Národná rada Slovenskej republiky
VII. volebné obdobie
Číslo: CRD-979/2019
1423a
I n f o r m á c i a
o prerokovaní vládneho návrhu zákona o odplatách a o poskytovaní príspevku v civilnom letectve a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1423) v druhom čítaní vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1767 z 10. mája 2019 pridelila vládny návrh zákona o odplatách a o poskytovaní príspevku v civilnom letectve a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1423) na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti.
Určila zároveň Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie predmetného návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili gestorskému výboru v určenej lehote žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona 75 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky).
2
III.
Vládny návrh zákona o odplatách a o poskytovaní príspevku v civilnom letectve a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1423) prerokovali a odporúčali schváliť:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 619 z 11. júna 2019 a
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet uznesením č. 428 z 13. júna 2019.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti neprijal k predmetnému návrhu zákona uznesenie, keďže navrhnuté uznesenie nezískalo potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných členov výboru podľa § 52 ods. 4 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III tejto informácie vyplývajú nasledovné pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V čl. I § 9 ods. 6 sa slová „splnené ustanovenia“ nahrádzajú slovami „splnené podmienky podľa“.
Navrhuje sa formulačná úprava ustanovenia.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
2.V čl. I v § 14 ods. 9 v úvodnej vete sa slová „v predchádzajúcom období“ nahrádzajú slovami „v rozpočtovom roku, ktorý predchádza rozpočtovému roku, v ktorom bola žiadosť podaná“.
Precizuje sa obdobie, za ktoré sa bude posudzovať splnenie podmienok.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
3.V čl. I § 25 ods. 8 sa za slová „nie sú“ vkladajú slová „týmto zákonom“.
Navrhuje sa spresnenie navrhovaného ustanovenia.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
3
4.V čl. II bode 6 úvodnej vete novelizačného bodu sa slová „w) aa)“ nahrádzajú slovami „w) až z)“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu úvodnej vety novelizačného bodu reflektujúcu na dopĺňané ustanovenia.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
5.V čl. II bode 6 v písmenách x) a y) sa slová „leteckej plochy“ nahrádzajú slovami „osobitného letiska“.
Zmena terminológie v čl. III návrhu zákona.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
6.V čl. III bodoch 5, 8 (okrem § 33 ods. 1), 18, 19, 20, 22, 23, 34, 37 a 50 (okrem § 57f ods. 2 a 3) sa slová „letecká plocha“ vo všetkých tvaroch nahrádzajú slovami „osobitné letisko“ v príslušnom tvare.
Úprava súvisí so zmenou názvu na základe požiadaviek osôb činných v civilnom letectve.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
7.V čl. III sa na začiatok vkladá nový bod 1, ktorý znie:
„1. V § 2 písm. h) sa na konci vypúšťa čiarka a pripájajú sa tieto slová :„a ktorá spĺňa požiadavky podľa osobitných predpisov,1ab)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 1ab znie:
1ab) Nariadenie Komisie (EÚ) č. 139/2014 z 12. februára 2014, ktorým sa stanovujú požiadavky a administratívne postupy týkajúce sa letísk podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 216/2008 (Ú. v. EÚ L 44, 14. 2. 2014) v platnom znení.
Dohovor o medzinárodnom civilnom letectve (oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky č. 196/1995 Z. z).“.“.
Nasledujúce body sa prečíslujú.
Úprava súvisí s o zavedením pojmu „osobitné letisko“, aby nedochádzalo k zámene s letiskom podľa leteckého predpisu L 14 (implementácia prílohy 14 k Dohovoru o medzinárodnom civilnom letectve) alebo letiskom podľa vykonávacieho
4
nariadenia Komisie (EÚ) š. 139/2014 v platnom znení.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
8.V čl. III sa na začiatok vkladá nový bod 1, ktorý znie:
„1. V § 2 písmeno i) znie:
„i) leteckým pozemným zariadením komponenty a systémy a pozemné technické zariadenia a ich programové prostriedky, svetlá a svetelné návestidlá, ktoré majú vplyv na bezpečnosť letovej prevádzky a sú určené na poskytovanie leteckých navigačných služieb a na riadenie vzdušného priestoru a riadenie toku letovej prevádzky,“.“.
