B. Osobitná časťK Čl. I
Zavádza sa obmedzenie pre riaditeľov škôl a školských zariadení, aby mohli vykonávať funkciu riaditeľa najviac v troch po sebe nasledujúcich funkčných obdobiach. Toto ustanovenie sa vzťahuje nielen na verejné školy a školské zariadenia, ale na všetky školy a školské zariadenia, t.j. aj na cirkevné a súkromné.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorá bezprostredne súvisí s Čl. I bodom 3 tohto návrhu zákona.
V tomto bode sa dopĺňa do § 4 nové ustanovenie odseku 6, podľa ktorého sa riaditeľom tej istej školy alebo školského zariadenia tretí krát po sebe bude môcť stať len taký uchádzač, ktorého vo výberovom konaní schváli trojpätinová väčšina všetkých členov rady školy, ktorá pôsobí ako výberová komisia. Vyššie kvórum potrebné na schválenie uchádzača na post riaditeľa školy alebo školského zariadenia na tretie funkčné obdobie po sebe tak zabezpečí zvýšenie procesu výberového konania, keďže tá istá osoba sa už nebude môcť stať riaditeľom tretíkrát po sebe tak jednoducho ako doteraz. Ak je táto osoba, uchádzač o post riaditeľa v poradí na tretie funkčné obdobie po sebe naozaj kvalitným odborníkom, rada školy to určite potvrdí vyšším kvórom, teda trojpätinovou väčšinou hlasov všetkých jej členov.
Ak sa tak nestane, a tá istá osoba, ktorá bola riaditeľom tej istej školy a školského zariadenia aj v predchádzajúcich dvoch po sebe nasledujúcich funkčných obdobiach, nezíska požadovanú väčšinu hlasov členov rady školy, rada školy je povinná navrhnúť zriaďovateľovi na vymenovanie osobu, ktorá skončila vo výberovom konaní ako ďalšia v poradí.
Účelom prechodných ustanovení je zabezpečiť, aby návrh zákona nepôsobil so spätnou účinnosťou (retroaktívne) na riaditeľov, ktorý vykonávajú svoju funkciu v čase nadobudnutia účinnosti navrhovaného zákona aj viac ako len trikrát po sebe (práve prebiehajúce funkčné obdobie si dokončia), ako aj na konania výberu riaditeľa školy a školského zariadenia, ktoré sa začali pred nadobudnutím účinnosti navrhovaného zákona.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť predkladaného návrhu zákona so zohľadnením potrebnej dĺžky legisvakačnej lehoty na 1. novembra 2019.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.