1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
___________________________________________________________________________
VII. volebné obdobie
Číslo: CRD - 929/2019
1429a
Spoločná správa
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 516/2008 Z. z. o Audiovizuálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 40/2015 Z. z. o audiovízii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 1429a) v druhom čítaní.
___________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá ako gestorský výbor podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1837 zo 16. mája 2019 pridelila vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 516/2008 Z. z. o Audiovizuálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 40/2015 Z. z. o audiovízii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 1429) na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá.
Uvedené výbory prerokovali predmetný návrh zákona v stanovenom termíne.
2
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov).
III.
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 516/2008 Z. z. o Audiovizuálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 40/2015 Z. z. o audiovízii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 1429a) výbory prerokovali a odporučili schváliť:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 630 z 11. júna 2019 s pozmeňujúcim a doplňujúcim návrhom;
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet uznesením č. 418 z 13. júna 2019 s pozmeňujúcim a doplňujúcim návrhom a
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá uznesením č. 167 z 13. júna 2019 s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
IV.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré predmetný návrh zákona prerokovali, prijali tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V čl. I sa vkladajú nové body 1 a 2, ktoré znejú:
„1. V § 22a ods. 1 písm. c) sa slovo „boli“ nahrádza slovom „budú“.
2. V § 22a ods. 5 sa vypúšťa čiarka a slová „okrem verejných prostriedkov poskytnutých formou pôžičky“ sa nahrádzajú slovami „formou dotácie“.“.
Ďalšie body návrhu zákona sa primerane prečíslujú.
Novovložené body 1 a 2 nadobúdajú účinnosť 1. septembra 2019, čo sa premietne do ustanovenia upravujúceho účinnosť zákona.
Navrhuje sa spresnenie pojmových znakov filmového projektu, ktorý v čase registrácie ešte objektívne nie je hotovým audiovizuálnym dielom tak, aby pojmový znak uhradených oprávnených výdavkov bol v legálnom texte výrazovo postavený na budúcej realizácii filmového projektu.
Navrhuje sa taktiež spresnenie právnej úpravy jednak technicky jeho zmenou z negatívneho vymedzenia na pozitívne, a jednak z hľadiska zabezpečenia jednoznačného výkladu ducha daného ustanovenia. Zámerom zákonodarcu v danom ustanovení je
3
zamedziť možnosti párovania dotácie (poskytnutiu finančných prostriedkov z verejných prostriedkov) na rovnaký účel z viacerých dotačných zdrojov. Navrhovaná zmena jednoznačne zamedzí neželanej možnosti uplatniť žiadosť o dotáciu z oprávnených výdavkov, ktoré raz boli uhradené z verejných prostriedkov poskytnutých tomu istému žiadateľovi formou dotácie či na podporu audiovizuálnej kultúry alebo na podporu audiovizuálneho priemyslu.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
2.V čl. I sa za bod 2 vkladajú nové body 3 a 4, ktoré znejú:
„3. V § 22f ods. 1 písm. a) sa slová „nie dlhšej ako 30 dní odo dňa uzatvorenia zmluvy“ nahrádzajú slovami „dohodnutej v zmluve“.
4. Za § 34 sa vkladá § 35, ktorý vrátane nadpisu znie:
㤠35
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. januára 2020
Na základe žiadosti o podporu audiovizuálneho priemyslu poskytne fond finančné prostriedky na podporu audiovizuálneho priemyslu formou dotácie vo výške
a)20% oprávnených výdavkov uhradených do 31. decembra 2019,
b)33% oprávnených výdavkov uhradených od 1. januára 2020.“.“.
Novovložený bod 3 nadobúda účinnosť 1. septembra 2019, čo sa premietne do ustanovenia upravujúceho účinnosť zákona.
Novovložený bod 4 nadobúda účinnosť 1. januára 2020, čo sa premietne do ustanovenia upravujúceho účinnosť zákona.
Navrhuje sa spresnenie účinnosti navrhovanej právnej úpravy vrátane doplnenia nového prechodného ustanovenia z dôvodu ustálenia situácie vo vzťahu k už zaregistrovaným filmovým projektom. Je nevyhnutné, aby bolo jednoznačne zákonom upravené, pre ktoré výdavky projektov zaregistrovaných pred účinnosťou tohto zákona môžu žiadatelia o podporu audiovizuálneho priemyslu žiadať dotáciu vo výške 20% a 33%.