Nasledujúce body sa prečíslujú.
Úprava pojmu vyplynula z aplikačnej praxe, kedy nejednotnosť výkladu spôsobovala problémy, či svetelné návestidlá možno považovať za letecké pozemné zariadenia.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
9.V čl. III bod 2 znie:
„2. V § 2 písmeno o) znie:
„o) osobitným letiskom územne vymedzená plocha s trávnatým povrchom alebo so spevneným povrchom trvalo alebo dočasne určená na vzlety a pristátia lietadiel a s tým súvisiace činnosti, na ktorej môžu byť umiestnené letecké pozemné zariadenia a ďalšie objekty slúžiace leteckej prevádzke a ktorá nie je letiskom podľa písmena h).“.“.
S cieľom umožniť vykonávanie vzletov a pristátí aj na existujúcich stavbách s kolaudačným rozhodnutím pre letisko v poľnohospodárstve, ktoré však v súčasnosti nemajú platné prevádzkové povolenie a aj nespĺňajú v súčasnosti platné právne predpisy pre letisko, sa navrhuje nová právna úprava so zavedením legislatívneho pojmu tzv. osobitné letisko.
Zo stavebno-technického hľadiska je potrebné rozlišovať medzi osobitným letiskom s trávnatým (nespevneným) povrchom vzletovej a pristávacej dráhy a osobitným letiskom so spevneným povrchom vzletovej a pristávacej dráhy. Z tohto dôvodu je potrebné príslušným spôsobom umiestniť takúto plochu a rozhodnúť o využití daného územia. Ako najlepší inštitút vo vzťahu k vzletovej a pristávacej dráhe s trávnatým povrchom je rozhodnutie o využívaní územia. V prípade, ak bude mať vzletová a pristávacia dráha spevnený povrch, postupuje sa
5
ako v prípade akejkoľvek inej stavby od územného rozhodnutia až po kolaudačné rozhodnutie.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
10.V čl. III sa za bod 2 vkladá nový bod 3, ktorý znie:
„3. V § 4 odsek 3 znie:
„(3) Ministerstvo obrany vykonáva zabezpečenie letových prevádzkových služieb a riadenie letov
a) štátnych lietadiel vo vyhradenom priestore alebo v časti vzdušného priestoru so zákazom letov alebo s obmedzením letov civilných lietadiel,
b) pohotovostných lietadiel na úlohy zakročovania,
c) pohotovostných lietadiel za účelom prípravy alebo preverenia systému protivzdušnej obrany.“.“.
Nasledujúce body sa prečíslujú.
Úpravou sa precizuje právna úprava v súvislosti s plnením úloh zabezpečenia nedotknuteľnosti vzdušného priestoru Slovenskej republiky v rámci pôsobnosti Ministerstva obrany Slovenskej republiky, ako aj v súvislosti s plnením záväzkov Slovenskej republiky v rámci Integrovaného systému protivzdušnej a protiraketovej obrany NATO (NATINAMDS), a to činností pohotovostných lietadiel pri plnení úloh zakročovania proti vzdušným objektom alebo vojenským vzdušným objektom, úloh prípravy pohotovostného systému, ktorá zahŕňa praktické precvičovanie postupov pohotovostného systému a úloh preverovania systému protivzdušnej obrany. Ustanovenie odseku 3 písm. a) je pôvodné znenie § 4 ods. 3 zákona č. 143/1998 Z. z., a ako také zostáva v pôvodnom znení.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
11.V čl. III sa za bod 5 vkladá nový bod 6, ktorý znie:
„6. V § 29 sa za odsek 4 vkladajú nové odseky 5 a 6, ktoré znejú:
„(5) Dopravný úrad v konaní začatom z vlastného podnetu zruší
a) ochranné pásma letiska na základe právoplatného rozhodnutia o udelení súhlasu so zrušením letiska podľa § 27 ods. 1 alebo
b) ochranné pásma leteckého pozemného zariadenia na základe právoplatného rozhodnutia o udelení súhlasu so zrušením leteckého pozemného zariadenia podľa § 27 ods. 3.
