1
Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov sa predkladá ako iniciatívny materiál.
Návrh zákona sa vypracováva nadväzne na situáciu, ktorá vznikla v súvislosti s implementáciou on-line registračných pokladníc a ich uvedenia do prevádzky. Vzhľadom na nedostatočné pokrytie trhu on-line registračnými pokladnicami je potrebné v záujme ochrany podnikateľských subjektov prijať príslušné opatrenie. Preto sa navrhuje pre tých podnikateľov, ktorí nebudú mať včas uvedené on-line registračné pokladnice do prevádzky ustanoviť zo zákona odklad ukladania pokút za ustanovených podmienok.
Návrh zákona sa predkladá v skrátenom legislatívnom konaní z dôvodu, že nedostatok pokrytia trhu on-line registračnými pokladnicami môže spôsobiť protiprávny stav, keďže podnikatelia si nebudú môcť splniť povinnosti vyplývajúce zo zákona, nie ich vlastným pričinením. Uvedeným by došlo k obmedzeniu jedného zo základných práv vyplývajúcich z Ústavy Slovenskej republiky, ktorým je aj právo na podnikanie.
Cieľom návrhu zákona je ochrana podnikateľov pred sankciami z dôvodov, ktoré neboli spôsobené ich pričinením.
Návrh zákona nebol predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.
Z dôvodu, že nastali mimoriadne okolnosti a štátu hrozia značné hospodárske škody, zákon nebol predmetom medzirezortného pripomienkového konania.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, inými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie. Tento súlad je spracovaný formou doložky zlučiteľnosti.
Návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy (viď analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy), nemá sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a na informatizáciu spoločnosti, ani na služby verejnej správy pre občana, má pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie.
Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje dňom vyhlásenia.
2
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo financií Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
Najneskôr do 12. 06. 2019
2.Definícia problému
Uveďte základné problémy, na ktoré navrhovaná regulácia reaguje
Návrh zákona sa vypracováva nadväzne na situáciu, ktorá vznikla v súvislosti s implementáciou on-line registračných pokladníc a ich uvedenia do prevádzky. Vzhľadom na nedostatočné pokrytie trhu on-line registračnými pokladnicami je potrebné v záujme ochrany podnikateľských subjektov prijať príslušné opatrenie. Preto sa navrhuje pre tých podnikateľov, ktorí nebudú mať včas uvedené on-line registračné pokladnice do prevádzky ustanoviť zo zákona odklad ukladania pokút za ustanovených podmienok.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele navrhovaného predpisu (aký výsledný stav chcete reguláciou dosiahnuť).
Cieľom návrhu zákona je ochrana podnikateľov pred sankciami z dôvodov, ktoré neboli spôsobené ich pričinením.
3
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny návrhu dotknú priamo aj nepriamo:
Finančná správa a podnikatelia, ktorí sú povinní evidovať prijaté tržby v registračnej pokladnici.
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia boli posudzované? - žiadne
Uveďte, aké alternatívne spôsoby na odstránenie definovaného problému boli identifikované a posudzované. - Žiadne
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
x Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých ustanoveniach ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ spolu s odôvodnením.
8.Preskúmanie účelnosti**
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti navrhovaného predpisu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9.Vplyvy navrhovaného materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
4
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Návrh zákona ustanovuje propodnikateľské opatrenie, a to v oblasti sankcií. Predmetný návrh rieši situáciu, ktorá nastala pri implementácii on-line registračných pokladníc na trhu, a to nedostatok technických riešení on-line prepojenia na finančnú správu. Uvedeným návrhom sa umožní podnikateľom používať elektronickú registračnú pokladnicu oproti súčasnému zneniu zákona o tri mesiace dlhšie, bez uplatnenia sankcií.
Finančný dopad je vyčíslený v analýze vplyvov na rozpočet.
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov
MF SR – 59583474,
petronela.mastihubova@mfsr.sk
MF SR – 59583474,
lenka.hajsterova@mfsr.ak
12.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri vypracovávaní doložky, príp. analýz vplyvov vychádzali.
