1
B. Osobitná časť
K bodu 1
Upresňuje sa názov Kjótskeho protokolu k Rámcovému dohovoru OSN o zmene klímy a zavádza sa legislatívna skratka.
K bodu 2
Boli vypustené definície pre jednotku zníženia emisií (ERU) a pre jednotku certifikovaného zníženia emisií (CER) z dôvodu, že sa ruší možnosť pre účastníkov systému obchodovania využívať spomenuté medzinárodné kredity na plnenie svojich povinností v systéme obchodovania, t. j. na pokrytie svojich emisií skleníkových plynov (viď. novelizačný bod č. 11).
K bodu 3
Doplňuje sa, že budú započítané emisie z leteckej dopravy aj z letov, ktoré prilietajú na letisko nachádzajúce sa na území členského štátu aj zo štátov v Európe, ktoré nie členskými štátmi, t. j. zo zmluvných štátov Európskeho hospodárskeho priestoru.
K bodu 4
Úprava základných pojmov povinný a dobrovoľný účastník systému obchodovania a výrobca elektrickej energie. Spolu s novelizačnými bodmi 6 a 9 ide o presun definícií z rôznych častí zákona pod § 2, kde definované všetky základné pojmy použité v návrhu zákona. Definícia nového účastníka systému obchodovania a modernizačného fondu je transpozícia smernice 2018/410.
K bodu 5
Transpozícia ustanovenia, ktorým sa odstráni povinnosť pre okresné úrady preskúmavať každých päť rokov povolenie, ktoré vydal povinnému alebo dobrovoľnému účastníkovi systému obchodovania. V revidovanej smernici EU ETS spomenutá povinnosť pre okresné úrady zanikla a z tohto dôvodu sa vypúšťa aj z návrhu zákona.
K bodom 6, 7, 8, a 10
V súvislosti s návrhom v novelizačnom bode 4 sa definície povinného a dobrovoľného účastníka, výrobcu elektrickej energie, nového účastníka systému obchodovania, vypúšťajú v jednotlivých ustanoveniach.
K bodu 9
Ide o transpozíciu ustanovenia, na základe ktorého ministerstvo Komisii predloží do 30. septembra 2019 zoznam prevádzok, v ktorých sa počas obdobia piatich rokov začínajúceho od 1. januára 2021 vykonáva jedna alebo viac činností uvedených v prílohe č. 1 tabuľkách A a B (povinní účastníci) a zároveň je uvedené, ktoré informácie o dotknutých prevádzkach tento zoznam obsahovať.
K bodu 11
Ide o transpozíciu ustanovenia, ktorým sa odstráni možnosť pre účastníkov systému obchodovania využívať medzinárodné kredity (CER a ERU) na plnenie svojich povinností v systéme obchodovania, t. j. na pokrytie svojich emisií skleníkových plynov. Táto možnosť bola povolená pre druhé a tretie obchodovateľné obdobie (pre roky 2008-2012 a 2013-2020), ale pod Parížskou dohodou zatiaľ nie dohodnuté mechanizmy, ktoré by vytvárali takéto medzinárodné kredity a ani nie je rozhodnuté o starých mechanizmov. Z tohto dôvodu je
2
potrebné upraviť ustanovenia o neplatných kreditoch. Účinnosť tohto vypustenia sa navrhuje až od 1. júla 2021, aby bolo umožnené splnenie povinností za rok 2020.
K bodu 12
Nepridelené kvóty z rezervy Únie pre nové zdroje sa neposkytnú na obchodovanie formou dražby, ale budú presunuté do trhovej stabilizačnej rezervy. Ide o transpozíciu ustanovenia, v ktorom sa všetky nepridelené emisné kvóty z rokov 2013-2020 prevedú počnúc rokom 2019 do trhovej stabilizačnej rezervy zriadenej rozhodnutím Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/1814 zo 6. októbra 2015 o zriadení a prevádzke trhovej stabilizačnej rezervy systému obchodovania s emisnými kvótami skleníkových plynov v Únii a o zmene smernice 2003/87/ES.
