Národná rada Slovenskej republiky
VII. volebné obdobie
Číslo: CRD-554/2019
1372a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Róberta PUCIHO a Maroša KONDRÓTA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 541/2004 Z. z. o mierovom využívaní jadrovej energie (atómový zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov (tlač 1372) v druhom čítaní
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ako gestorský výbor k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Róberta PUCIHO a Maroša KONDRÓTA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 541/2004 Z. z. o mierovom využívaní jadrovej energie (atómový zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov (tlač 1372) (ďalej len „gestorský výbor“) podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „rokovací poriadok“) spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1790 zo 14. mája 2019 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti.
Výbory prerokovali návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.
2
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili gestorskému výboru v určenej lehote žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona (§ 75 ods. 2 rokovacieho poriadku).
III.
Návrh zákona odporúčali Národnej rade Slovenskej republiky schváliť:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 636 z 11. júna 2019
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti uznesením č. 372 z 13. júna 2019.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III tejto správy vyplývajú nasledovné pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V čl. I, bode 3 § 8 ods. 10 sa slová „osobitného predpisu11b)“ nahrádzajú slovami „medzinárodnej zmluvy, ktorou je Slovenská republika viazaná,11b) alebo účastníkovi konania podľa osobitného predpisu11c), doterajší odkaz 11c nad slovom „predpisu,“ sa nahrádza odkazom 11d a doterajšia poznámka pod čiarou k odkazu 11c sa označuje ako poznámka pod čiarou k odkazu 11d.
Poznámky pod čiarou k odkazom 11b a 11c znejú:
„11b) Dohovor o prístupe k informáciám, účasti verejnosti na rozhodovacom procese a prístupe k spravodlivosti v záležitostiach životného prostredia (oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky č. 43/2006 Z. z.).
11c) § 24 a 25 zákona č. 24/2006 Z. z. v znení neskorších predpisov.“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; Aarhuský dohovor je medzinárodnou zmluvou a nie je osobitným predpisom (hierarchicky je nadradená osobitnému predpisu), a preto je potrebné túto skutočnosť v texte zákona zohľadniť.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
3
2.V čl. I, bode 4 § 8 ods. 12 sa slová „že môže označiť“ nahrádzajú slovami „aby označil“ a slová „obchodného tajomstva“ sa nahrádzajú slovami „utajovanej skutočnosti, bankového tajomstva, daňového tajomstva, obchodného tajomstva, telekomunikačného tajomstva, poštového tajomstva,“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu. Utajovaná skutočnosť, bankové tajomstvo, daňové tajomstvo, obchodné tajomstvo, telekomunikačné tajomstvo a poštové tajomstvo nie zahrnuté v pojme citlivá informácia. Z uvedeného dôvodu sa navrhovaný odsek 12 8) zosúlaďuje s navrhovaným znením odseku 11 8), ktorý vymenúva „utajovanú skutočnosť, bankové tajomstvo, daňové tajomstvo, obchodné tajomstvo, telekomunikačné tajomstvo, poštové tajomstvo,“.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
3.V čl. I, bode 4 § 8 ods. 13 v prvej a druhej vete sa slová „obchodné tajomstvo“ vo všetkých gramatických tvaroch nahrádzajú slovami „utajovaná skutočnosť, bankové tajomstvo, daňové tajomstvo, obchodné tajomstvo, telekomunikačné tajomstvo, poštové tajomstvo“ v príslušnom gramatickom tvare.
