D ô v o d o v á s p r á v a
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Miroslav Ivan, Jozef Rajtár, Radoslav Pavelka, Jana Kiššová, Martin Klus, Milan Laurenčík a Marián Viskupič.
Predloženým návrhom sa súčasná, diferencovaná výška registračného poplatku pri prepise motorového vozidla, nahrádza jednotnou sumou a to 33 eur, čo je v súčasnosti spodná hranica.
Predložený návrh vychádza z filozofie, že registračný poplatok pri prepise motorového vozidla zohľadňovať a pokrývať administratívne náklady štátnych orgánov, ktoré úkon registrácie vykonávajú. Ak bol v minulosti tento poplatok 33 za motorové vozidlo a aj v súčasne platnom zákone je najspodnejšie hranica 33 €, toto je dôkaz, že skutočnými administratívnymi nákladmi je práve suma 33 €.
Výška registračného poplatku, ktorý je založený na výkone motora v kilowattoch a dosahuje 3900 pri vozidlách s najvyšším výkonom považujeme za obyčajnú daň z luxusu, v nijakom prípade nezohľadňuje náklady na administratívny úkon, čo by registračný poplatok obsahovať mal. Navyše aj v závislosti od veku vozidla sa takto odvodený registračný poplatok resp. registračná daň uplatňuje pri každom ďalšom zápise motorového vozidla pri zmene majiteľa vozidla. To znamená, že ak vozidlo zmení za svoju životnosť majiteľa napr. trikrát, štyrikrát alebo aj desaťkrát, registračný poplatok musí nový majiteľ zakaždým zaplatiť opäť. A opäť je jeho výška odvodená od výkonu motora, hoci mierne redukovaná podľa veku vozidla. Teda nielen, že to je daň z luxusu, ale je to aj daň z prepisu motorového vozidla z jedného majiteľa na druhého majiteľa. Máme za to, že ak štát chce nejakým spôsobom zdaňovať motorové vozidlá, napríklad na základe toho ako zaťažujú cestnú infraštruktúru svojou hmotnosťou, výkonom motora alebo emisiami, ktorými poškodzujú životné prostredie, na to iné prostriedky napr. zákon o dani z motorových vozidiel, ktorý umožňuje presne nastaviť politiky daňového zaťaženia motorových vozidiel a to či na princípe ich hmotnosti alebo napr. zavedením emisnej dane. Registračný poplatok výhradne zohľadňovať náklady na administratívny úkon tak ako to bolo v minulosti. Naším návrhom zákona vraciame výšku poplatku pri registrácii na úroveň aká zodpovedá uvedeným administratívnym nákladom.
Návrh zákona je v súlade s ustanoveniami Ústavy Slovenskej republiky, inými ústavnými zákonmi a zákonmi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a s právom Európskej únie.
Návrh zákona bude mať negatívny vplyv na verejné financie a pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie. Návrh zákona nebude mať vplyv na životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, nebude mať ani vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a ani sociálne vplyvy.
A.Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
V položke 65 sa navrhuje vypustiť písmeno a), ktoré diferencuje výšku poplatku podľa výkonu motora a v závislosti od zostatkovej hodnoty vozidla.
K bodom 2 až 7
Navrhujú sa nevyhnutné legislatívno-technické úpravy vyplývajúce z vypustenia písmena a) v novelizačnom bode 1.
K čl. II
Účinnosť predkladaného návrhu zákona sa navrhuje od 1. januára 2020.