Zároveň sa v § 22f ods. 1 písm. a) zachováva pôvodným návrhom zákona ustálená rozpočtová záťaž s tým, že Audiovizuálny fond, v zmysle Analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy, na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu, poskytne dotácie (v zmysle zmluvy so žiadateľom) vo výške 33% v roku 2021. Aj s ohľadom na uvedenú skutočnosť sa navrhuje upraviť možnosť fondu a prijímateľa finančných prostriedkov dohodnúť osobitnú lehotu splatnosti finančných prostriedkov.
4
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
3.K čl. II
V čl. II sa za novelizačný bod 1 vkladá nový novelizačný bod 2, ktorý znie:
„2. V § 6 ods. 2 písm. a) a § 7 ods. 3 písm. a) sa slová „písm. a) e)“ nahrádzajú slovami „písm. a) až f)“.“.
Nasledujúce novelizačné body sa primerane prečíslujú.
V súvislosti s vložením nového novelizačného bodu sa primerane upraví aj názov návrhu zákona a úvodná veta čl. II.
Vzhľadom na rozšírenie okruhu osôb zapisovaných do zoznamu osôb pôsobiacich v audiovízii je potrebné upraviť súvisiace vnútorné odkazy tak, aby zoznam obsahoval aj označenie týchto osôb a rovnako aby aj oznámenie o vykonávaní činnosti v oblasti audiovízie a oznámenie ukončenia činnosti v oblasti audiovízie obsahovali označenie týchto osôb.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
4.V čl. III sa slová „1. januára 2020“ nahrádzajú slovami „1. septembra 2019“ a slová „1. januára 2021“ sa nahrádzajú slovami „1. januára 2020“.
Zároveň sa v čl. II bode 2 43c) v nadpise § 43c slová „1. januára 2020“ nahrádzajú slovami „1. septembra 2019“ a v § 43c sa slová „1. januárom 2020“ nahrádzajú slovami „1. septembrom 2019“ a slová „31. marca 2020“ sa nahrádzajú slovami „31. decembra 2019“.
Navrhuje sa spresnenie účinnosti navrhovanej právnej úpravy vrátane doplnenia nového prechodného ustanovenia z dôvodu ustálenia situácie vo vzťahu k už zaregistrovaným filmovým projektom. Je nevyhnutné, aby bolo jednoznačne zákonom upravené, pre ktoré výdavky projektov zaregistrovaných pred účinnosťou tohto zákona môžu žiadatelia o podporu audiovizuálneho priemyslu žiadať dotáciu vo výške 20% a 33%.
Zároveň sa v § 22f ods. 1 písm. a) zachováva pôvodným návrhom zákona ustálená rozpočtová záťaž s tým, že Audiovizuálny fond, v zmysle Analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy, na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu, poskytne dotácie (v zmysle zmluvy so žiadateľom) vo výške 33% v roku
5
2021. Aj s ohľadom na uvedenú skutočnosť sa navrhuje upraviť možnosť fondu a prijímateľa finančných prostriedkov dohodnúť osobitnú lehotu splatnosti finančných prostriedkov.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto spoločnej správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona podľa § 79 ods. 4 a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku NR SR odporúča Národnej rade Slovenskej republiky uvedený vládny návrh zákona (tlač 1429) v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov s c h v á l i ť.
O pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch uvedených v IV. časti tejto spoločnej správy gestorský výbor odporúča hlasovať:
spoločne o bodoch 1 až 4 s odporúčaním schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania predmetného návrhu zákona vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá č. 175 z 18. júna 2019.
Gestorský výbor určil poslanca Jána Senka za spoločného spravodajcu výborov a poveril ho, aby predniesol spoločnú správu o výsledku prerokovania predmetného návrhu zákona na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky podľa § 25, § 80, § 83, § 84 a § 86 zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Bratislava 18. júna 2019
Dušan Jarjabek, v. r.
predseda
Výboru NR SR pre kultúru a médiá