Ide o legislatívno-technickú úpravu. Utajovaná skutočnosť, bankové tajomstvo, daňové tajomstvo, obchodné tajomstvo, telekomunikačné tajomstvo a poštové tajomstvo nie zahrnuté v pojme citlivá informácia. Z uvedeného dôvodu sa navrhovaný odsek 13 8) zosúlaďuje s navrhovaným znením odseku 11 8), ktorý vymenúva „utajovanú skutočnosť, bankové tajomstvo, daňové tajomstvo, obchodné tajomstvo, telekomunikačné tajomstvo, poštové tajomstvo,“.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
4.V čl. II sa na začiatku (za úvodnú vetu) vkladá nový bod 1, ktorý znie:
1. § 41 sa dopĺňa odsekom 3, ktorý znie:
„(3) Stavebný úrad z podnetu navrhovateľa zmení územné rozhodnutie o umiestnenie líniovej stavby uvedenej v § 139 ods. 3 písm. a) až f), ktoré je právoplatné tak, že doplní
4
umiestnenie podzemného vedenia elektronickej komunikačnej siete v trase budovanej líniovej stavby, ak o tom navrhovateľ predloží dohodu s podnikom elektronických komunikácií1ha). Účastníkom konania o zmene územného rozhodnutia o umiestnení líniovej stavby je navrhovateľ, podnik elektronických komunikácií a obec, ak nie je stavebným úradom príslušným na územné konanie. Právoplatné rozhodnutie o zmene územného rozhodnutia o umiestnenie líniovej stavby doručí stavebný úrad všetkým účastníkom územného konania o umiestnení líniovej stavby.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 1ha) znie:
1ha) § 5 ods. 1 zákona č. 351/2011 Z. z. v znení neskorších predpisov.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Návrh umožňuje stavebnému úradu zmeniť právoplatné rozhodnutie o umiestnení niektorých druhov líniových stavieb o dodatočné doplnenie umiestnenia vedenia elektronickej telekomunikačnej siete v rovnakej trase. Stavebný úrad tak urobí vždy pokiaľ stavebník líniovej stavby sa dohodne s podnikom elektronických komunikácií o spoločnom postupe pri budovaní líniových stavieb. Konanie obmedzený počet účastníkov len na stavebníka, príslušný podnik elektronických komunikácií a obec, ak nie je stavebným úradom. Takéto zmenené rozhodnutie sa ale následne doručí všetkým účastníkom pôvodného konania o umiestnení líniovej stavby. Tento zjednodušený postup sa navyše bude dať využiť nie len pri líniových budovaných v súvislosti s jadrovými zariadeniami, ale aj pri iných líniových stavbách.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
5.Čl. II sa dopĺňa bodom 5, ktorý znie:
„5. Poznámka pod čiarou k odkazu 13b znie:
13b) Napríklad zákon
č. 364/2004 Z. z.
o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov, zákon č. 656/2004 Z. z. o energetike a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon
č. 66/2009 Z. z.
o niektorých opatreniach pri majetkovoprávnom usporiadaní pozemkov pod stavbami, ktoré prešli z vlastníctva štátu na obce a vyššie územné celky a o zmene a doplnení niektorých zákonov, zákon č. 351/2011 Z. z. v znení neskorších predpisov.“.
5
Ide o legislatívno-technickú úpravu; doterajší výpočet právnych predpisov v predmetnej poznámke pod čiarou sa rozširuje o
zákon č. 351/2011 Z. z.
o elektronických
komunikáciách v znení neskorších predpisov.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
Gestorský výbor odporúča hlasovať o bodoch 1 až 5 spoločne s odporúčaním s c h v á l i ť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k predmetnému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona
odporúča Národnej rade Slovenskej republiky
návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Róberta PUCIHO a Maroša KONDRÓTA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 541/2004 Z. z. o mierovom využívaní jadrovej energie (atómový zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov (tlač 1372)
s c h v á l i ť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe, ktoré gestorský výbor odporúčal schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu zákona v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti č. 379 z 18. júna 2019.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Petra Pamulu predložiť návrhy podľa § 81 ods. 2, § 83 ods. 4, § 84 ods. 2 a § 86 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Bratislava 18. júna 2019
Jana K i š š o v á, v.r.
predsedníčka Výboru NR SR
pre hospodárske záležitosti