1
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
(vrátane testu MSP)
Materiál bude mať vplyv s ohľadom na veľkostnú kategóriu podnikov:
iba na MSP (0 - 249 zamestnancov)
iba na veľké podniky (250 a viac zamestnancov)
na všetky kategórie podnikov
3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty
- z toho MSP
Uveďte, aké podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené.
Aký je ich počet?
Predkladaný materiál bude mať vplyv na výrobcov, dovozcov a distribútorov výrobkov balených v plastových a kovových jednorazových obaloch na nápoje, organizácie zodpovednosti výrobcov, ako aj na podnikateľov v odpadovom hospodárstve (napr. zberové spoločnosti a spracovatelia odpadu).
Predkladaný materiál bude mať vplyv na výrobcov a dovozcov obalov a neobalových výrobkov zapojených do systému rozšírenej zodpovednosti výrobcov. Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky v súčasnosti eviduje viac ako 15 000 výrobcov obalov. Avšak z dôvodu, že nie je vedená evidencia na úrovni výrobkov, Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky nedisponuje údajmi o počte jednotlivých skupín dotknutých subjektov, ktorí uvádzajú na trh typy obalov podliehajúcich regulácii. Súčasne Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky nedisponuje údajmi a nedokáže kvantifikovať počet ďalších dotknutých subjektov napr. distribútorov.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií
- z toho MSP
Uveďte, akou formou (verejné alebo cielené konzultácie a prečo) a s kým bol návrh konzultovaný.
Ako dlho trvali konzultácie?
Uveďte hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií.
V období od 8.10.2018 do 26.11.2018 zorganizovalo Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky niekoľko pracovných stretnutí aj s účasťou ministra životného prostredia, na ktorých vedenie Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky informovalo o pripravovanom zákone o zálohovaní jednorazových nápojových obalov zainteresovanú podnikateľskú sféru zastupujúcu oblasť hospodárstva na trhu Slovenskej republiky, zástupcov ako aj ďalšie zainteresované subjekty pre túto oblasť, napr. ZMOS, AZZZ, RÚZ, AVNM, SPPK, PKS, SAMO, SZZV,ZOSR organizácie zodpovednosti výrobcov pre obaly. Zároveň boli zúčastnené subjekty vyzvané o zaslanie návrhov a pripomienok k zákonu. Predbežná informácia bola zverejnená na portáli Slov-Lex dňa 05.12.2018.
Výstupy z konzultácie je možné vyhodnotiť ako celkový nesúhlas s legislatívnym zámerom.
3.3 Náklady regulácie
- z toho MSP
3.3.1 Priame finančné náklady
Dochádza k zvýšeniu/zníženiu priamych finančných nákladov (poplatky, odvody, dane clá...)? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Návrh zákona bude viesť k priamym finančným nákladom subjektov, ktoré na trh uvádzajú nápoje balené v jednorazových nápojových obaloch z plastu a kovu. Tí budú musieť financovať systém zálohovania, ktorý bude musieť dosahovať predpísané ciele. Na to budú nutné investičné náklady (na desať rokov) v hodnote 80 mil. EUR, pričom z toho najvyššiu položku predstavuje „Nákup, inštalácia a servis RVM strojov“ v hodnote takmer 62 mil. EUR, „Zriadenie centrálneho a zúčtovacieho centra v hodnote 14,5 mil. EUR a „Zabezpečenie (logo zálohy, EAN kód) v hodnote 3,4 mil. EUR. Čistý dodatočný vplyv je teda v hodnote 10,4 mil. EUR ročne. Celkové ročné prevádzkové náklady systému odhadujeme na 33,3 mil. eur. Z čoho 13,5 mil. eur budú tvoriť náklady maloobchodu a 19,8 mil. eur náklady centrálneho systému, pričom najväčšiu položku tvorí preprava vo výške približne 14 mil. EUR a financovanie prevádzkovej straty v hodnote približne 5 mil. EUR. Celkové ročné príjmy systému povinného zálohovania nápojových plastových a kovových obalov budú okolo 28,3 mil. eur a skladajú sa z príjmov z nevybratých záloh a z predanej suroviny pri predpoklade, že spotrebitelia vrátia 90 % fliaš a nápojových plechoviek.
Investičné náklady zahŕňajú aj náklady na osvetu spotrebiteľov.
2
Odhady vychádzajú z prepočtov Inštitútu environmentálnej politiky v štúdii „Skutočná cena zálohy“ a sú v plnej miere zverejnené na internete
http://www.minzp.sk/iep/publikacie/ekonomicke-analyzy/skutocna-
cena-zalohy.html
.
3.3.2 Nepriame finančné náklady
Vyžaduje si predkladaný návrh dodatočné náklady na nákup tovarov alebo služieb? Zvyšuje predkladaný návrh náklady súvisiace so zamestnávaním? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Okrem priamych nákladov bude viesť zákon k nepriamym nákladom, ktoré predstavuje výpadok príjmov v systéme triedeného zberu. Na jednej strane sa síce systému znížia náklady, lebo ubudne surovina na zber a triedenie (a tým pádom sa zvýši kapacita dostupnej infraštruktúry), na strane druhej z nádob zmizne cenná surovina a OZV sa znížia príjmy z predaja materiálu a poplatkov, ktoré dnes platia za tieto obaly výrobcovia. Zavedenie povinného zálohovania nápojových plastových a kovových obalov bude viesť k výpadku príjmov 4,1 až 10,7 mil. EUR v dnešnom systéme triedeného zberu a to v závislosti od toho do akej miery sa OZV znížia okrem príjmov aj náklady.
