1
Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
K vypracovaniu vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 453/2003 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, sa pristupuje v súvislosti s plnením úloh vyplývajúcich z Národnej stratégie na ochranu detí pred násilím schválenej uznesením vlády Slovenskej republiky č. 474 z 11. októbra 2017 (strategický cieľ č. 1 vytvorenie národného koordinačného rámca pre riešenie násilia páchaného na deťoch“).
Účelom navrhovaného vládneho návrhu zákona je zakotviť pôsobnosť Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky ako ústredného orgánu štátnej správy pre koordináciu štátnej politiky v oblasti ochrany detí pred násilím a koordináciu plnenia úloh v tejto oblasti.
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, prostredníctvom Národného koordinačného strediska pre riešenie problematiky násilia na deťoch, usmerňuje a metodicky riadi koordináciu ochrany detí pred násilím, čím sa rozumie vytváranie podmienok pre vzájomnú spoluprácu a výmenu informácií, čím prispieva k zosúlaďovaniu úloh a spolupráce subjektov pôsobiacich v oblasti ochrany detí pred násilím na národnej a miestnej úrovni. Uvedeným nie dotknuté kompetencie subjektov, ktoré im vyplývajú z iných zákonov.
Problematika ochrany detí pred násilím na miestnej úrovni je, na základe Národného projektu Podpora ochrany detí pred násilím č. 312041M679, riešená prostredníctvom podpory systémovej koordinácie subjektov participujúcich na úlohách súvisiacich s ochranou detí (orgány štátnej správy, prokuratúra, Policajný zbor, školy a školské zariadenia, obce, vyššie územné celky, poskytovatelia zdravotnej starostlivosti a ďalšie subjekty, ktoré pôsobia v oblasti ochrany detí pred násilím) s cieľom zvýšiť efektivitu daných subjektov pri riešení problematiky násilia na deťoch (v oblasti prevencie, identifikácie a intervencie), ako aj profesionalitu výkonu všetkých subjektov podieľajúcich sa na ochrane detí pred násilím.
Koordinácia ochrany detí pred násilím na miestnej úrovni vykonávaná prostredníctvom koordinátorov ochrany detí pred násilím, ako aj koordinácia ochrany detí pred násilím na národnej úrovni, si vyžaduje zákonné ukotvenie za účelom podpory vykonávaných aktivít a opatrení, ich stability a udržateľnosti.
Cieľom navrhovanej vládnej právnej úpravy je posilnenie právnej istoty v rámci uskutočňovania vzájomnej spolupráce a súčinnosti subjektov ochrany detí pred násilím, rešpektujúc kompetencie týchto subjektov, a zachovanie dynamiky a kontinuity tvorby a realizácie systémových opatrení, ktoré zabezpečia zlepšenie prístupu ku kvalitným službám pomoci pre deti ohrozené násilím v rámci celého územia Slovenskej republiky.
Vládny návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
Predkladaný vládny návrh zákona predpokladá pozitívne sociálne vplyvy a nezakladá vplyv na verejné financie. Vládny návrh zákona nebude mať vplyvy na podnikateľské
2
prostredie, informatizáciu spoločnosti, ani vplyv na životné prostredie a na služby verejnej správy pre občana.
Predkladaný vládny návrh zákona nezakladá vplyvy na rodinné prostredie, vzájomnú súdržnosť členov rodiny, výchovu detí, práva rodičov voči deťom, základné zásady zákona o rodine, uzavieranie manželstva, ani na disponibilný príjem domácností viacdetných rodín.