1
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 414/2012 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/410 zo 14. marca 2018, ktorou sa mení smernica 2003/87/ES s cieľom zlepšiť nákladovo efektívne znižovanie emisií a investície do nízkouhlíkových technológií a rozhodnutie (EÚ) 2015/1814
Termín začiatku a ukončenia PPK
20.12.2018 - 9.1.2019
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
Január 2019
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
Marec 2019
2.Definovanie problému
Návrh zákona sa pripravuje z dôvodu povinnosti transpozície smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/410 zo 14. marca 2018, ktorou sa mení smernica 2003/87/ES s cieľom zlepšiť nákladovo efektívne znižovanie emisií a investície do nízkouhlíkových technológií a rozhodnutie (EÚ) 2015/1814. Cieľom je prispôsobiť doterajšie nastavenie schémy obchodovania s emisnými kvótami skleníkových plynov v Únii pre štvrté obchodovateľné obdobie (2021 - 2030).
3.Ciele a výsledný stav
Nastavenie schémy obchodovania s emisnými kvótami skleníkových plynov v Únii pre štvrté obchodovateľné obdobie (2021 - 2030).
4.Dotknuté subjekty
-Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky
-Environmentálny fond
-Ministerstvo financií Slovenskej republiky
-Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky
5.Alternatívne riešenia
Neboli posudzované alternatívne riešenia.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
7.Transpozícia práva EÚ
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/410 zo 14. marca 2018, ktorou sa mení smernica 2003/87/ES s cieľom zlepšiť nákladovo efektívne znižovanie emisií a investície do nízkouhlíkových technológií a rozhodnutie (EÚ) 2015/1814
8.Preskúmanie účelnosti**
2
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9.Vplyvy navrhovaného materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne“
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne“
10.Poznámky
11.Kontakt na spracovateľa
Ing. Natália Broošová , e-mail:
natalia.broosova@enviro.gov.sk
, tel.č.: 02/59562651
Ing. Zuzana Šturdíková, e-mail:
zuzana.sturdikova@enviro.gov.sk
, tel.č.: 02/59562582
12.Zdroje
13.Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje nesúhlasné stanovisko s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa pripomienok.
Pripomienky a návrhy zmien:
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia odporúča do časti 4. Dotknuté subjekty Doložky vybraných vplyvov medzi dotknuté subjekty doplniť aj všetkých účastníkov systému obchodovania s emisnými kvótami.
Komisia odporúča vyznačiť negatívny vplyv na podnikateľské prostredie a vypracovať analýzu vplyvov na podnikateľské prostredie z dôvodu, že novelizačným bodom č. 6 sa odstraňuje možnosť pre účastníkov systému obchodovania využívať medzinárodné kredity na plnenie svojich povinností v systéme obchodovania, t.j. na pokrytie svojich emisií skleníkových plynov. Táto možnosť bola povolená pre druhé a tretie obchodovateľné obdobie, v nadchádzajúcom štvrtom sa o nej neuvažuje.
V rámci analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie Komisia odporúča uviesť aj zriadenie Modernizačného fondu, ktorý je novým nízkouhlíkovým mechanizmom zriadeným v revidovanej smernici EU ETS na podporu investícií, vrátane financovania malých investičných projektov, na modernizáciu energetických systémov a zlepšenie energetickej efektívnosti v členských štátoch s hrubým domácim produktom na obyvateľa v trhových cenách nižším ako 60 % priemeru Únie v roku 2013 na obdobie rokov 2021 2030 vrátane Slovenskej republiky (ďalej len „Modernizačný fond“).
Vyhodnotenie: akceptovaná pripomienka. V novelizačnom bode č. 6 ide o transpozičné ustanovenia, ktorým sa
odstráni možnosť pre účastníkov systému obchodovania využívať medzinárodné kredity (jednotky certifikovaného zníženia emisií - CER a jednotky zníženia emisií ERU) na plnenie svojich povinností v systéme obchodovania, t.j. na pokrytie svojich emisií skleníkových plynov. Táto možnosť bola povolená pre druhé a tretie obchodovateľné obdobie (pre roky 2008-2012 a 2013-2020). Vzhľadom na to, že túto možnosť nebude možné
3
využiť počas 4. obchodovateľného obdobia (pre roky 2021 2030), je možné to považovať za negatívny vplyv na dotknuté podnikateľské subjekty.
Transpozičné ustanovenie v novelizačnom bode č. 18 je zriadenie Modernizačného fondu, ktorý budú môcť využiť všetky dotknuté podnikateľské subjekty v systéme obchodovania v oprávnených členských štátoch (vrátane Slovenskej republiky). Tým, že z Modernizačného fondu je možné podporiť širokú škálu investícii a zabezpečiť transparentnosť pri výbere projektov jeho zriadenie pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie.