1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy v eurách
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Príjmy verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
- vplyv na verejné zdravotné poistenie
Výdavky verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
- vplyv na ŠR (MPSVR SR – 07E0401 Špecializovaná štátna správa)
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
- vplyv na verejné zdravotné poistenie
Vplyv na počet zamestnancov
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
Financovanie zabezpečené v rozpočte
-vplyv na štátny rozpočet
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na rozpočet Sociálnej poisťovne
- vplyv na verejné zdravotné poistenie
Iné ako rozpočtové zdroje
2
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Zvýšené výdavky na rozpočet verejnej správy budú zabezpečené pri príprave rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2020 a rozpočtovom výhľade na roky 2021 a 2022.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Negatívne finančné vplyvy na rozpočet verejnej správy sú spôsobené predovšetkým znížením dôchodkového veku ženám, ktoré vychovali deti.
V súvislosti s definovaním podmienok, za ktorých si môžu uplatniť znížený dôchodkový vek aj muži a z dôvodu zníženia obdobia dôchodkového poistenia posudzovaného na účely vzniku nároku na minimálny dôchodok zakladá uvedená právna úprava rovnako negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy. V súčasnosti ale nie je možné tieto finančné vplyvy kvantifikovať, nakoľko nie sú k dispozícii relevantné štatistické údaje.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie) 2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Navrhované zmeny si nevyžiadajú zmenu informačných systémov.
Tabuľka č. 2
2.2.4. Výpočty vplyvov celkovo
Predmetný návrh zákona má negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy v rokoch 2020 až 2022.
2.2.4.1 Kvantifikácia príjmov Sociálnej poisťovne
3
Uvedená právna úprava nezakladá negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy – nezvyšuje ich ale ani ich neznižuje.
Tabuľka č. 3
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
2.2.4.2 Kvantifikácia výdavkov
Uvedená právna úprava zakladá negatívne vplyvy na výdavky Sociálnej poisťovne na úrovni cca 9,3 mil. eur v roku 2022. Zvýšenie výdavkov je spôsobené skorším odchodom žien do dôchodku v dôsledku zníženia dôchodkového veku za výchovu detí. Kvantifikácia predpokladá, že v roku 2022 odíde do starobného dôchodku o cca 4 700 viac žien a bude vyplatených o cca 16 400 viac dôchodkových dávok ako v prípade ak by sa dôchodkový vek ženám za výchovu detí neznižoval. Priemerná výška novopriznaného starobného dôchodku žien v roku 2022 sa odhaduje na úrovni cca 567 eur. V prípade ak by sa dotknuté osoby rozhodli odísť do predčasného starobného dôchodku, možno očakávať zvýšené výdavky na rozpočet verejnej správy už v predchádzajúcich rokoch.
Tabuľka č. 4A
Vplyv na Sociálnu poisťovňu
Výdavky Sociálnej poisťovne
Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám (642)
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky štátneho rozpočtu celkom