D ô v o d o v á s p r á v a
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Miroslav Ivan, Jozef Rajtár, Radoslav Pavelka, Jana Kiššová, Martin Klus, Milan Laurenčík a Anna Zemanová.
Cieľom predloženého návrhu je zavedenie možnosti „prenositeľnosti“ tabuľky s evidenčným číslom vozidla (v skratke EČV, tzv. ŠPZ-ky) zo starého motorového vozidla toho istého majiteľa na jeho nové motorové vozidlo, pričom pôvodnú tabuľku bude môcť použiť bez ohľadu na to, či v danom okrese naďalej trvalý pobyt. Kúpou tabuľky s EČV pri prvej registrácii vozidla sa kupujúci stáva tak jej držiteľom a môže ju opätovne použiť pri ďalších registráciách vozidiel. Viazanosť EČV na okres trvalého pobytu vlastníka vozidla sa vypúšťa úplne. Navrhnutá zmena ušetrí jednak značné finančné prostriedky štátu (náklady na nákup nových EČV) a jednak jednotlivcom-vlastníkom motorových vozidiel v situácii, kedy majiteľ predá staré motorové vozidlo a kúpi nové. Ďalšou výhodou je značné predĺženie času, kedy sa možnosti kombinácií písmen a čísiel vyčerpajú. Túto zmenu ocenia najmä tí, ktorí si dali na objednávku vyrobiť vlastnú EČV. Znovupoužitie pôvodnej EČV však okrem finančnej úspory pre majiteľa vozidla prináša aj ekologický efekt pre spoločnosť, pretože pri súčasnom systéme sa hovoriť o plytvaní (pri dnešnom počte áut sa v úhrne jedná o značný objem kovu potrebného na výrobu EČV).
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na verejné financie, pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, pozitívny sociálny vplyv, pozitívny vplyv na životné prostredie, ako aj pozitívny vplyv na služby pre občana. Návrh zákona nebude mať vplyv na informatizáciu spoločnosti ani na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa úprava príslušných ustanovení zákona, ktoré súvisia s jedným z cieľov návrhu zákona a to upraviť prideľovanie tabuliek s evidenčným číslom tak, aby bolo možné raz (prvý krát) pridelenú tabuľku s evidenčným číslom ponechať držiteľovi alebo vlastníkovi vozidla aj za účelom jej neskoršieho opätovného použitia.
K bodom 2 až 4
Navrhuje sa vypustenie podmienky adresy pobytu, sídla alebo prevádzkarne v rovnakom okrese ako doterajší držiteľ vozidla ako rozlišovacieho kritéria pre postup orgánu Policajného zboru a ponecháva sa iba prítomnosť alebo neprítomnosť nového držiteľa ako rozlišovacieho kritéria.
K bodu 5
Navrhuje sa spresnenie ustanovenia v súlade s cieľom právnej úpravy týkajúcej sa tabuliek s evidenčným číslom. Podľa novej úpravy nebude ŠPZ vyjadrovať okres, v ktorom vlastník vozidla trvalý pobyt, resp. sídlo, ale iba okres, v ktorom orgán Policajného zboru tabuľku s evidenčným číslom vydal, pričom sa z tohto pravidla stanovuje výnimka, že dvojica písmen môže byť iná, ak nový držiteľ vozidla požiada o opätovné použitie tabuľky s evidenčným číslom..
K čl. II
Upravuje sa ustanovenie zákona o správnych poplatkoch tak, aby bolo zrejmé, že správny poplatok sa nevyberie, ak sa tabuľka s evidenčným číslom použije opätovne.
K čl. III
Účinnosť predloženého návrhu zákona sa navrhuje na 1. januára 2020.