3.3.3 Administratívne náklady
Dochádza k zavedeniu nových informačných povinností alebo odstráneniu, príp. úprave existujúcich informačných povinností? (napr. zmena požadovaných dát, zmena frekvencie reportovania, zmena formy predkladania a pod.) Ak áno, popíšte a vyčíslite administratívne náklady. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Subjekty, ktoré uvádzajú tieto obaly na trh budú viesť evidenciu o uvedených obaloch na trh a ohlasovať údaje správcovi zálohového systému. V tomto prípade sa nezavádza nová povinnosť evidencie, len táto evidencia sa bude viesť samostatne za obaly, ktoré budú predmetom zálohovania. Každý subjekt bude túto evidenciu zasielať správcovi zálohového systému. V uvedenom prípade bude mať len správca zálohového systému povinnosť ohlasovať údaje z evidencie Ministerstvu životného prostredia Slovenskej republiky. Vo vyčíslených administratívnych nákladoch je zahrnutá povinnosť nového subjektu (správcu zálohového systému) viesť evidenciu a ohlasovať z nej údaje Ministerstvu životného prostredia Slovenskej republiky dva krát za kalendárny rok. V administratívnych nákladoch na jeden subjekt nie sú vyčíslené povinnosti voči správcovi zálohového systému, t.j. ohlasovať údaje, registrovať sa u správcu, požiadať o uzatvorenie zmluvy. V prípade registrácie u správcu zálohového systému a uzatvorenie zmluvy so správcom zálohového systému pôjde o jednorazové úkony.
Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky pri výpočte administratívnych nákladov „3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie“ postupovalo pomocou „kalkulačky nákladov regulácie“ sprostredkovanej Ministerstvom hospodárstva Slovenskej republiky.
3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Náklady na 1 podnikateľa
Náklady na celé podnikateľské prostredie
Priame finančné náklady
0
10,4 mil. EUR
Nepriame finančné náklady
0
4,1-10,7 mil. EUR
Administratívne náklady
80
0
Celkové náklady regulácie
80
14,5-21,1 mil. EUR
Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky v súčasnosti eviduje viac ako 15 000 výrobcov obalov. Avšak z dôvodu, že nie je vedená evidencia na úrovni výrobkov, Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky nedisponuje údajmi o počte jednotlivých skupín dotknutých subjektov, ktorí uvádzajú na trh typy obalov podliehajúcich regulácii. Súčasne Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky nedisponuje údajmi a nedokáže kvantifikovať počet ďalších dotknutých subjektov napr. distribútorov.
3.4 Konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu
- z toho MSP
Dochádza k vytvoreniu bariér pre vstup na trh pre nových dodávateľov alebo poskytovateľov služieb? Bude mať navrhovaná zmena za následok prísnejšiu reguláciu správania sa niektorých podnikov? Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)? Ak áno, popíšte.
3
Aký vplyv bude mať navrhovaná zmena na obchodné bariéry? Bude mať vplyv na vyvolanie cezhraničných investícií (príliv /odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)? Ak áno, popíšte.
Ako ovplyvní cenu alebo dostupnosť základných zdrojov (suroviny, mechanizmy, pracovná sila, energie atď.)?
Ovplyvňuje prístup k financiám? Ak áno, ako?
Návrh zákona bude vyžadovať od subjektov, ktoré uvádzajú tieto obaly na trh, aby boli tieto obaly osobitne označované. Dovozcovia na slovenský trh budú teda musieť, rovnako ako slovenskí výrobcovia, výrobky smerujúce na trh Slovenskej republiky špeciálne označiť a zapojiť sa do systému zálohovania. Pravidlá budú teda platiť rovnako na všetky subjekty, domáce i zahraničné, ktoré na Slovensku uvádzajú dotknuté produkty. Zároveň zákon nijako neobmedzuje slovenských exportérov – produkty určené na vývoz nebudú zálohované a nebudú sa na ne vzťahovať povinnosti vyplývajúce zo zákona. Kde môže dôjsť k rozdielnym vplyvom je maloobchod – určením povinnosti výkupu pre časť subjektov (nad určitú predajnú plochu) vznikajú rozličné povinnosti. Paradoxom je, že skúsenosti zo zahraničia i z iných prípadov (akceptovanie gastrolístkov) hovoria skôr o tom, že zákazníci koncentrujú nákupy do predajní, ktoré prijímajú vratné obaly. Možno teda predpokladať, že napriek dodatočným povinnostiam budú to práve obchody, ktoré budú realizovať výkup, tie ktorým sa zvýši konkurencieschopnosť. Na druhej strane aj ostatní predajcovia sa budú môcť za rovnakých nediskriminačných podmienok zapojiť do výkupu. Všetky náklady maloobchodu bude hradiť Správca.
3.5 Inovácie
- z toho MSP
Uveďte, ako podporuje navrhovaná zmena inovácie.
Zjednodušuje uvedenie alebo rozšírenie nových výrobných metód, technológií a výrobkov na trh?
Uveďte, ako vplýva navrhovaná zmena na jednotlivé práva duševného vlastníctva (napr. patenty, ochranné známky, autorské práva, vlastníctvo know-how).
Podporuje vyššiu efektivitu výroby/využívania zdrojov? Ak áno, ako?
Vytvorí zmena nové pracovné miesta pre zamestnancov výskumu a vývoja v SR?
Predpokladá sa, že návrh zákona môže viesť k vzniku 250-360 nových trvalých pracovných miest. Odhad vychádza zo škótskej štúdie od spoločnosti Eunomia pre Škótsko, ktoré je počtom obyvateľov podobné Slovensku. Okrem toho návrh zákona zautomatizuje procesy triedenia a recyklácie, čo bude viesť k čistejšej a cennejšej surovine.