1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VII. volebné obdobie
_______________________________________________________________Číslo: 931/2019
1432a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona o zaručenej elektronickej fakturácii a centrálnom ekonomickom systéme a o doplnení niektorých zákonov (tlač 1432)
__________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský výbor podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vyššie uvedeného vládneho návrhu zákona.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1763 z 10. mája 2019 pridelila vládny návrh zákona o zaručenej elektronickej fakturácii a centrálnom ekonomickom systéme a o doplnení niektorých zákonov (tlač 1432) na prerokovanie týmto výborom:
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet,
-Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti.
Určila zároveň Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie predmetného vládneho návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona 75 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky).
2
III.
K predmetnému vládnemu návrhu zákona zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky toto stanovisko:
1.Odporúčanie pre Národnú radu Slovenskej republiky návrh schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi:
-Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet (uzn. č. 431 zo dňa 13. júna 2019)
-Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky (uzn. č. 627 zo dňa 11. júna 2019)
2.Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti neprijal
uznesenie, nakoľko nezískal potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných
členov výboru (z celkového počtu 13 poslancov bolo prítomných 9 poslancov, za návrh hlasovali 4 poslanci, 5 poslanci sa zdržali hlasovania)
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených v III. bode tejto spoločnej správy vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.K čl. I § 3 ods. 4 písm. b)
V čl. I § 3 ods. 4 písm. b) sa slová „so Zmluvou o fungovaní Európskej únie“ nahrádzajú slovami „s medzinárodnou zmluvou, ktorou je Slovenská republika viazaná“.
Ide o legislatívno-technické úpravy súvisiace so zaužívaným spôsobom.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2.V čl. I § 3 ods. 5 písm. a) sa slovo „alebo“ nahrádza čiarkou a za písmeno a) sa vkladá nové písmeno b), ktoré znie:
„b) vyplývajúce zo záväzkov a pohľadávok Štátnej pokladnice alebo Agentúry pre riadenie dlhu a likvidity, ktoré sa týkajú poskytovania finančných služieb a platobných služieb alebo“.
Doterajšie písmeno b) sa označuje ako písmeno c).
V podmienkach Štátnej pokladnice a ARDAL (Agentúry pre riadenie dlhu a likvidity) existuje množstvo právnych vzťahov s dodávateľmi finančných a platobných služieb zo zahraničia, ktorými zahraničné subjekty (napr. Deutche bank, SWIFT, European payments council), často používajúce osobitné elektronické fakturačné mechanizmy. Z tohto dôvodu je prakticky nerealizovateľné preniesť na tieto subjekty povinnosť
3
vydávať zaručenú elektronickú faktúru podľa tohto zákona, čo je aj dôvodom navrhovanej výnimky.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.V čl. I § 3 ods. 6 písm. a) sa za slová „Národnej banky Slovenska“ vkladajú slová „alebo Agentúry pre riadenie dlhu a likvidity“.
Agentúra pre riadenie dlhu a likvidity nebude pri uplatňovaní navrhovaného zákona schopná zabezpečiť, aby najmä zahraničné osoby alebo tuzemské osoby, ktorými nadnárodné bankové, úverové inštitúcie alebo dodávatelia informačno komunikačných technológií určených pre vykonávanie operácií na finančných trhoch (napríklad Bloomberg Finance L.P. New York, Refinitiv SA (Thomson Reuters SA) Švajčiarsko, European Money Markets Institute AISBL, ION - Wall Street Systems Sweden AB), splnili podmienky ustanovené navrhovaným zákonom, ani zmeniť ich všeobecné obchodné podmienky vrátane formy fakturácie, ktoré uplatňované pre dodávané služby alebo technológie.
Je potrebné zdôrazniť, že používanie takýchto služieb a technológií je kľúčové pre pôsobnosť Agentúry pre riadenie dlhu a likvidity, a v tomto rozsahu obdobné alebo identické so službami a technológiami používanými Národnou bankou Slovenska pri vykonávaní bankových činností v rámci jej pôsobnosti.
Na účel zabezpečenia riadneho plnenia úloh Agentúrou pre riadenie dlhu a likvidity, ktoré ustanovené zákonom č. 291/2002 Z. z. o Štátnej pokladnici a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, preto navrhujeme vyňatie zmlúv v pôsobnosti Agentúry pre riadenie dlhu a likvidity z uplatňovania navrhovaného zákona za splnenia ním ustanovených podmienok.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4.V čl. I § 3 ods. 6 písm. a) sa slovo „alebo“ nahrádza čiarkou a za písmeno a) sa vkladá nové písmeno b), ktoré znie:
„b) plnenie vyplývajúce zo záväzkov a pohľadávok Štátnej pokladnice, ktoré sa týkajú poskytovania finančných služieb a platobných služieb, ak neboli predmetom nadlimitnej zákazky vo verejnom obstarávaní alebo“.
Doterajšie písmeno b) sa označuje ako písmeno c).
V podmienkach Štátnej pokladnice a ARDAL (Agentúry pre riadenie dlhu a likvidity) existuje množstvo právnych vzťahov s dodávateľmi finančných
4
a platobných služieb zo zahraničia, ktorými zahraničné subjekty (napr. Deutche bank, SWIFT, European payments council), často používajúce osobitné elektronické fakturačné mechanizmy. Z tohto dôvodu je prakticky nerealizovateľné preniesť na tieto subjekty povinnosť prijímať zaručenú elektronickú faktúru podľa tohto zákona, čo je aj dôvodom navrhovanej výnimky.
