D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky sa predkladá návrh na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Cieľom novely je zmeniť existujúcu právnu úpravu zákona ohľadne lehôt na vybavenie návrhu na zápis konečného užívateľa výhod do obchodného registra a zároveň poskytnúť registrovým súdom primeranú lehotu pre vybavenie tohto návrhu tak, aby to neovplyvňovalo vybavovanie bežnej agendy obchodného registra.
Predkladaný návrh zákona nemá žiadne vplyvy na rozpočet verejnej správy, vplyvy na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti, služby v
erejnej správy pre občana a na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná. Návrh zákona je v súlade s právom Európskej únie.
B.Osobitná časť
K Čl. I
Zákonom č. 52/2018 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 297/2008 Z. z. o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony bola zavedená všeobecná povinnosť evidencie konečných užívateľov výhod pre subjekty zapísané v obchodnom registri, pričom je ustanovená povinnosť pre subjekty zapísané v obchodnom registri dodatočne doplniť chýbajúce údaje o konečných užívateľoch výhod do obchodného registra v rámci jednoročnej lehoty. V praxi to bude znamenať, že registrové súdy budú v priebehu roku 2019 a 2020 zahltené návrhmi na zápis údajov o konečných užívateľoch výhod, čo môže mať negatívny vplyv na vybavovanie bežnej agendy registrových súdov. Navrhuje sa preto, aby lehota na vybavenie návrhov na zápis konečných užívateľov výhod do obchodného registra bola prechodne predĺžená priamo zákonom na 10 pracovných dní na rozdiel od súčasnej lehoty dvoch pracovných dní. Toto predĺženie lehoty bude platiť len obmedzený čas, a to do 31. marca 2020. Predmetné predĺženie lehoty na desať dní však trvá len v čase, kedy sa predpokladá najväčšia početnosť došlých návrhov, a teda i najväčšia záťaž pre registrové súdy, preto k predĺženiu lehoty dochádza do 31.marca 2020, po tomto dátume bude lehota na zápis opätovne dvojdňová. V zmysle navrhovaného ustanovenia ostáva zároveň (tak v prechodnom období do 31. marca 2020, ako aj po ňom) naďalej zachovaná možnosť predsedu súdu popri uvedenej lehote rozhodnúť o predĺžení lehoty na zápis z prevádzkových dôvodov podľa § 13 ods. 3 zákona.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť zákona na 1. novembra 2019, a to vzhľadom na nevyhnutnosť čo najskoršieho odstránenia výkladových nejasností a zároveň vzhľadom na zachovanie primeranej legisvakancie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu:
poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu:
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a)je upravená v práve Európskej únie
nie
b)je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
nie
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
žiadne
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
bezpredmetné
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona ktorým sa dopĺňa zákon č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Poslanec Národnej rady Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
x Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
bezpredmetné
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
bezpredmetné
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
bezpredmetné
2. Definícia problému
Predkladaný návrh zákona sleduje záujem na odstránení stavu právnej neistoty, ktorý nastal v aplikačnej praxi v dôsledku zavedenia novej povinnosti pre právnické osoby v zmysle § 2 ods. 3 zákona, podať návrh na zápis údajov o konečnom užívateľovi výhod do obchodného registra do 31. decembra 2019. Formulácia § 15e zákona (Prechodné ustanovenie k úprave účinnej od 1. novembra 2018) totiž v praxi spôsobuje nejasnosť ohľadom aplikácie dvojdňovej lehoty pre vykonanie zápisu podľa § 8 ods. 1 zákona.
3. Ciele a výsledný stav
Cieľom novely je precizovať existujúcu právnu úpravu zákona ohľadne lehôt na vybavenie návrhu na zápis konečného užívateľa výhod do obchodného registra a zároveň poskytnúť registrovým súdom primeranú lehotu pre vybavenie tohto návrhu.
4. Dotknuté subjekty
Podnikatelia (právnické osoby v zmysle § 2 ods. 3 zákona č. 530/2003 Z. z. v znení zákona č. 373/2018 Z. z.)
5. Alternatívne riešenia
Nepredkladajú sa.
6. Vykonávacie predpisy
Nepredkladajú sa.
7. Transpozícia práva EÚ
Bezpredmetné.
8. Preskúmanie účelnosti**
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
Pozitívne
x Žiadne
Negatívne
Vplyvy na rozpočet verejnej správy z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
 Nie
Čiastočne
Pozitívne
x Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
 Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
x Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
x Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
x Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
x Žiadne
Negatívne
Pozitívne
x Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby pre občana z toho vplyvy služieb verejnej správy na občana vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
 Žiadne
Negatívne
10. Poznámky
11. Kontakt na spracovateľa
12. Zdroje
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
bezpredmetné