Cieľom predkladanej vládnej novely zákona o sociálnych službách je zefektívnenie manažmentu údajov v systéme sociálnych služieb. Tento cieľ bude dosiahnutý najmä znížením administratívnej záťaže, znížením počtu zbieraných údajov, obmedzením papierovej evidencie, zjednodušením žiadostí o finančný príspevok a prepojením údajov na jednom mieste.
Predkladaným vládnym návrhom budú pozitívne ovplyvnené všetky právnické osoby alebo fyzické osoby poskytujúce sociálne služby.
Ku koncu roka 2018 bolo registrovaných 2 262 subjektov, ktoré spolu poskytovali 5 404 sociálnych služieb. Väčšina subjektov nedosahuje zisk (viac ako 96 %). Tie majú charakter neziskovej organizácie, občianskeho združenia, obce a právnickej osoby zriadenej alebo založenej obcou alebo vyšším územným celkom.
K administratívne najviac zaťaženým patrili tie subjekty, ktoré poskytovali viac druhov sociálnych služieb. Okrem údajov zbieraných v rámci štatistických zisťovaní musia poskytovatelia sociálnych služieb zasielať prílohy k žiadostiam o finančný príspevok, ktoré tvorí zoznam prijímateľov a zoznam zamestnancov poskytovateľa, výpis z Centrálneho registra poskytovateľov sociálnych služieb a doklad o neexistencii dlhov.
Spomedzi rôznych druhov sociálnych služieb musia v súčasnosti najvyšší počet údajov oznamovať subjekty poskytujúce služby podmienené odkázanosťou fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby. Domovy sociálnych služieb vypĺňajú na štatistické účely, vedenie Centrálneho registra poskytovateľov sociálnych služieb, podanie žiadosti o finančný príspevok a vyúčtovanie finančného príspevku až 452 údajov – najviac zo všetkých druhov služieb.