V prípade povinnosti prijímania zaručených elektronických faktúr však, vzhľadom na smernicu, nie je možné udeliť výnimku pre fakturáciu z nadlimitného verejného obstarávania, preto sa aj navrhuje použiť obdobne formulovanú výnimku, ako v prípade Národnej banky Slovenska.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5.K čl. I § 3 k poznámke pod čiarou k odkazu 11
V čl. I § 3 poznámka pod čiarou k odkazu 11 znie:
11) Čl. 346 ods. 1 písm. b) Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. C 202, 7.6.2016) v platnom znení.“.
Ide o legislatívno-technické úpravy súvisiace so spresnením odkazu na právne záväzné akty Európskej únie.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6.V čl. I § 4 odsek 12 znie:
„(12) Zaručenú elektronickú faktúru nie je možné vydať, ak
a)neobsahuje identifikátor prípadu a
b)ide o odberateľa, ktorý podľa § 6 ods. 2 druhej vety povinnosť žiadať o pridelenie identifikátora prípadu.“.
Táto zmena súvisí s povinnosťou odberateľov žiadať o pridelenie identifikátora prípadu z fakturačného systému ešte pred prvou fakturáciou ku konkrétnemu právnemu titulu (objednávke, zmluve, rámcovej zmluve) a ide o legislatívno-technickú úpravu v nadväznosti na zmeny v § 6 ods. 2 a § 8 ods. 2 a 3.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7.V čl. I § 6 ods. 2 druhá veta znie: „V lehote podľa prvej vety, najneskôr však do 20 dní, odkedy sa o právnom titule dozvedel, je odberateľ podľa § 3 ods. 1 3 povinný požiadať o pridelenie identifikátora prípadu pre každú zmluvu, s plnením z ktorej je spojená povinnosť vydávať alebo prijímať zaručenú elektronickú faktúru, ak ide o odberateľa, ktorý je
5
a)svojimi informačnými systémami priamo prepojený na fakturačný systém alebo
b)osobou, ktorá je povinná žiadať o pridelenie identifikátora prípadu podľa zverejnenej informácie o sprístupnení podľa § 8 ods. 2.“.
Táto zmena súvisí s vymedzením povinných osôb v roli odberateľa, ktorí musia povinne požiadať o pridelenie identifikátora prípadu. Z dôvodu zníženia administratívnej záťaže sa navrhuje, aby identifikátor obchodného prípadu povinne žiadali len subjekty, ktoré priamo integrované na fakturačný systém (a identifikátor im teda bude prideľovaný bez nutnosti manuálneho zásahu) a pre tie subjekty, ktorým táto povinnosť vznikne podľa § 8 ods. 2 a 3 zákona. Zároveň zostáva zachovaný princíp, že ak vo fakturačnom systéme nebude identifikátor prípadu k dispozícii, dodávateľovi nebude umožnená fakturácia bez priradenia, resp. referencie zaručenej elektronickej faktúry k identifikátoru prípadu.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8.V čl. I § 8 ods. 2 prvej vete sa na konci bodka nahrádza čiarkou a pripájajú sa tieto slová: „vrátane určenia osôb, ktoré majú povinnosť žiadať o pridelenie identifikátora prípadu.“.
Táto zmena umožňuje správcovi fakturačného systému, teda Ministerstvu financií Slovenskej republiky určiť osoby, ktoré majú povinnosť žiadať o pridelenie identifikátora prípadu.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
9.K čl. I § 8 ods. 2
V čl. I § 8 ods. 2 druhá veta znie: „Informáciu podľa prvej vety správca fakturačného systému sprístupní všetkým osobám registrovaným vo fakturačnou systéme.“.
Ide o precizovanie navrhovaného znenia § 8 ods. 2.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
10.V čl. I § 8 ods. 3 prvej vete a druhej vete sa za slovo „faktúru“ vkladajú slová „a žiadať o pridelenie identifikátora prípadu“ a v druhej vete sa bodka na konci nahrádza čiarkou a pripájajú sa tieto slová: „a to po dobu šiestich mesiacov odo dňa zverejnenia tejto informácie.“.
Táto zmena súvisí s úpravou prechodného obdobia pre povinnú elektronickú fakturáciu za plnenia zo zmluvy, rámcovej zmluvy alebo koncesnej zmluvy, ktorá bola uzavretá pred dňom vzniku povinnosti
6
elektronicky fakturovať. Navrhuje sa zúžiť prechodné obdobie tak, aby dotknuté zmluvy nepodliehali povinnosti elektronickej fakturácie po dobu šiestich mesiacov, ale nie počas celej doby ich trvania.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
Gestorský výbor odporúča o návrhoch výboru Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sú uvedené v spoločnej správe hlasovať takto :
O bodoch spoločnej správy č. 1 10 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona o zaručenej elektronickej fakturácii a centrálnom ekonomickom systéme a o doplnení niektorých zákonov (tlač 1432) odporúča Národnej rade Slovenskej republiky predmetný vládny návrh zákona schváliť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona o zaručenej elektronickej fakturácii a centrálnom ekonomickom systéme a o doplnení niektorých zákonov (tlač 1432a) bola schválená uznesením gestorského výboru č. 448 zo dňa 18. júna 2019.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Radovana Baláža, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Bratislava 18. júna 2019
Róbert Puci v.r.
predseda
Výbor NR SR pre financie a rozpočet