územnej ochrany sa návrhom zákona upravuje aj pôsobnosť štátnych orgánov ochrany prírody a krajiny, rieši sa aj zodpovednosť za porušenie povinností na úseku ochrany prírody a krajiny.
Komisia preto žiada vyznačenie negatívnych vplyvov na podnikateľské prostredie v doložke vybraných vplyvov a vypracovanie podrobnej Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie. V analýze vybraných vplyvov Komisia žiada nie len popísať, ale aj vyčísliť vplyvy na podnikateľské subjekty, predovšetkým subjekty lesného hospodárstva a tiež možné vplyvy na drevospracujúci priemysel vo vzťahu k zníženiu ich výnosov. Tiež je potrebné vyhodnotiť vplyvy z pohľadu rozvoja cestovného ruchu, pre strediská cestovného ruchu špeciálne v chránených územiach, vzhľadom na možné obmedzenie rozvoja a úbytku turizmu, čo môže viesť až k sociálno-ekonomickým vplyvom.
Keďže ide o konkrétny legislatívny návrh úpravy zákona s konkrétnym zámerom zavedenia zvýšenej výmery bezzásahových území v lokalitách národných parkov, je potrebné predložiť podrobnú analýzu, aj na základe štatistík, ktoré predkladateľa viedli k tejto novele zákona.
Stanovisko predkladateľa: K návrhu zákona bola v zmysle Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov vypracovaná analýza vplyvov na podnikateľské prostredie.
V rámci analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie nebolo potrebné podrobne analyzovať zvýšenie výmery bezzásahových území v lokalitách národných parkov, nakoľko návrhom zákona sa nemenia existujúce stupne ochrany národných parkov a nezavádza sa v nich bezzásahový režim nad rámec existujúcej výmery území s piatym stupňom ochrany. K vymedzeniu zóny A v národných parkoch môže dôjsť len v prípade zonácie národného parku, ktorá je spravidla spojená so zmenou hraníc národného parku. V súčasnosti nie je možné vopred odhadnúť, v akom rozsahu ani v akom časovom horizonte budú po nadobudnutí účinnosti návrhu zákona vymedzené zóny A národných parkov v novom režime (návrh zákona neustanovuje, že zóna A na viac ako polovici územia národných parkov bude ustanovená v rozsahu existujúcej výmery národných parkov, ani neustanovuje, že národné parky budú predmetom zonácie). Dodatočné náklady na prípadné rozšírenie zóny A v národných parkoch bude možné vyčísliť len vo vzťahu k návrhu nariadenia vlády SR, ktorým sa budú ustanovovať zóny národného parku. Odhliadnuc od uvedeného je potrebné rozlišovať medzi bezzásahovým územím a zónou A národného parku, keďže návrh zákona v rámci tejto zóny umožňuje ustanoviť podzónu, v ktorej je možné v prechodnom období uskutočňovať lesohospodárske činnosti v rozsahu určenom programom starostlivosti o národný park.
2. K vplyvom na rozpočet verejnej správy
Komisia berie na vedomie konštatovanie predkladateľa uvedené v doložke vybraných vplyvov, ako aj analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy, že negatívne vplyvy vyplývajúce z predmetného návrhu zákona na rozpočet verejnej správy v celkových sumách 47 000 eur v roku 2019, 100 000 eur v roku 2020 a 97 000 eur v roku 2021 sú zabezpečené v rozpočte kapitol MŽP SR a MV SR na príslušný rozpočtový rok.
V tejto súvislosti Komisia žiada v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy v časti 2.1.1. zosúladiť text s tabuľkou č. 1 tak, aby zvýšenie výdavkov bolo zabezpečené vo všetkých rokoch (2019 až 2022) v rámci rozpočtu kapitol MŽP SR a MV SR. Zároveň Komisia žiada, aby zvýšenie počtu zamestnancov v jednotlivých rokoch bolo zabezpečené v rámci schváleného limitu počtu zamestnancov kapitoly MŽP SR.
V analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy v časti 2.2.4. Komisia žiada, aby prípadné dodatočné výdavky v súvislosti so zavedením bezzásahového režimu na viac ako 50 % územia národných parkov boli zabezpečené v rámci schválených limitov rozpočtu kapitoly MŽP SR a zároveň boli v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy aj vyčíslené.
V doložke vybraných vplyvov Komisia žiada zosúladiť text v časti „10. Poznámky“, kde sa konštatuje, že aj v prípade delimitácie zamestnancov zo štátnych podnikov bude potrebné na Štátnej ochrane prírody SR ešte vytvoriť 8 nových pracovných miest s textom v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy, kde sa konštatuje prijatie 2 nových zamestnancov v roku 2020 a ďalších 46 nových zamestnancov v roku 2022.
V analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy Komisia žiada zosúladiť údaje týkajúce sa vplyvu na počet zamestnancov uvedeného v tabuľke č. 1 s údajmi uvedenými v tabuľke č. 5, t. j. doplniť v tabuľke č. 1 vplyv na počet zamestnancov a vplyv na mzdové výdavky v jednotlivých rokoch.
V tabuľke č. 1 analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy v roku 2021 a riadku „Výdavky verejnej správy celkom, z toho vplyv na ŠR - Rozpočtové prostriedky“ je potrebné opraviť sumu „56 000 eur“ na „97 000 eur“.