K bodom 13
Nepridelené kvóty z osobitnej rezervy Únie pre prevádzkovateľov lietadiel sa neposkytnú na obchodovanie formou dražby. Ide o vypustenie neplatného ustanovenia, ktoré bolo zrušené nariadením Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/2392 z 13. decembra 2017, ktorým sa mení smernica 2003/87/ES na účely pokračovania súčasných obmedzení rozsahu pôsobnosti v súvislosti s činnosťami leteckej dopravy a na účely prípravy na vykonávanie globálneho trhového opatrenia od roku 2021.
K bodu 14
Legislatívno-technická úprava vnútorných odkazov z dôvodu vypustenia predchádzajúcich odsekov.
K bodu 15
Z dôvodu upravenia podielu v novelizačnom bode 15 sa navrhuje presunúť 5 % do § 18 ods. 4 písm. a), t. j. na schémy štátnej pomoci pre priemysel a energetiku. Zároveň sa pridali oblasti, ktoré sa môžu podporiť z výnosov z dražieb emisných kvót. Touto úpravou zostane podiel z výnosov získaných z dražieb určený na obidve schémy štátnej pomoci uvedené v § 18 ods. 4 písm. a) a b) zachovaný (t. j. 60 %).
K bodu 16
V aktuálne platnom § 18 ods. 6 písm. b) sa uvádza, že 30 % výnosov získaných z dražieb kvót sa použije na kompenzácie cien elektrickej energie prostredníctvom schémy štátnej pomoci. Zníženie na 25 % transponuje ustanovenie článku 10a odseku 6 revidovanej smernice EU ETS, v ktorom sa uvádza, že členské štáty sa snažia využívať najviac 25 % príjmov z obchodovania s kvótami formou aukcie na finančné opatrenia v prospech odvetví vystavených riziku úniku uhlíka.
K bodu 17
Legislatívno-technická úprava vnútorných odkazov z dôvodu vypustenia predchádzajúcich odsekov.
K bodu 18
Ktorýkoľvek dotknutý členský štát môže v zmysle revidovanej smernici EU ETS použiť celkové množstvo kvót bezodplatne pridelených podľa článku 10c ods. 4 alebo ich časť a množstvo kvót pridelené na účely solidarity, rastu a vzájomných prepojení v Únii v súlade s
3
článkom 10 ods. 2 písm. b) alebo jeho časť v súlade s článkom 10d na podporu investícií v rámci modernizačného fondu, čím sa zvýšia zdroje pridelené danému členskému štátu. Dotknutý členský štát do 30. septembra 2019 oznámi Komisii príslušné množstvá kvót, ktoré sa majú použiť v súlade s článkom 10 ods. 2 písm. b), článkom 10c a článkom 10d (modernizačný fond).
Modernizačný fond zriadený Európskou úniou v rámci systému obchodovania je určený na podporu investícií, na modernizáciu energetických systémov a zlepšenie energetickej efektívnosti zriadený v rámci systému obchodovania vrátane financovania malých investičných projektov pre obdobie rokov 2021 2030 v členských štátoch s hrubým domácim produktom na obyvateľa v trhových cenách nižším ako 60 % priemeru Európskej únie v roku 2013 vrátane Slovenskej republiky. Podporované investície musia byť v súlade s cieľmi rámca politík Európskej únie v oblasti klímy a energetiky na obdobie do roku 2030 a dlhodobými cieľmi stanovenými v Parížskej dohode. Podpora z modernizačného fondu sa neposkytuje zariadeniam na výrobu energie, ktoré využívajú tuhé fosílne palivá. Podpora z modernizačného fondu bude poskytnutá zariadeniam na výrobu energie z biopalív, biokvapalín a palív z biomasy za predpokladu, že budú splnené kritériá udržateľnosti a úspory emisií skleníkových plynov podľa smernice Európskeho parlamentu a Rady EÚ) 2018/2001 z 11. decembra 2018 o podpore využívania energie z obnoviteľných zdrojov.