5
13.Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
6
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2018
2019
2020
2021
Príjmy verejnej správy celkom
-19,1
v tom: kapitola VPS
-19,1
z toho:
- vplyv na ŠR
-19,1
Rozpočtové prostriedky
-19,1
EÚ zdroje
- vplyv na obce
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Výdavky verejnej správy celkom
kapitola MF SR
Program 072 – výber daní a cla
Podprogram 0EK0D - Informačné technológie financované zo štátneho rozpočtu
z toho:
- vplyv na ŠR
Rozpočtové prostriedky
EÚ zdroje
spolufinancovanie
- vplyv na obce
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Vplyv na počet zamestnancov
- vplyv na ŠR
- vplyv na obce
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Vplyv na mzdové výdavky
- vplyv na ŠR
- vplyv na obce
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Financovanie zabezpečené v rozpočte
v tom: kapitola MF SR
Iné ako rozpočtové zdroje
Rozpočtovo nekrytý vplyv
7
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Návrh zákona rieši problém s implementáciou on-line registračnej pokladnice do prevádzky.
Uvedené sa dosiahne tým, že sa do zákona ustanoví liberačný nástroj pre tých podnikateľov, ktorí vykonali všetky nevyhnutné kroky, avšak s ohľadom na objektívnu skutočnosť nedostatku technických riešení si svoju povinnosť evidovať tržbu nemôžu splniť. Berúc do úvahy potrebu evidencie tržieb, ktorej účelom je bojovať proti daňovým podvodom, sa predlžuje využívanie elektronických registračných pokladníc a zároveň sa subjektom, ktorým vznikla povinnosť evidovať tržbu po zavedení pokladnice e-kasa klient ustanovuje ako alternatíva používať náhradnú evidenciu – paragóny.
Návrh nevyžaduje žiadne finančné prostriedky z rozpočtu VS.
Návrh negatívny vplyv na rozpočet VS v časti príjmovej, a to vo výške 19,1 mil. eur, ktorý je spôsobený posunutím povinnosti prechodu na on-line registračnú pokladnicu od 1. októbra 2019.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Návrh zákona rieši prepojenie evidencie tržieb prostredníctvom pokladnice e-kasa klient so systémom finančnej správy e-kasa v nadväznosti na problém včasnej implementácie on-line registračných pokladníc do prevádzky.
Realizáciu návrhu bude zabezpečovať Finančné riaditeľstvo SR.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
r
r + 1
r + 2
r + 3
8
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Negatívny vplyv na rozpočet
Návrh zákona rieši problém s implementáciou on-line registračnej pokladnice do prevádzky.
Noví podnikatelia, ktorí vznikli po 1.4.2019 mali povinnosť používať pokladnicu e-kasa klient od začiatku podnikania. Návrh zákona stanovuje týmto podnikateľom možnosť najneskôr do konca septembra 2019 neevidovať tržby prostredníctvom on-line registračnej pokladnice, ale využiť môžu náhradnú evidenciu prostredníctvom „paragónu“. Podnikateľ však musí preukázať, že si záväzne objednal on-line registračnú pokladnicu u výrobcu, dovozcu, distribútora, ktorému bolo vydané rozhodnutie o certifikácii a požiadal o pridelenie kódu pokladnice e-kasa klient.
Pre podnikateľov s povinnosťou najneskôr od 1.7.2019 používať on-line registračnú pokladnicu sa predlžuje termín na 1. októbra 2019. Podnikateľ však musí preukázať, že si záväzne objednal on-line registračnú pokladnicu u výrobcu, dovozcu, distribútora, ktorému bolo vydané rozhodnutie o certifikácii a požiadal o pridelenie kódu pokladnice e-kasa klient do dňa účinnosti zákona.
Návrh zákona tak posúva najneskorší termín používania pokladnice e-kasa klient z 1. 7. 2019 na 1. 10. 2019.
Kvantifikácia vplyvu predpokladá, že efektívne sa zavedenie on-line registračnej pokladnice posunie o 2 mesiace. Termín sa síce posunul o 3 mesiace, ale v súčasnosti prechádzajú podnikatelia na e-kasu a postupne budú prechádzať ďalší. Tomuto predpokladu alikvótne zodpovedá aj kvantifikovaný výpadok v porovnaní s pôvodným odhadom. Celkový akruálny výpadok z posunu dátumu zavedenia odhadujeme na 19,1 mil. Eur (13,2 mil. Eur hotovostne).
Dôvody predpokladu sú nasledovné:
oPodnikateľské subjekty, ktoré zneužívajú súčasný systém ERP budú mať snahu posunúť zavedenie na čo najneskoršie obdobie. Žiadosť o pridelenie kódu pokladnice e-kasa klient však musia mať podanú, rovnako ako musia mať záväzne objednanú certifikovanú on-line registračnú pokladnicu. Dátum inštalácie vedia ovplyvniť iba do určitej miery.
oČasť podnikateľských subjektov prešla na on-line registračnú pokladnicu a postupne budú prechádzať ďalšie. V porovnaní s pôvodným odhadom bude nábeh na on-line registračnú pokladnicu v posledných troch mesiacoch rýchlejší.
9
oMierne riziko predstavujú noví podnikatelia, ktorí požiadali o pridelenie kódu pokladnice e-kasa klient a objednali si certifikovanú on-line registračnú pokladnicu. Títo do dodania on-line registračnej pokladnice môžu používať náhradnú evidenciu tržieb formou paragónov.
Akruálny vplyv (pôvodný 1.7.2019)
Akruálny vplyv (aktuálny 1.10.2019)
mil. eur
2019
2020
2021
mil. eur
2019
2020
2021
DPH
38.2
80.6
85.9
DPH
25.5
80.6
85.9
DPPO
19.1
40.3
42.9
DPPO
12.7
40.3
42.9
Spolu
57.4
120.9
128.8
Spolu
38.2
120.9
128.8
Hotovostný vplyv (pôvodný 1.7.2019)
Hotovostný vplyv (aktuálny 1.10.2019)
mil. eur
2019
2020
2021
mil. eur
2019
2020
2021
DPH
36.5
80.6
84.6
DPH
23.2
80.6
84.6
DPPO
0.0
38.2
40.3
DPPO
0.0
25.5
40.3
Spolu
36.5
118.9
124.9
Spolu
23.2
106.1
124.9
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2018
2019
2020
2021
poznámka
Daňové príjmy (100)1
0
-19,1
0
0
Pokles výnosov z dôvodu posunutia povinnosti evidencie tržieb on-line registračnou pokladnicou.
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
-19,1
0
0
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
k návrhu zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona:
Vláda Slovenskej republiky.
2.Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov.
3.Predmet návrhu zákona - je upravený v práve Európskej únie:
a) v primárnom práve:
čl. 114 a 115 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
b) v sekundárnom práve:
(prijaté po nadobudnutí platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskej únií a Zmluva o založení Európskeho spoločenstva po 30. novembri 2009)
1. legislatívne akty:
smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/1535 z 9. septembra 2015,
ktorou sa stanovuje postup pri poskytovaní informácií v oblasti technických predpisov a pravidiel vzťahujúcich sa na služby informačnej spoločnosti (kodifikované znenie) (Ú. v. L 241, 17.9.2015), gestor: Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR.
c)v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie:
nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)Lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia: bezpredmetné.
b)Proti SR nebolo začaté konanie v rámci „EÚ Pilot“, ani nebol začatý postup EK ako aj nebolo začaté konanie Súdneho dvora proti SR podľa čl. 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
c)Smernica (EÚ) 2015/1535 bola úplne prebratá do zákona č. 55/2018 Z. z. o poskytovaní informácií o technickom predpise a o prekážkach voľného pohybu tovaru.
5.Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie:
Úplný.
Osobitná časť
K článku I
§ 18cf
Podľa zákona č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov od 1. januára 2019 boli podnikatelia, ktorí používajú elektronickú registračnú pokladnicu povinní na účely evidencie tržieb začať najskôr od 1. apríla 2019 a najneskôr od 1. júla 2019 používať pokladnicu e-kasa klient (virtuálnu registračnú pokladnicu alebo on-line registračnú pokladnicu).
Podnikatelia, ktorí vznikli po 1. apríli 2019 povinní používať na účely evidencie tržieb pokladnicu e-kasa klient (virtuálnu registračnú pokladnicu alebo on-line registračnú pokladnicu).
