výpočet vplyvov vychádza), 6. Vykonávacie predpisy (vymenovať, ktoré oblasti budú vykonávacie predpisy upravovať), 12. Zdroje (analýzy IEP).
Stanovisko MŽP SR: bod 6 a bod 12 boli akceptované a zapracované, k bodu 5- Alternatívne riešenia neboli posudzované nakoľko nulový variant teda zachovanie súčasného stavu je nedostačujúce pre zvýšenie zberu jednorazových nápojových obalov.
Komisia v doložke vybraných vplyvov odporúča vyznačiť vplyv na informatizáciu spoločnosti a následne vypracovať príslušnú analýzu vplyvov vzhľadom na skutočnosť, že správca zálohového systému bude o.i. povinný vytvoriť a prevádzkovať informačný systém zálohovania.
Stanovisko MŽP SR: Doložka vplyvov na informatizáciu uvádza „V rámci tohto piliera sa hodnotí, či predmetný návrh materiálu má vplyv na informatizáciu spoločnosti najmä z hľadiska rozširovania, inovácie, vytvorenia a zavádzania nových informačných systémov verejnej správy.“ vzhľadom na uvedené nepredpokladáme vplyvy na informatizáciu v spojitosti s verejnou správou.
V analýze vplyvov na podnikateľské prostredie v časti 3.1 Komisia odporúča medzi dotknuté subjekty doplniť aj maloobchod a všetkých výrobcov a dovozcov zabalených výrobkov, keďže tí budú musieť vykryť výpadok finančných prostriedkov na triedený zber spôsobený vyňatím PET fliaš a plechoviek zo systému rozšírenej zodpovednosti výrobcov na obaly a neobalové výrobky.
Stanovisko MŽP SR: uvedené bolo doplnené.
Zároveň Komisia odporúča doplniť kvantifikáciu jednotlivých subjektov odborným odhadom (napr. k určitému dátumu).
Stanovisko MŽP SR: MŽP SR v súčasnosti nedisponuje takýmto údajom.
V analýze vplyvov na podnikateľské prostredie, časť 3.2 Komisia žiada doplniť hlavné body a výsledok konzultácií. Zaslali zúčastnené strany po výzve návrhy a pripomienky? Boli tieto zapracované do predkladaného materiálu a akým spôsobom?
Stanovisko MŽP SR: konzultácie nepriniesli očakávaný výsledok, nakoľko subjekty nepreložili ani na základe výzvy MŽP SR konštruktívne návrhy.
V analýze vplyvov na podnikateľské prostredie Komisia odporúča vzhľadom na to, že k návrhu zákona budú prijaté i vykonávacie predpisy, už v štádiu prípravy zákona kvantifikovať i vplyvy týchto vykonávacích predpisov. V prípade, že tieto vplyvy nebudú vyčíslené v predloženom materiáli (tj. k zákonu), Komisia odporúča v doložke vybraných vplyvov, časť 10. Poznámky uviesť vetu: Vplyvy vykonávacích predpisov budú kvantifikované samostatne v rámci legislatívneho procesu pri jednotlivých vykonávacích predpisoch.
Stanovisko MŽP SR: pripomienka bola zapracovaná.
V analýze vplyvov na podnikateľské prostredie v časti 3.3.1 – priame finančné náklady – Komisia žiada podrobne uviesť všetky hlavné položky, ktoré budú predstavovať zvýšenie nákladov, tj. investičné náklady (RVM stroje, úpravu priestorov pre manuálny zber, zriadenie centrálneho a zúčtovacieho centra, zabezpečenie – označovanie, EAN kódy atď) , tiež uviesť celkové prevádzkové náklady i príjmy systému a tiež vplyv na maloobchod.
V analýze vplyvov na podnikateľské prostredie v časti 3.3.1 (priame) a 3.3.2 (nepriame finančné náklady) Komisia žiada prediskutovať výšku odhadovaných nákladov s podnikateľskými zväzmi (RÚZ, Klub 500) v rámci konzultácií, ktoré odhadujú, že priame i nepriame finančné náklady budú výrazne vyššie.
Stanovisko MŽP SR: uvedené vyčíslenie nákladov je dopracované v príslušnej časti doložky vplyvov. Diskusie k vyčísleným nákladom prebehli počas konzultácii, avšak neboli poskytnuté žiadne analýzy zo strany podnikateľských subjektov (RÚZ, Klub 500, AZZZ). MŽP je otvorené diskusiám v ďalšom legislatívnom procese, v prípade predloženia relevantných analýz.
V analýze vplyvov na podnikateľské prostredie v časti 3.3.2 – nepriame finančné náklady – Komisia žiada uviesť podrobnejšie informácie a vyčíslenie k nepriamym nákladom a nepriamym príjmom (úsporám). V rámci nepriamych nákladov je potrebné vziať do úvahy aj skutočnosť, že zavedenie zálohovania PET fliaš a plechoviek si bude vyžadovať významné náklady na osvetu a propagáciu spotrebiteľov.
Stanovisko MŽP SR: Investičné náklady zahŕňajú aj náklady na osvetu spotrebiteľov.
V analýze vplyvov na podnikateľské prostredie v časti 3.3.3 – administratívne náklady – Komisia žiada doplniť i ďalšie administratívne povinnosti, vyplývajúce zo zákona, napr. pre výrobcu povinnosť viesť oddelene účtovné záznamy, žiadať správcu o uzatvorenie zmluvy o plnení povinností, registrovať u správcu zálohované jednorazové obaly a zároveň zahrnúť tieto do celkových administratívnych nákladov v rámci tabuľky súhrnných vplyvov (3.3.4). Predkladaným materiálom sa tiež zvyšuje frekvencia ohlasovania údajov z evidencie na 2x za kalendárny rok, pričom nie je jasné v akom intervale bude Správca informácie od výrobcu požadovať, čím nie je možné odhadnúť, či administratívne náklady subjektom stúpnu alebo nie.
Stanovisko MŽP SR: tieto náklady sú súčasťou vyčíslených administratívnych nákladov na 1 subjekt.
V analýze vplyvov na podnikateľské prostredie v časti 3.3.4 Komisia odporúča podľa možnosti doplniť i priame a nepriame náklady na jeden podnikateľský subjekt, resp. rozpísať náklady pre jednotlivé typy podnikateľských subjektov (výrobcovia, dovozcovia, maloobchod atď.). Zároveň Komisia odporúča uviesť i kvalifikovaný odhad administratívnych nákladov na celé podnikateľské prostredie.
Stanovisko MŽP SR: podľa nášho názoru náklady jednotlivých typov podnikateľských subjektov nebudú výrazne odlišné.