Zároveň je zadefinovaný účel, na ktorý ministerstvo tieto prostriedky použije.
Čiastočná transpozícia je navrhnutá z dôvodu, že pravidlá na spravovanie Modernizačného fondu a spôsob jeho fungovania v praxi bude ustanovený vo vykonávacom právnom akte, ktorý Komisia plánuje vydať v roku 2020.
K bodu 19
Nariadenie Komisie (EÚ) č. 600/2012 zo dňa 21. júna 2012 o overovaní správ o emisiách, správ o tonokilometroch a akreditácii overovateľov podľa smernice Európskeho parlamentu a Rady 2003/87/ES (Ú. v. L 181, 12. 7. 2012) sa zrušuje s účinnosťou od 1.1.2019. Od 1.1.2019 sa uplatňuje vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) 2018/2067 z 19. decembra 2018 o overovaní údajov a o akreditácii overovateľov podľa smernice Európskeho parlamentu a Rady 2003/87/ES (Ú. v. EÚ L 334, 31.12.2018).
K bodu 20
Ide o transpozíciu článku 13 revidovanej smernice EU ETS. Kvóty vydané v treťom obchodovateľnom období budú platné aj v štvrtom obchodovateľnom období. Kvóty vydané v štvrtom obchodovateľnom období budú označené a platné v štvrtom obchodovateľnom období. Prevádzkovatelia môžu odovzdať tieto kvóty pre plnenie svojich povinností len v štvrtom obchodovateľnom období, teda počas obdobia rokov 2021 – 2030.
K bodu 21
Ide o odstránenie neplatného ustanovenia pre tretie obchodovateľné obdobie (2013 - 2020), ktoré je nahradené novým ustanovením (viď novelizačný bod 19), ktoré je platné pre štvrté obchodovateľné obdobie.
4
K bodu 22
Nariadenie Komisie (EÚ) č. 600/2012 zo dňa 21. júna 2012 o overovaní správ o emisiách, správ o tonokilometroch a akreditácii overovateľov podľa smernice Európskeho parlamentu a Rady 2003/87/ES (Ú. v. L 181, 12. 7. 2012) sa zrušuje s účinnosťou od 1.1.2019. Od 1.1.2019 sa uplatňuje vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) 2018/2067 z 19. decembra 2018 o overovaní údajov a o akreditácii overovateľov podľa smernice Európskeho parlamentu a Rady 2003/87/ES (Ú. v. EÚ L 334, 31.12.2018).
K bodu 23
Vypustenie neplatného ustanovenia o kvótach z rezervy kvót skleníkových plynov platných pre obchodovateľné obdobie, ktoré bolo ukončené 31. decembra 2012.
K bodu 24
Povinnosť Ministerstva životného prostredia SR uverejniť správu v súvislosti s kompenzáciami nákladov súvisiacich s emisiami skleníkových plynov do cien elektrickej energie.
Cieľom tejto novej povinnosti vyplývajúcej z revidovanej smernice EU ETS je zabezpečiť v prípade, ak členský štát prijal isté finančné opatrenia v prospech odvetví alebo pododvetví vystavených skutočnému riziku úniku uhlíka v dôsledku výrazných nepriamych nákladov, ktoré v skutočnosti vznikajú z premietania nákladov súvisiacich s emisiami skleníkových plynov do cien elektrickej energie, že takéto finančné opatrenia v súlade s pravidlami štátnej pomoci, a najmä že nespôsobujú nenáležité narušenie hospodárskej súťaže na vnútornom trhu EÚ.
K bodu 25
Ustanovuje sa kompetencia Ministerstva životného prostredia SR spravovať prostriedky pridelené Slovenskej republike z modernizačného fondu a týmto zabezpečiť, aby boli plnohodnotne využívané na programy a projekty znižovania emisií skleníkových plynov.