Aj napriek maximálnym snahám zainteresovaných strán sa nepodarilo dosiahnuť, aby bol trh v dostatočnom množstve zásobený on-line registračnými pokladnicami, resp. potrebnými softvérovými a hardvérovými riešeniami. Uvedená situácia znamená pre podnikateľov neriešiteľnú situáciu a stav neistoty pri dosiahnutí právneho stavu vyplývajúceho zo zákona.
S prihliadnutím na uvedené sa preto navrhuje prijať legislatívne opatrenie na dosiahnutie eliminácie vzniknutej situácie. Konkrétne ide o riešenie v oblasti ukladania pokút.
k ods. 1
Podľa predloženého návrhu, ak si podnikateľ, ktorý používa na evidenciu tržieb elektronickú registračnú pokladnicu vybral na evidenciu tržieb on-line registračnú pokladnicu, pretože virtuálna registračná pokladnica nevyhovuje jeho podnikateľským aktivitám a táto on-line registračná pokladnica podnikateľovi nebola dodaná, navrhuje sa, aby za nepoužívanie on-line registračnej pokladnice neboli ukladané pokuty, ak podnikateľ preukáže (písomné potvrdenie alebo e-mail), že si do dňa účinnosti zákona záväzne objednal on-line registračnú pokladnicu u výrobcu, dovozcu alebo distribútora, ktorému bolo vydané rozhodnutie o certifikácii a zároveň, že požiadal o pridelenie kódu on-line registračnej pokladnice.
Aby sa podnikateľovi uznala podmienka pre neuloženie pokuty za nepoužívanie on-line registračnej pokladnice, ak si on-line registračnú pokladnicu objednal napr. od sprostredkovateľa, ktorý nedostal rozhodnutie o certifikácii priamo, takýto sprostredkovateľ musí používať len také technické riešenie výrobcu, dovozcu alebo distribútora, na ktoré bolo vydané rozhodnutie o certifikácii.
V prípade, ak je on-line registračná pokladnica, spĺňajúca požiadavky zákona podnikateľovi dodaná, ale podnikateľ aj napriek tomu používa elektronickú registračnú pokladnicu, pokuta mu bude uložená.
Podnikatelia, ktorí preukážu vyššie uvedené podmienky budú aj naďalej môcť používať až do 30. septembra 2019 elektronickú registračnú pokladnicu bez hrozby sankcie.
Príklad č. 1
Daňový úrad pri kontrole používania registračnej pokladnice, ktorú vykonal do dňa účinnosti zákona zistil, že podnikateľ, ktorý zrušený daňový kód pokladnice (napríklad na žiadosť), neuviedol do prevádzky on-line registračnú pokladnicu. Daňový úrad podnikateľovi uložil pokutu.
Následne podnikateľ preukázal, že si u výrobcu, dovozcu alebo distribútora, ktorému bolo vydané rozhodnutie o certifikácii pokladničného programu a chráneného dátového úložiska objednal pokladnicu do dňa účinnosti zákona a o pridelenie kódu pokladnice e-kasa klient požiadal do dňa účinnosti zákona.
Vzhľadom na to, že podnikateľ dodržal podmienky zo zákona, rozhodnutie o uložení pokuty sa zrušuje zo zákona dňom jeho účinnosti. Pokiaľ prebieha konanie, toto sa dňom účinnosti zastavuje zo zákona.
Príklad č. 2
Daňový úrad pri kontrole používania registračnej pokladnice po dni účinnosti zákona zistil, že podnikateľ neuviedol do prevádzky on-line registračnú pokladnicu.
Následne podnikateľ preukázal, že si u výrobcu, dovozcu alebo distribútora, ktorému bolo vydané rozhodnutie o certifikácii pokladničného programu a chráneného dátového úložiska objednal pokladnicu do dňa účinnosti zákona a o pridelenie kódu pokladnice e-kasa klient požiadal do dňa účinnosti zákona.