(6) Dopravný úrad môže v konaní začatom z vlastného podnetu rozhodnúť o zrušení
6
ochranných pásem, ak
a) zanikne účel, na ktorý bolo vydané rozhodnutie o určení ochranných pásem alebo
b) letisko alebo letecké pozemné zariadenie nemá viac ako desať rokov platné povolenie na prevádzkovanie letiska alebo leteckého pozemného zariadenia a nespĺňa požiadavky na bezpečnú prevádzku7a) a nebola podaná žiadosť o vydanie povolenia na prevádzkovanie letiska alebo leteckého pozemného zariadenia alebo žiadosť o vydanie rozhodnutia o určení podmienok podľa § 33 ods. 2.“.
Doterajší odsek 5 sa označuje ako odsek 7.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 7a znie:
7a) Napríklad čl. 38 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/1139 zo 4. júla 2018 o spoločných pravidlách v oblasti civilného letectva, ktorým sa zriaďuje Agentúra Európskej únie pre bezpečnosť letectva a ktorým sa menia nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 2111/2005, (ES) č. 1008/2008, (EÚ) č. 996/2010, (EÚ) č. 376/2014 a smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/30/EÚ a 2014/53/EÚ a zrušujú nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 552/2004 a (ES) č. 216/2008 a nariadenie Rady (EHS) č. 3922/91 (Ú. v. L 212, 22. 8. 2018), Dohovor o medzinárodnom civilnom letectve (oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky č. 196/1995 Z. z).“.“.
Ustanovenie § 29 ods. 5 a 6 nadobúda účinnosť 1. augusta 2020, čo sa premietne do ustanovenia o účinnosti.
Nasledujúce body sa prečíslujú.
Upravujú sa podmienky, za ktorých môžu byť zrušené ochranné pásma letísk a leteckých pozemných zariadení s ohľadom na aplikačnú prax, kedy je v niektorých prípadoch nemožné riešiť zrušenie ochranných pásem, napr. v prípade ak ide o stavby letísk alebo leteckých pozemných zariadení, ktoré nemajú od roku 1998 prevádzkovateľa, nespĺňajú požiadavky na bezpečnú prevádzku a je problematické zistiť vlastníka.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
12.V čl. III sa za bod 6 vkladá nový bod 7, ktorý znie:
„7. V § 32 ods. 3 sa na konci pripájajú tieto vety:
„Ak žiadateľ o prevádzkovanie letiska alebo leteckého zariadenia nepredloží výpis z registra trestov podľa § 37 ods. 3, poskytne Dopravnému úradu údaje potrebné na vyžiadanie výpisu z registra trestov.8aa) Údaje podľa druhej vety Dopravný úrad bezodkladne zašle v elektronickej podobe prostredníctvom elektronickej komunikácie Generálnej prokuratúre Slovenskej republiky na vydanie výpisu z registra trestov.“.
7
Poznámka pod čiarou k odkazu 8aa znie:
8aa) § 10 ods. 4 zákona č. 330/2007 Z. z. o registri trestov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 91/2016 Z. z.“.“.
Nasledujúce body sa prečíslujú.
Úprava súvisí s pôsobnosťou Dopravného úradu a potrebou získania prístupu do registrov v súlade so zákonom č. 177/2018 Z. z. (zákon proti byrokracii).
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
13.V čl. III bode 8 § 33 odsek 1 znie:
„(1) Z osobitného letiska nie je možné vykonávať lety do tretej krajiny a nie je možné vykonávať obchodnú leteckú dopravu.“.
Legislatívno-technická úprava súvisí s návrhom na zavedenie definície pojmu osobitné letisko v § 2 zákona č. 143/1998 Z. z. Nová právna úprava so zavedením legislatívneho pojmu osobitné letisko umožní využívať existujúce stavby na takmer všetky letecké činnosti okrem vykonávania obchodnej leteckej dopravy, t. j. bude ich možné využívať napríklad na športové lietanie, letecké práce letecké práce v poľnohospodárstve, lesnom a vodnom hospodárstve a aj v iných oblastiach, špeciálnu prevádzku, v prípade potreby bude možné ich využitie aj pre vrtuľníkovú zdravotnú záchrannú službu, pátranie po lietadlách a záchranu ľudského života alebo iných obdobných účelov a bude možné vykonať vzlet a pokračovať v lete v rámci Schengenského priestoru. Z osobitného letiska teda nebude možné vykonávať len leteckú prepravu cestujúcich, batožiny, poštových zásielok alebo nákladu za odplatu, v prenájme alebo za inú primeranú protihodnotu, t. j. pravidelnú (klasické pravidelné linky leteckého dopravcu) alebo nepravidelnú (tzv. charterové lety leteckého dopravcu napr. na dovolenky) obchodnú leteckú dopravu.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
14.V čl. III sa za bod 11 vkladá nový bod 12, ktorý znie:
„12. V § 37 ods. 3 tretej vete sa nad slovom „trestov“ odkaz 9aa nahrádza odkazom 8aa a poznámka pod čiarou k odkazu 9aa sa vypúšťa.“.
