DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú do legislatívneho procesu poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Igor Matovič a Marek Krajčí.
V súčasne platnej legislatíve je rozsah vybraných chorôb, na ktoré sa oficiálne vytvárajú čakacie listiny, príliš úzky a nezahŕňa nádorové ochorenia ani operačné zákroky, ktoré s týmito ochoreniami súvisia. Pritom práve pri nádorových ochoreniach je čas vykonania potrebného operačného zákroku mimoriadne dôležitý a tento faktor môže v konečnom dôsledku rozhodnúť o tom, či pacient prežije alebo chorobe podľahne. Je preto v záujme všetkých pacientov, ktorým lekár v súvislosti s diagnostikou alebo podozrením na nádorové ochorenie indikoval operačný zákrok, aby bol tento zákrok vykonaný v čo najkratšom čase.
V praxi lekári často uvádzajú ako dôvod dlhších čakacích lehôt na plánovanú zdravotnú starostlivosť spočívajúcu v operačnom zákroku nedostatočné finančné zabezpečenie zo strany zdravotných poisťovní. Vzhľadom na fakt, že poisťovne pravidelne dosahujú zisk, tento stav nemožno ďalej akceptovať. Životy a zdravie pacientov musia byť prednejšie než finančný zisk zdravotných poisťovní.
Hlavným cieľom predloženého návrhu zákona je preto vytvoriť také legislatívne podmienky, aby operačné zákroky indikované v súvislosti s nádorovým ochorením mohli byť vykonávané do 14 dní odo dňa indikácie operácie. Na dosiahnutie tohto cieľa predložený návrh zákona zavádza nasledovné prostriedky:
rozšírenie rozsahu chorôb, na základe ktorých poistenci zaradení do čakacieho zoznamu, o nádorové ochorenia,
povinnosť poskytovateľa zdravotnej starostlivosti bezodkladne navrhnúť zaradenie poistenca na čakací zoznam, ak nemôže do 14 dní vykonať operačný zákrok indikovaný v súvislosti s nádorovým ochorením,
povinnosť zdravotnej poisťovne zabezpečiť poistencovi zaradenému na čakací zoznam, ktorému bol indikovaný operačný zákrok v súvislosti s nádorovým ochorením, úhradu tohto zákroku najneskôr do 14 dní od zaradenia do zoznamu,
povinnosť zdravotnej poisťovne uhradiť operačný zákrok v súvislosti s nádorovým ochorením vykonaný u nezmluvného poskytovateľa, resp. v členských krajinách Európskej únie a Európskeho hospodárskeho priestoru, ak nezabezpečí poistencovi zaradenému na čakací zoznam úhradu tohto zákroku najneskôr do 14 dní od zaradenia do zoznamu,
povinnosť zdravotnej poisťovne zabezpečiť, aby priemerný čas úhrady operačných zákrokov v súvislosti s nádorovými ochoreniami v bežnom účtovnom období nepresiahol 14 dní,
stanovenie sankcie zdravotným poisťovniam za nesplnenie povinnosti uvedenej v predchádzajúcom bode v podobe pokuty vo výške dosiahnutého zisku.
Povinnosť zdravotnej poisťovne účtovať technické rezervy na zdravotnú starostlivosť o pacientov na čakacích zoznamoch bude po rozšírení chorôb, na ktoré sa čaká, viesť k zníženiu hospodárskeho výsledku zdravotných poisťovní, k lepšej a prísnejšej regulácii zisku zdravotných
poisťovní a k efektívnejšiemu využitiu zdrojov verejného zdravotného poistenia v prospech poistencov.
V prípade, ak zdravotná poisťovňa nie je schopná zabezpečiť poistencovi plánovanú ústavnú zdravotnú starostlivosť spočívajúcu v operačnom zákroku indikovanom v súvislosti s nádorovým ochorením a uhradiť ju do 1 mesiaca od indikácie, poistenec môže zdravotnú starostlivosť čerpať aj u nezmluvného poskytovateľa resp. v členských krajinách Európskej únie alebo Európskeho hospodárskeho priestoru s právom na plnú refundáciu nákladov zo strany zdravotnej poisťovne.