Vzhľadom na to, že podnikateľ dodržal podmienky zo zákona, daňový úrad podnikateľovi pokutu neuloží.
k ods. 2
Podľa predloženého návrhu, ak si podnikateľ, ktorému vznikla povinnosť evidovať tržby prvýkrát od 1. apríla 2019, vybral na evidenciu tržieb on-line registračnú pokladnicu, pretože virtuálna registračná pokladnica nevyhovuje jeho podnikateľským aktivitám a táto on-line registračná pokladnica podnikateľovi nebola dodaná, resp. nebude dodaná, navrhuje sa, aby za nepoužívanie on-line registračnej pokladnice neboli ukladané pokuty, a to do 30. septembra 2019, ak podnikateľ preukáže (písomné potvrdenie alebo e-mail), že si záväzne objednal on-line registračnú pokladnicu u výrobcu, dovozcu alebo distribútora, ktorému bolo vydané rozhodnutie o certifikácii pokladničného programu a chráneného dátového úložiska, požiadal o pridelenie kódu on-line registračnej pokladnice a viedol náhradnú evidenciu formou paragónov.
Aby sa podnikateľovi uznala podmienka pre neuloženie pokuty za nepoužívanie on-line registračnej pokladnice, ak si on-line registračnú pokladnicu objednal napr. od sprostredkovateľa, ktorý nedostal rozhodnutie o certifikácii priamo, takýto sprostredkovateľ musí používať len také technické riešenie výrobcu, dovozcu alebo distribútora, na ktoré bolo vydané rozhodnutie o certifikácii.
Náhradná evidencia formou paragónov sa bude uplatňovať primerane podľa § 10 ods. 6, t. j. pri uvedení on-line registračnej pokladnice do prevádzky podnikateľ paragóny zaeviduje v pokladnici. Podmienka náhradnej evidencie formou paragónov sa neaplikuje pri týchto podnikateľoch v období od 1. apríla 2019 do dňa účinnosti tohto zákona. Ak v tomto období podnikateľ neviedol náhradnú evidenciu, pokuta sa mu odpustí, ak splnil zvyšné podmienky.
V prípade, ak je on-line registračná pokladnica, spĺňajúca požiadavky zákona podnikateľovi dodaná, paragóny môže vydávať len v zákonom ustanovených podmienkach, teda pri poruche pokladnice.
Príklad č. 3
Daňový úrad pri kontrole používania registračnej pokladnice do dňa účinnosti zákona zistil, že podnikateľ ktorému vznikla povinnosť evidovať tržby prvýkrát od 1. apríla 2019 nepoužíva na evidenciu tržieb ani virtuálnu registračnú pokladnicu a ani on-line registračnú pokladnicu a podnikateľovi uložil pokutu.
Vzhľadom na to, že podnikateľ dodržal podmienky zo zákona, rozhodnutie o uložení pokuty sa zrušuje zo zákona dňom jeho účinnosti. Pokiaľ prebieha konanie, toto sa dňom účinnosti zastavuje zo zákona.
Príklad č. 4
Daňový úrad pri kontrole používania registračnej pokladnice po dni účinnosti zákona zistil, že podnikateľ ktorému vznikla povinnosť evidovať tržby prvýkrát od 1. apríla 2019 nepoužíva na evidenciu tržieb virtuálnu registračnú pokladnicu ani on-line registračnú pokladnicu a ani nevedie náhradnú evidenciu formou paragónov, a preto podnikateľovi uložil pokutu, a to aj napriek skutočnosti, že si u výrobcu, dovozcu alebo distribútora, ktorému bolo vydané rozhodnutie o certifikácii pokladničného programu a chráneného dátového úložiska objednal pokladnicu a požiadal o pridelenie kódu pokladnice e-kasa klient.
Vzhľadom na to, že podnikateľ nedodržal jednu z podmienok zo zákona, a to vedenie evidencie formou paragónov, daňový úrad podnikateľovi pokutu nezruší.
k ods. 3
Zároveň sa navrhuje, aby podnikatelia, ktorým bol zrušený daňový kód elektronickej registračnej pokladnice a k dátumu zrušenia tohto kódu neuviedli do prevádzky pokladnicu e-kasa klient mohli na evidenciu tržieb, za účelom odpustenia sankcie používať elektronickú registračnú pokladnicu so zrušeným daňovým kódom elektronickej registračnej pokladnice.
K čl. II
Navrhovaná zmena nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
Schválené vládou SR dňa 12. júna. 2019.
Peter Pellegrini, v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Ladislav Kamenický, v. r.
minister financií Slovenskej republiky