8
Nasledujúce body sa prečíslujú.
Legislatívno-technická úprava súvisí s navrhovanou úpravou § 32 ods. 3 zákona č. 143/1998 Z. z.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
15.V čl. III bod 41 znie:
„41. § 53 znie:
㤠53
(1) Priestupku na úseku civilného letectva sa dopustí ten, kto
a) vykoná let v časti vzdušného priestoru, v ktorej bolo vykonanie letu zakázané,
b) vykoná let v časti vzdušného priestoru, v ktorej bolo vykonanie letu obmedzené,
c) zapríčiní ako držiteľ preukazu odbornej spôsobilosti člena leteckého personálu leteckú nehodu alebo incident,
d) vykonáva oprávnenia vyplývajúce z preukazu o odbornej spôsobilosti člena leteckého personálu po požití prostriedkov, ktoré znižujú zdravotnú spôsobilosť,
e) sa odmietne podrobiť skúške na zistenie užitia prostriedkov, ktoré znižujú zdravotnú spôsobilosť,
f) nevie sa preukázať preukazom odbornej spôsobilosti pri výkone činnosti člena leteckého personálu,
g) vykonáva činnosť člena leteckého personálu bez príslušnej odbornej spôsobilosti alebo po zrušení, obmedzení alebo odňatí dokladov podľa § 54,
h) vykonáva činnosť člena leteckého personálu bez platného dokladu o zdravotnej spôsobilosti,
i) vykonáva činnosť člena leteckého personálu bez príslušnej zdravotnej spôsobilosti,
j) vykonáva činnosť člena leteckého personálu v rozpore s podmienkami určenými v doklade o zdravotnej spôsobilosti,
k) poruší ako člen leteckého personálu v leteckej prevádzke iným spôsobom ustanovenie tohto zákona alebo všeobecne záväzného právneho predpisu vydaného na jeho základe alebo na základe medzinárodných štandardov alebo odporúčaní medzinárodných organizácií v oblasti civilného letectva, ktoré Slovenská republika prijala alebo osobitných predpisov v oblasti civilného letectva,11i)
l) sa dopustí činu protiprávneho zasahovania v civilnom letectve, ktorý nie je trestným činom,
m) poruší podmienky určené rozhodnutím podľa § 7 ods. 2,
n) vykoná vzlet z iného miesta ako z letiska alebo z osobitného letiska, ak osobitný predpis neustanovuje inak,11j) to neplatí, ak ide o vzlet lietadla, ktoré vlečie iné lietadlo po vynútenom alebo bezpečnostnom pristátí.
(2) Dopravný úrad uloží za priestupok
a) podľa odseku 1 písm. a) spáchaný úmyselne pokutu 3 500 eur alebo spáchaný z nedbanlivosti pokutu 500 eur,
b) podľa odseku 1 písm. b) spáchaný úmyselne 2 000 eur alebo spáchaný z nedbanlivosti pokutu 100 eur,
c) podľa odseku 1 písm. c) pokutu 2 000 eur,
d) podľa odseku 1 písm. d) a e) pokutu 1 500 eur,
9
e) podľa odseku 1 písm. f) a h) pokutu 300 eur,
f) podľa odseku 1 písm. g) a i) pokutu 2 000 eur,
g) podľa odseku 1 písm. j) pokutu 1 000 eur,
h) podľa odseku 1 písm. k) a l) pokutu od 100 do 3 300 eur,
i) podľa odseku 1 písm. m) spáchaný úmyselne pokutu 2 000 eur alebo spáchaný z nedbanlivosti pokutu 100 eur,
j) podľa odseku 1 písm. n) pokutu od 100 eur do 2 000 eur.
