D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Martin Klus, Renáta Kaščáková, Anna Zemanová, Jana Kiššová, Milan Laurenčík, Zuzana Zimenová, Jozef Rajtár a Peter Osuský.
Moderné občianstvo odohrávajúce sa v čoraz globalizovanejšom svete predpokladá možnosť voliť si svojich zástupcov bez ohľadu na aktuálne miesto pobytu. Cieľom predkladanej novely zákona je teda posilnenie zastupiteľského princípu v modernej demokratickej spoločnosti, ako aj posilnenie miery volebnej účasti na úrovni niektorých druhov volieb.
Cieľom predloženého návrhu zákona je umožniť občanom
1.voliť vo voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky, voľbách do Európskeho parlamentu, voľbách do Európskeho parlamentu, voľbách prezidenta Slovenskej republiky, v ľudovom hlasovaní o odvolaní prezidenta a v referende na zastupiteľských a konzulárnych úradoch Slovenskej republiky v zahraničí.
2.pri voľbe poštou zaslať zásielku na ktorýkoľvek zastupiteľský úrad Slovenskej republiky v zahraničí s tým, že zastupiteľský úrad zozbierané zásielky doručí Ministerstvu vnútra Slovenskej republiky, ktoré ich následne rozdistribuuje obciam.
Stúpajúca tendencia záujmu o voľby do NR SR poštou zo zahraničia dáva tušiť, že sa tento návrh stretne s pozitívnou odozvou medzi tými občanmi Slovenskej republiky, ktorí žijú mimo územia SR, alebo sa len krátkodobo v zahraničí nachádzajú v čase konania volieb. Návrh je predkladaný po konzultácii z Ministerstvom zahraničných vecí a európskych záležitostí SR, ktoré takúto pomoc našim občanom víta. Návrh zároveň rieši problematickú časť súvisiacu s obsadzovaním volebných komisií na slovenských zastupiteľských úradoch v zahraničí.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona bude mať mierne negatívny vplyv na verejné financie, nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie, nebude mať ani negatívny sociálny vplyv ani vplyv na životné prostredie, a ani na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona nebude mať negatívny vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
B.Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Dopĺňa sa ustanovenie o práve voliť v súlade s cieľom návrhu zákona tak, aby bolo zrejmé, že voliť bude možné aj mimo územia Slovenskej republiky, poštou aj osobne.
K bodu 2
Ide o formulačnú úpravu ustanovenia v súlade s cieľom návrhu zákona tak, aby bolo zrejmé, že právna úprava sa týka volieb na území Slovenskej republiky.
K bodu 3
Navrhuje sa nová právna úprava, ktorou sa umožní vytvárať volebné okrsky aj mimo územia Slovenskej republiky; túto kompetenciu predkladaný návrh priznáva Ministerstvu zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky.
K bodu 4
Vytvárajú sa predpoklady na účely osobného výkonu volebného práva v cudzine vytvorením zvláštneho zoznamu voličov, do ktorého sa budú zapisovať voliči, ktorí majú záujem odvoliť v cudzine.
K bodu 5
Vytvára sa kontrolný zoznam voličov, ktorého hlavnou úlohou bude identifikovať duplicity v okruhu osôb oprávnených voliť a vylúčiť možnosť opakovaného hlasovania jedným voličom.
K bodu 6
Ustanovenie týkajúce sa volebných orgánov sa dopĺňa o nový subjekt, ktorý bude plniť úlohy súvisiace s voľbami v cudzine; týmto subjektom je Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky.
K bodu 7
Upravujú sa osobitné ustanovenia pre výkon volebného práva mimo územia Slovenskej republiky, ustanovujú sa povinnosti a kompetencie súvisiace s výkonom tohto práva. V tejto súvislosti sa zakladajú nové kompetencie Ministerstvu zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky; tieto nové kompetencie sa zakladajú formou odkazu na použitie iných ustanovení zákona, ktoré priznávajú kompetenciu okresným úradom a obciam. Uvedený odkaz subsidiárnu povahu, to znamenám že sa bude aplikovať vtedy, ak tento zákon neustanoví inak.
K bodu 8
Zakotvuje sa, že Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky plní úlohy odborného a administratívneho útvaru štátnej komisie vo volebných veciach, týkajúcich sa výkonu volebného práva mimo územia Slovenskej republiky, ako aj ďalšie úlohy podľa tohto zákona.
K bodu 9
Vzhľadom na svetové časové pásma sa navrhuje flexibilita stanovenia konania volieb na zastupiteľskom úrade v zahraničí, pričom zároveň sa navrhuje, aby sa voľby na zastupiteľstvách končili všade vo svete najneskôr o 22. hodine slovenského času.
