nákladný a zdĺhavý proces, ktorý aj v prípade pozitívneho výsledku pre dotknutú osoby nepredstavuje už v tom čase primeranú satisfakciu.
Je preto nevyhnutné z hľadiska ochrany základných ľudských práv a slobôd, ochrany osobnosti, dobrého mena fyzickej osoby ale aj právnickej osoby a zabráneniu negatívneho dopadu na tieto osoby, rozšíriť pôsobnosť tlačového zákona o internetové spravodajské médiá.
.
II.Osobitná časťČlánok I
Rozširuje sa predmet úpravy zákona o povinnosti prevádzkovateľa spravodajstva prostredníctvom internetového obsahu pri šírení informácií.
Definuje sa pojem „spravodajstvo prostredníctvom internetového obsahu“.
Ustanovujú sa rovnaké povinnosti pre všetky subjekty tlačového zákona pri realizácii práva tretích osôb na opravu, na odpoveď a na dodatočné oznámenie.
Článok II
Zavádza sa primeraná legisvakačná lehota za účelom oboznámenia sa s novou právnou úpravou s ohľadom na predpokladaný dátum vyhlásenia zákona v Zbierke zákonov SR.
Navrhuje sa účinnosť návrhu zákona 15. dňom vyhlásenia v Zbierke zákonov SR.