(3) Dopravný úrad je pri určení výšky pokuty povinný zohľadniť okolnosti, za ktorých k porušeniu povinnosti došlo, najmä na závažnosť následkov, trvanie protiprávneho stavu, ako aj to, či ide o opakované konanie alebo opomenutie.
(4) Priestupky prejednáva Dopravný úrad.
(5) Na priestupky a ich prejednávanie sa vzťahuje osobitný predpis.12)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 11j znie:
11j) Napríklad čl. 2 ods. 99 nariadenia (EÚ) č. 923/2012 v platnom znení, body 63, 86a, 87 a 99 prílohy I nariadenia (EÚ) č. 965/2012 v platnom znení.“.“.
Precizovanie navrhovanej úpravy § 53 zákona č. 143/1998 Z. z. bližšou kategorizáciou priestupkov a zároveň sa pri niektorých príspevkoch navrhuje pevná výška pokuty.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
16.V čl. III sa vypúšťajú body 42 až 45.
Nasledujúce body sa prečíslujú.
Úprava súvisí s návrhom úpravy § 53 zákona č. 143/1998 Z. z. ako celku.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
17.V čl. III bode 50 v § 57f ods. 1 sa slová „sa od 1. augusta 2019 považuje“ nahrádzajú slovami „sa od 1. januára 2020 považuje“.
Úprava súvisí s úpravou navrhovaného § 33 zákona č. 143/1998 Z. z. a zmenou pojmológie. Lehota na predkladanie žiadostí je stanovená tak, aby mohla byť dovtedy účinná vyhláška podľa § 33 ods. 5 zákona č. 143/1998 Z. z.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
10
18.V čl. III bode 50 v § 57f odseky 2 a 3 znejú:
„(2) Letisko bez platného povolenia podľa § 32 ods. 1 do 31. decembra 2020 sa od 1. januára 2021 považuje za osobitné letisko podľa tohto zákona v znení účinnom od 1. augusta 2019, ak nebolo začaté konanie o udelenie povolenia podľa § 32 ods. 1.
(3) Žiadosť o vydanie rozhodnutia o určení podmienok podľa § 33 ods. 2 v znení účinnom od 1. augusta 2019 sa predkladá od 1. januára 2020.“.
Úprava súvisí s úpravou navrhovaného § 33 zákona č. 143/1998 Z. z. a zmenou pojmológie. Lehota na predkladanie žiadostí je stanovená tak, aby mohla byť dovtedy účinná vyhláška podľa § 33 ods. 5 zákona č. 143/1998 Z. z.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
19.V čl. III bode 50 v § 57f sa za odsek 3 vkladá nový odsek 4, ktorý znie:
„(4) Právoplatné rozhodnutie podľa § 34a ods. 8 udelené právnickej osobe, ktoré bolo vydané podľa doterajších predpisov, zostáva v platnosti do uplynutia doby, na ktorú bolo vydané.“.
Doterajšie odseky 4 a 5 sa označujú ako 5 a 6.“.
Úpravou sa zabezpečí ponechanie rozhodnutí o udelení akreditácie právnickým osobám v platnosti do uplynutia doby, na ktorú boli vydané.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
20.V čl. III sa vkladá nový bod 51, ktorý znie:
„51. Príloha sa vypúšťa.“.
Legislatívno-technická úprava.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
V.
Návrh spoločnej správy, vrátane stanoviska gestorského výboru, prerokoval Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti na 84. schôdzi dňa 18. júna 2019. Spoločná správa, ani stanovisko gestorského výboru neboli schválené, keďže návrh stanoviska gestorského výboru (odporúča Národnej rade Slovenskej republiky predmetný návrh
11
zákona schváliť) ani návrh spoločnej správy, nezískali súhlas potrebnej väčšiny.
Predsedníčka Výboru Národnej rady Slovenskej republiky zároveň určila za spoločného spravodajcu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Milana Mojša, ktorý predkladá predmetnú informáciu a bude navrhovať ďalší postup 80 ods. 2 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky).
Bratislava 18. júna 2019
Jana K i š š o v á, v.r.
predsedníčka Výboru NR SR
pre hospodárske záležitosti