Ustanovuje sa kompetencia Ministerstva životného prostredia SR schvaľovať plán metodiky monitorovania a jeho zmeny. Prevádzkovatelia zariadení žiadajúci o bezodplatné pridelenie emisných kvót alebo prijímajúci tieto emisné kvóty predložia plán metodiky monitorovania príslušnému orgánu na schválenie do 30. mája 2019.
K bodu 26
Ide o odstránenie nepotrebného ustanovenia. V súčasnosti je účel využitia výnosov z predaja kvót v dražbách definovaný v zákone o Environmentálnom fonde č. 587/2004 z 21. októbra 2004 o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
K bodu 27
Pri financovaní projektov z modernizačného fondu budú MŽP SR a MH SR spolupracovať a spolu pripravia schému štátnej pomoci, v ktorej bude určené využitie prostriedkov na konkrétne účely a oblasti. Pravidlá na spravovanie modernizačného fondu a spôsob jeho fungovania v praxi bude ustanovený vo vykonávacom právnom akte, ktorý Komisia plánuje vydať v roku 2020.
K bodu 28
Nariadenie Komisie (EÚ) č.
600/2012
zo dňa 21. júna 2012 o overovaní správ o emisiách, správ o tonokilometroch a akreditácii overovateľov podľa smernice Európskeho parlamentu a Rady 2003/87/ES (Ú. v. L 181, 12. 7. 2012) sa zrušuje s účinnosťou od 1.1.2019. Od 1.1.2019 sa uplatňuje vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) 2018/2067 z 19. decembra 2018 o overovaní
5
údajov a o akreditácii overovateľov podľa smernice Európskeho parlamentu a Rady 2003/87/ES (Ú. v. EÚ L 334, 31.12.2018).
K bodu 29
Keďže SR na základe revidovanej smernice o EU ETS nepredáva emisné kvóty z rezervy, nie je potrebné ani podávať správu o tomto predaji. Ide o odstránenie nepotrebného ustanovenia.
K bodu 30
Správa o uplatňovaní zákona o obchodovaní s kvótami skleníkových plynov nebude obsahovať údaje o používaní jednotiek ERU a CER z dôvodu, že sa ruší možnosť pre účastníkov systému obchodovania využívať spomenuté medzinárodné kredity na plnenie svojich povinností v systéme obchodovania, t. j. na pokrytie svojich emisií skleníkových plynov (viď. novelizačný bod č. 11).
K bodu 31
Ustanovuje sa povinnosť Ministerstva životného prostredia SR zverejňovať informácie a podávať správy v súvislosti s kompenzáciami nákladov súvisiacich s emisiami skleníkových plynov do cien elektrickej energie.
Táto povinnosti vyplýva z revidovanej smernice EU ETS s cieľom zabezpečiť, ak členský štát prijal isté finančné opatrenia v prospech odvetví alebo pododvetví vystavených skutočnému riziku úniku uhlíka v dôsledku výrazných nepriamych nákladov, ktoré v skutočnosti vznikajú z premietania nákladov súvisiacich s emisiami skleníkových plynov do cien elektrickej energie, že takéto finančné opatrenia v súlade s pravidlami štátnej pomoci, a najmä že nespôsobujú nenáležité narušenie hospodárskej súťaže na vnútornom trhu EÚ.
K bodu 32
Ide o zmenu názvu „schéma obchodovania“ na „systém obchodovania“ s cieľom zjednotiť pomenovanie v EÚ a národnej legislatíve.
K bodu 33
Transpozičná príloha (príloha č. 4) návrhu zákona sa dopĺňa smernicou (EÚ) 2018/410.
K čl. II
Ustanovuje sa delená účinnosť zákona.
V Bratislave 29. mája 2019
Peter Pellegrini v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
László Sólymos v. r.
podpredseda vlády a minister životného prostredia
Slovenskej republiky
6