Predkladaný návrh zákona dopad na rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie. Nemá vplyv na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti, avšak vyvoláva pozitívne sociálne vplyvy.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Zavádza sa povinnosť poskytovateľa zdravotnej starostlivosti bezodkladne navrhnúť zaradenie poistenca na čakací zoznam, ak tento poskytovateľ nemôže do 14 dní od indikácie vykonať operačný zákrok indikovaný v súvislosti s nádorovým ochorením.
K bodu 2
Zavádza sa povinnosť zdravotnej poisťovne zabezpečiť poistencovi zaradenom na čakací zoznam, ktorému bol indikovaný operačný zákrok v súvislosti s nádorovým ochorením, úhradu tohto zákroku najneskôr do 14 dní od zaradenia do zoznamu.
K bodom 2 a 3
Zavádza sa povinnosť zdravotnej poisťovne uhradiť operačný zákrok v súvislosti s nádorovým ochorením vykonaný u nezmluvného poskytovateľa resp. v členských krajinách EÚ, ak nezabezpečí poistencovi zaradenom na čakací zoznam úhradu tohto zákroku najneskôr do 14 dní od zaradenia do zoznamu.
Zároveň sa zavádza povinnosť zdravotnej poisťovne zabezpečiť, aby priemerný čas úhrady operačných zákrokov v súvislosti s nádorovými ochoreniami u poistencov zaradených na čakací zoznam v bežnom účtovnom období nepresiahol 14 dní.
K bodu 4
Rozširuje sa rozsah chorôb, na základe ktorých poistenci zaradení na čakací zoznamu, o nádorové ochorenia.
K bodu 5
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s Čl. I bodom 3 tohto návrhu zákona.
K bodu 6
Stanovuje sa sankcia pre zdravotné poisťovne za nesplnenie povinnosti zabezpečiť, aby priemerný čas úhrady operačných zákrokov v súvislosti s nádorovými ochoreniami u poistencov zaradených na čakací zoznam v bežnom účtovnom období nepresiahol 14 dní. Sankcia podobu pokuty vo výške dosiahnutého zisku zdravotnou poisťovňou v bežnom účtovnom období, v ktorom k porušeniu povinnosti došlo.
K Čl. II
Dopĺňajú sa povinnosti poskytovateľa zdravotnej starostlivosti v súvislosti s navrhovanými zmenami v zákone č. 581/2004 Z. z.
K Čl. III
Navrhuje sa účinnosť predkladaného návrhu zákona so zohľadnením potrebnej dĺžky legisvakačnej lehoty na 1. marca 2020.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Igor Matovič a Marek Krajčí.
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Pozitívny dopad na verejné financie, rozpočet verejnej správy, možno očakávať v dôsledku zavedenia pokút za porušenie povinnosti ustanovenej v § 6 ods. 10 návrhu zákona (zdravotná poisťovňa je povinná zabezpečiť, aby priemerný čas úhrady plánovanej zdravotnej starostlivosti v bežnom účtovnom období nepresiahol 14 dní v prípade, ak ide o plánovanú zdravotnú starostlivosť spočívajúcu v operačnom výkone, ktorý indikoval lekár v súvislosti s diagnostikou alebo podozrením na nádorové ochorenie). Výška pokuty je určená vo výške zisku dosiahnutom v bežnom účtovnom období, v ktorom k porušeniu povinnosti došlo 6 ods. 10), zníženej o výšku tej časti zisku, ktorá bola v uvedenom účtovnom období použitá na tvorbu rezervného fondu podľa § 15 ods. 5 zákona č. 581/2004 Z. z. Zároveň však možno očakávať aj negatívny dopad na rozpočet verejnej správy, keďže jednou z poisťovní, ktoré návrhom zákona dotknuté, je aj Všeobecná zdravotná poisťovňa. Podobný negatívny dopad ako na Všeobecnú zdravotnú poisťovňu, bude mať návrh zákona aj na súkromné zdravotné poisťovne. Tieto negatívne dopady nie je možné presne vyčísliť, keďže nemožno voped odhadnúť, či poisťovne budú dodržiavať povinnosti vyplývajúce im zo zákona a aký počet prípadov porušenia zákonov nastane pri uplatňovaní zákona.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.