K bodu 10
Ustanovujú sa informačné povinnosti súvisiace s voľbou mimo územia Slovenskej republiky.
K bodu 11
Navrhované ustanovenie sa vysporiadava s nárokmi členov volebných komisií v cudzine; v tejto súvislosti zakotvuje splnomocňovacie ustanovenie, ktoré zakladá Ministerstvu zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky vydať podzákonnú normu.
K bodu 12
Upravuje sa ustanovenie týkajúce sa úschovy volebných dokumentov. V prípade voľby mimo územia Slovenskej republiky bude povinným orgánom ministerstvo zahraničných vecí.
K bodom 13 a 20
Dopĺňa sa ustanovenia týkajúce sa volebného obvodu pre voľby do Národnej rady Slovenskej republiky. Zakotvuje sa, že územie mimo územia Slovenskej republiky sa na účely uplatnenia volebného práva mimo územia Slovenskej republiky a štatistického sčitovania hlasov považuje za jeden okres. Na účely zohľadnenia hlasov sa hlasy voličov, ktorí uplatnili svoje volebné právo mimo územia Slovenskej republiky do celkových výsledkov volieb započítavajú rovnako, ako keby boli odovzdané v rámci volebného obvodu, ktorým je celé územie Slovenskej republiky.
K bodu 14
Navrhuje sa skrátenie lehoty, kedy so volič môže najneskôr požiadať o vydanie hlasovacieho preukazu a to z posledného jedného pracovného dňa na posledné dva pracovné dni. Dôvodom tejto zmeny je zachovanie minimálneho časového priestoru pre nahlasovanie hlasovacích preukazov do kontrolného zoznamu voličov a zamedzenie dvojitého hlasovania.
K bodu 15, 16, 19, 59
Dopĺňa sa nový spôsob voľby v súlade s cieľom návrhu zákona. V tejto súvislosti sa navrhuje úprava ustanovení tak, aby z neho bolo zrejmé, akým spôsobom možno voliť na území Slovenskej republiky alebo mimo nej.
K bodom 17, 18, 60 a 61
Navrhuje sa formulačná úprava ustanovenia tak, aby zohľadňovala zámer predkladanej novely zákona. Zakotvuje sa právna fikcia, podľa ktorej sa za návratnú obálku považuje aj obálka s adresou zastupiteľského úradu v zahraničí.
K bodom 21, 31, 40 (§ 74a, § 98a a § 116a)
Vzhľadom na nosný zámer predkladateľa umožniť voľbu poštou pri všetkých typoch volieb a referenda, sa do tretej, štvrtej a piatej časti zákona vkladá ustanovenie o osobitnom zozname voličov. Ide o zoznam voličov, ktorí nemajú trvalý pobyt na území Slovenskej republiky; tento zoznam je zostavený a vedený ministerstvom vnútra a obsahuje zákonom vymedzené údaje. Uvedený zoznam sa odovzdáva okrskovej volebnej komisii utvorenej pre volebný okrsok v dvoch vyhotoveniach v deň konania volieb.
K bodom 22 až 25, 32 až 35, 41 až 44
Zakotvuje sa kreovanie okrskovej volebnej komisie utvorenej pre osobitný okrsok, jej prvé zasadnutie i kompetencie.
K bodom 26, 36, 45, 49, 54, (§ 86a, § 106a, § 121a, § 149a a 181a)
Vzhľadom na nosný zámer predkladateľa umožniť voľbu poštou pri všetkých typoch volieb a referenda, sa do tretej, štvrtej, piatej, šiestej a siedmej časti zákona vkladá ustanovenie spôsobe voľby. Ide o štandardné ustanovenie, kde sa konštatuje, že okrem klasického hlasovania vo vlastnom volebnom okrsku (resp. na základe hlasovacieho preukazu v inom okrsku) možno aj poštou.
K bodom 27, 37, 46, 50 a 55
Pri jednotlivých druhoch volieb sa zavádzajú do textu zákona paragrafy zrkadlovo preberajúce znenie § 59 a § 60, ktoré upravujú proces voľby poštou v závislosti od toho, či volič alebo nemá trvalý pobyt na území Slovenskej republiky. V prípade župných a komunálnych volieb je možnosť voľby poštou povolená len vo vzťahu k osobám s trvalým pobytom v danej župe, resp. obci (teda nie pre osoby, ktoré nemajú trvalý pobyt na území Slovenskej republiky).
K bodom 28 až 30, 38 a 39, 47 a 48, 51 až 53, 56 až 58
V prípadoch, kedy je umožnená voľba poštou, sa rozširuje okruh skutočností zaznamenávaných do zápisníc jednotlivých volebných komisií.
K čl. II
Účinnosť navrhovanej novely zákona sa navrhuje na 1. októbra 2019.