Záver (stručné zhrnutie)
Cieľom predloženej analýzy bolo preskúmať aktuálnu situáciu, dotýkajúcu sa
poskytovania sociálnych služieb pre seniorov v domácom prostredí vo vybraných krajinách EÚ.
V stanovenom termíne sa nám podarilo získať potrebné informácie z 13 krajín EÚ - Česko,
Estónsko, Fínsko, Chorvátsko, Litva, Lotyšsko, Maďarsko, Nemecko, Poľsko, Portugalsko,
Rakúsko, Španielsko a Švédsko. Analýza bola zmeraná na to, či skúmané krajiny poskytujú služby
starostlivosti o seniorov v domácom prostredí, ak áno, kto tieto služby zabezpečuje (štát resp.
neverejný poskytovateľ) a aký typ starostlivosti je možné poskytovať seniorom v domácom
prostredí. V prípade dostupnosti dát bolo cieľom práce tiež zistiť informácie o tom, koľko percent
seniorov tento druh starostlivosti využíva.
Všetky skúmané krajiny poskytujú sociálne služby pre seniorov v ich domácom prostredí,
taktiež vo všetkých krajinách môže tieto služby poskytovať verejný aj neverejný poskytovateľ.
Právna forma neverejného poskytovateľa väčšinou nie je bližšie špecifikovaná zákonom, ale
všetky krajiny uviedli, že neverejný poskytovateľ môže byť právnická osoba, nezisková
organizácia, občianske združenie, nadácia s.r.o., či cirkevné spoločenstvo a pod. (viď vyššie).
Pokiaľ ide o druh sociálnych služieb poskytovaných seniorom v ich domácom prostredí,
tak väčšinou ide o formálnu alebo neformálnu domácu starostlivosť. Neformálna starostlivosť je
poskytovaná blízkou osobou alebo rodinným príslušníkom, formálna je zabezpečovaná napríklad
profesionálnym/ou opatrovateľom/opatrovateľkou pracujúcim/ou pre súkromnú organizáciu.
Konkrétne v Rakúsku až 80 % osôb, ktoré využívajú tento typ služby, dostáva neformálnu
starostlivosť od blízkej alebo príbuznej osoby. Vo väčšine krajín sú druhy formálnej starostlivosti
o seniorov v domácom prostredí veľmi podobné, preto budú ďalej uvedené tie druhy a formy
pomoci pre seniorov, ktoré by mohli slúžiť ako príklady dobrej praxe.
Rakúsko môže slúžiť ako príklad dobrej praxe hneď v dvoch opatreniach v oblasti
dlhodobej starostlivosti o seniorov. Prvým príkladom je dávka na podporu dlhodobej
starostlivosti ( má 7 úrovní od 157,30 EUR do 1 688,90 EUR v závislosti od rozsahu požadovanej
starostlivosti), ktorá sa poskytuje bez ohľadu na príčinu potreby starostlivosti, tiež bez ohľadu
na príjem alebo majetok osoby, ktorá potrebuje starostlivosť. Táto dávka je financovaná výlučne
z príjmov štátu (daní) a jej plnenie zabezpečuje federálny štát. V októbri 2018 získalo peňažné
dávky dlhodobej starostlivosti viac ako 5 % rakúskej populácie. Druhým príkladom dobrej praxe
je možnosť opatrovateľskej dovolenky pre blízke osoby alebo rodinných príslušníkov, ktorí sú
hlavnými opatrovateľmi seniora. Za určitých podmienok môžu získať podporu na náklady na
náhradného opatrovateľa počas neprítomnosti opatrujúcej osoby, či príspevok na
opatrovateľskú dovolenku.
Za zmienku stojí aj respitná starostlivosť, ktorá je zavedená v Českej republike. Týka sa
najmä ošetrovateľov a ošetrovateliek dlhodobo sa starajúcich o osobu so zdravotným
postihnutím, alebo o seniora (často aj rodinného príslušníka). Jej cieľom je uľahčiť situáciu
ošetrovateľom/kám, poskytnúť im priestor pre načerpanie nových síl a energie. Môže ísť
o dočasnú náhradu domácej starostlivosti, kedy ošetrovateľa/ku nahradí vyškolený
22