Návrh na skrátené legislatívne konanie o návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 181/2014 Z. z. o volebnej kampani a o zmene a doplnení zákona č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov (tlač 1560)Vláda Slovenskej republiky predkladá na základe žiadosti poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky návrh na skrátené legislatívne konanie o návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 181/2014 Z. z. o volebnej kampani a o zmene a doplnení zákona č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov (tlač 1560). Cieľom návrhu zákona je – podľa jeho predkladateľov – najmä vytvoriť rovnaké súťažné podmienky pre politické strany a politické hnutia súperiace vo voľbách o hlasy voličov. Vo voľbách by sa mali politické strany uchádzať o dôveru voličov predovšetkým svojim programom, politickou činnosťou a cieľmi tejto činnosti; nie len vynakladaním finančných prostriedkov na volebnú kampaň využívaním moderných marketingových nástrojov a obchádzaním ustanoveného limitu na volebnú kampaň prostredníctvom tzv. tretích strán.
Doterajšia právna úprava v súvislosti s inštitútom tretích strán sa minula svojho účinku a neplní tie ciele a úlohy, pre ktoré bol tento inštitút zriadený. Je možné uviesť, že napr. pri voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky alebo Európskeho parlamentu, 30 tretích strán môže mať rovnakú finančnú silu z hľadiska použitia finančných prostriedkov na volebnú kampaň ako jedna politická strana alebo politické hnutie, čo môže vytvárať nerovnoprávne súťažné prostredie v rámci súťažiach politických strán a politických hnutí.
Inštitút tretích strán je vo volebnej kampani tiež využívaný najmä samotnými kandidátmi na zvýšenie limitu nákladov na volebnú kampaň, pričom úlohu tretích strán plnia predovšetkým ich príbuzní. Finančne zabezpečený kandidát môže „disponovať“ aj niekoľkými tretími stranami a svojou vlastnou masívnou mediálnou volebnou kampaňou tak presiahnuť protikandidátov vo voľbách, čím sa stáva úsilie o získanie voliča aj medzi samotnými kandidátmi jednej politickej strany nerovnoprávnym a neprimerane závislým od finančných prostriedkov.
Na základe uvedeného môže dochádzať k porušovaniu slobodnej súťaže politických strán a politických hnutí a teda aj k porušovaniu rovnosti pasívneho volebného práva.
Taktiež dávame do pozornosti, že tretie strany nemusia spĺňať prísne podmienky na ich financovanie ako politické strany alebo politické hnutia. Politické strany a politické hnutia majú okrem iného aj iné obmedzenia možnosti financovania, limit na volebnú kampaň, zavádzajú sa maximálne členské príspevky a pod. – teda ich financovanie je právne regulované, tak aby zodpovedalo ich osobitému spoločenskému postaveniu a osobitnej účasti vo volebnom procese.
Vzhľadom na skutočnosť, že v súčasnej dobe už môže dôjsť k registrácii tretích strán pre voľby do Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sa majú konať vo februári roku 2020, a mohla by aj preto vzniknúť právna situácia, ktorá je z pohľadu naplnenia Ústavou Slovenskej republiky garantovaných základných ľudských práv a slobôd, ako aj politických práv, problematickou do tej miery, že je potrebné tento stav právnej neistoty odstrániť. Tomuto účelu je podriadený aj návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 181/2014 Z. z. o volebnej kampani a o zmene a doplnení zákona č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov. Je však potrebné, aby bol uvedený návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky schválený čo najskôr a odstránil sa tak stav, ktorý umožňuje negatívny zásah do základných ľudských práv a slobôd, ako aj politických práv, a tiež aby mohla byť garantovaná slobodná súťaž politických strán a politických hnutí v Slovenskej republike a nemohla byť ovplyvňovaná napr. netransparentne získanými finančnými prostriedkami tretích strán, resp. finančnými prostriedkami tretích strán získaných zo zahraničia. Vyššie uvedená neriešená situácia by totiž mohla vyústiť až do spochybnenia legality a legitimity volieb do Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sa majú konať vo februári roku 2020 na Ústavnom súde Slovenskej republiky.
Na základe uvedených skutočností je potrebné podľa § 89 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky, z dôvodu možného ohrozenia základných ľudských práv a slobôd, ako aj politických práv, navrhnúť Národnej rade Slovenskej republiky, aby sa uzniesla na skrátenom legislatívnom konaní o návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 181/2014 Z. z. o volebnej kampani a o zmene a doplnení zákona č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov (tlač ....).
V Bratislave, 26. júna 2019
Peter Pellegrini, v.r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Denisa Saková, v.r.
ministerka vnútra Slovenskej republiky