1
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
(vrátane testu MSP)
Materiál bude mať vplyv s ohľadom na veľkostnú kategóriu podnikov:
iba na MSP (0 - 249 zamestnancov)
iba na veľké podniky (250 a viac zamestnancov)
na všetky kategórie podnikov
3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty
- z toho MSP
Navrhovaný materiál predpokladá pozitívny vplyv na strane podnikateľov FO, PO, ktorí požiadajú o dotáciu. Ich celkový počet nie je možné pri príprave materiálu identifikovať. V prípade realizácie poskytovania dotácií, vyplývajúcej z opatrenia č. 2, dokumentu Akčný plán rozvoja elektromobility v Slovenskej republike“, je predpoklad dotačnej podpory do 1 000 žiadateľov.
Pozitívny vplyv možno predpokladať aj pre niektoré podnikateľské subjekty v SR. Priamo ide najmä o výrobcov (SK NACE 2910) a predajcov vozidiel (SK NACE 4511) na alternatívny pohon, nepriamo o výrobcov komponentov pre automobilový priemysel, batérií, prevádzkovateľov nabíjacích a čerpacích staníc s alternatívnymi palivami a pod.
Navrhovaný materiál zároveň môže mať negatívny vplyv na tie podnikateľské subjekty, ktoré uvádzajú na trh iné palivá, ako alternatívne palivá v zmysle Smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/94/EÚ o zavádzaní infraštruktúry pre alternatívne palivá.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií
- z toho MSP
Materiál bol predmetom konzultačného procesu aj so zástupcami súkromného sektora (Zväz automobilového priemyslu SR, Slovenská asociácia pre elektromobilitu, Národná vodíková asociácia Slovenska, SPP a. s.) dňa 12. marca 2019 v rámci pracovnej skupiny pre alternatívne palivá a následne, aj v elektronickej komunikácií v mesiaci apríl.
Výsledkom konzultácií je presné vymedzenie a technická definícia podporovaných alternatívnych pohonov, ako aj stanovenie optimálnej maximálnej výšky dotácie na úrovni 25 % z celkovej obstarávacej ceny vozidla. Zo strany MH SR boli všetky pripomienky v rámci konzultácie s oslovenými subjektami prediskutované a ich konečné znenie bolo oboma stranami akceptované.
3.3 Náklady regulácie
- z toho MSP
3.3.1 Priame finančné náklady
Návrh zákona nepredpokladá priame finančné náklady.
3.3.2 Nepriame finančné náklady
Návrh zákona nepredpokladá nepriame finančné náklady.
3.3.3 Administratívne náklady
Návrh zákona predpokladá administratívne náklady, ktoré budú spojené s predkladaním žiadosti a jej príloh v rámci konania o žiadosti. Konkrétne ide o:
1.doklady preukazujúce splnenie podmienok podľa § 8a ods. 5 zákona č. 523/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov,
2.úradne osvedčenú kópiu osvedčenia o evidencii časť II,
3.faktúru alebo iný doklad preukazujúci nadobudnutie vlastníctva vozidla,
4.čestné vyhlásenie, že žiadateľ nepožaduje alebo nečerpá finančné prostriedky na nákup z rozpočtu iného orgánu verejnej správy alebo inej osoby hospodáriacej s prostriedkami štátneho rozpočtu,
5.doklad preukazujúci vyradenie vozidla so spaľovacím motorom, staršieho ako 15 rokov z evidencie vozidiel z dôvodu odovzdania vozidla na spracovanie autorizovanému spracovateľovi starých vozidiel,
2
6.vyhlásenie žiadateľa o tom, že štatutárny orgán alebo člen štatutárneho orgánu alebo iná osoba oprávnená konať v jeho mene nekonala v mene právnickej osoby, ktorá zanikla a nevysporiadala finančné vzťahy so štátnym rozpočtom a nie je fyzickou osobou, ktorá nesmie vykonávať funkciu člena štatutárneho orgánu alebo člena dozorného orgánu v obchodnej spoločnosti alebo v družstve podľa § 13a ods. 1 Obchodného zákonníka.
Predpokladané administratívne náklady na 1 podnikateľa a celé podnikateľské prostredie boli vyčíslené pomocou kalkulačky nákladov regulácie použitím údajov a vzorca 200 (čas) x 916 (tarifa) x 0,1 (frekvencia), resp. 200 (čas) x 916 (tarifa) x 0,1 (frekvencia) x 1000 (počet dotknutých podnikateľov).
3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Náklady na 1 podnikateľa
Náklady na celé podnikateľské prostredie
Priame finančné náklady
0
0
Nepriame finančné náklady
0
0
Administratívne náklady
19,08
19 083,33
Celkové náklady regulácie
19,08
19 083,33
3.4 Konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu
- z toho MSP
Návrh zákona predpokladá zlepšenie podnikateľského prostredia v oblasti rozvoja alternatívnych palív tak, ako to vyplýva z dôvodu rozšírenia poskytovania dotácií o oblasť podpory používania vozidiel využívajúcich alternatívne palivá. Zároveň sa však predpokladá zhoršenie konkurencieschopnosti pre podniky, ktoré uvádzajú na trh iné pohonné látky, ako sú alternatívne palivá.
3.5 Inovácie
- z toho MSP
Návrh zákona predpokladá vplyv na inovácie v oblasti rozvoja alternatívnych palív.