Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona o dohľade a pomoci pri riešení neodôvodnenej geografickej diskriminácie zákazníka na vnútornom trhu a o zmene zákona č. 128/2002 Z. z. o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
💧 Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
Začiatok: 1.3.2019Ukončenie: 14.3.2019
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
1.4.2019
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
apríl 2019
2. Definícia problému
Nariadenie má prispieť k riadnemu fungovaniu vnútorného trhu EÚ a odstrániť niektoré podmienky, ktoré sú prekážkami jeho fungovania, zlepšiť prístup k tovarom a službám v celej Únii v rámci voľného pohybu tovaru a služieb a predchádzať diskriminácii, ktorú uplatňuje obchodník pri predaji tovaru alebo služby, vrátane online predaja, vo vzťahu k zákazníkovi z dôvodu jeho inej štátnej príslušnosti, miesta bydliska, či sídla (tzv. geografické blokovanie).
3. Ciele a výsledný stav
Cieľom nariadenia je odstrániť diskriminačné praktiky obchodníka pri cezhraničnom obchodovaní a zabezpečiť rovnaké zaobchádzanie so zákazníkmi z EÚ, v rovnakej situácii, pokiaľ možno rovnakým spôsobom pri predaji tovaru a služby cezhranične a zabrániť priamej a nepriamej diskriminácii zákazníkov obchodníkom z dôvodu inej štátnej príslušnosti, miesta bydliska, či sídla zákazníka.Cieľom návrhu zákona je zabezpečiť presadzovanie uplatňovania nariadenia v SR. Výsledkom uplatňovania nariadenia je prístup zákazníka k online rozhraniu obchodníka (webové sídla, aplikácie) pri elektronickom obchodovaní v Únii, širšia ponuka výrobkov a služieb pre zákazníkov, uplatňovanie rovnakých všeobecných podmienok obchodníka vo vzťahu k zákazníkom, rovnaký prístup z hľadiska výberu spôsobu vykonania platobnej transakcie zákazníkmi ako úhrady za tovar alebo služby, bez ohľadu na ich štátnu príslušnosť, bydlisko, či sídlo.
4. Dotknuté subjekty
Podnikatelia ako obchodníci ponúkajúci tovar alebo služby a zákazníci ako spotrebitelia, ale aj ako podniky, ktorí nakupujú tovar a služby v Únii na účely konečného použitia, mimo svojho predmetu podnikania. O príprave návrhu zákona boli informované aj podnikateľské subjekty prostredníctvom podnikateľských zväzov, združení alebo firiem, v ktorých majú svoje zastúpenie ako napr. RÚZ, AZZZ, SOPK, Klub 500, Slovenská asociácia cestovných kancelárií, Slovenská asociácia elektronického obchodu, O2. Týmto subjektom bola ministerstvom hospodárstva zaslaná informácia o príprave návrhu predmetného zákona, ktorá bola zverejnená aj na webovej stránke ministerstva hospodárstva SR.
5. Alternatívne riešenia
Súčasný právny rámec problematiky neodôvodnenej geografickej diskriminácie je riešený článkom 20 smernice č. 2006/123/ES o službách na vnútornom trhu (prebratá v SR zákonom č. 136/2010 Z. z.), avšak zasahuje najmä do oblasti služieb, vzťahuje sa teda na príjemcu služby (§ 10 zákona 136/2010 Z. z.). To však nie je z hľadiska naplnenia cieľov tejto problematiky (snaha o rovnaké zaobchádzanie so zákazníkmi v rovnakej situácii v rámci EÚ) postačujúce. Na základe toho bolo prijaté Nariadenie (EÚ) 2018/302, ktoré precizuje článok 20 a dopĺňa ho vymedzením určitých konkrétnych situácií, keď rozdielne zaobchádzanie z dôvodu štátnej príslušnosti, miesta bydliska alebo sídla zákazníka nemôže byť odôvodnené podľa článku 20. Vzhľadom na nové požiadavky a postupy v predmetnej problematike stanovené nariadením bolo potrebné prijať v SR nový právny predpis, ktorým je predkladaný návrh zákona, ktorý napĺňa požiadavky vyplývajúce z nariadenia pre členské štáty EÚ.
6. Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? Áno 💧 Nie
7. Transpozícia práva EÚ
Nie
8. Preskúmanie účelnosti**
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
💧 Pozitívne
Žiadne
💧 Negatívne
Vplyvy na rozpočet verejnej správy z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
💧 Nie
Čiastočne
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby pre občana z toho vplyvy služieb verejnej správy na občana vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
10. Poznámky
Z návrhu zákona dotknutým subjektom (obchodníkom – podnikateľom) nevyplynú žiadne povinnosti, tie vyplývajú len z nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/302 o riešení neodôvodneného geografického blokovania a iných foriem diskriminácie z dôvodu štátnej príslušnosti, miesta bydliska alebo sídla zákazníkov na vnútornom trhu.
Povinnosti obchodníkov vymedzujú články 3 – 5 nariadenia vo forme zákazov, a to:
Obchodníkovi sa zakazuje
1. obmedzovať prístup zákazníka k svojmu online rozhraniu (webové sídla, aplikácie),
2. presmerovať zákazníka bez jeho výslovného súhlasu na inú verziu online rozhrania,
ktorá je odlišná od tej, ku ktorej chcel pôvodne získať prístup,
3. stanoviť rozdielne všeobecné podmienky obchodu v neprospech zákazníka,
4. určiť rozdielne podmienky na vykonanie platobnej transakcie za kúpený tovar, či
poskytnutú službu.
Predmetný legislatívny návrh bude mať marginálny potenciálne negatívny vplyv na podnikateľov – obchodníkov.
Vo väzbe na problematiku nariadenia bude SOI plniť aj úlohy vyplývajúce z iných právnych aktov EÚ týkajúce sa vzájomnej spolupráce orgánov v Únii, čo jej vyplýva z nariadení č. 2006/2004/ES, 2017/2397/EÚ a smernice č. 2009/22/ES. Z uvedeného je zrejmé, že rozsah kompetencií SOI sa rozšíri. Na základe rozšírenia už aj tak značného rozsahu kompetencií SOI treba počítať od roku 2020 s personálnym dobudovaním a navýšením o štyroch zamestnancov a doplnením technického vybavenia, čo bude mať dopad na štátny rozpočet (kapitolu MH SR). Čiastočnou kompenzáciou zvýšených nákladov by mohli byť príjmy z pokút uložených za porušovanie nariadenia o geografickej diskriminácii, ktorých výšku však v súčasnosti nie je možné vyčísliť.
11. Kontakt na spracovateľa
richard.paule@mhsr.sk
12. Zdroje
Problematika bola prekonzultovaná so zástupcami Slovenskej obchodnej inšpekcie (poverenej vykonávaním nariadenia (EÚ) 2018/302) a tiež s Odborom ochrany spotrebiteľa MH SR. Pripomienky oboch subjektov boli prevažne akceptované a zapracované do návrhu zákona. S predmetnou problematikou boli oboznámené aj dotknuté podnikateľské subjekty prostredníctvom informácie o príprave materiálu (návrhu zákona), ktorú im zaslalo v januári 2019 Centrum pre hospodárske otázky MH SR. Centrum pre hospodárske otázky zverejnilo informáciu aj na webovej stránke MH SR v zmysle Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov. Zo strany podnikateľských subjektov neboli vznesené žiadne pripomienky.
Širšia laická a odborná verejnosť bola oboznámená s predmetnou problematikou prostredníctvom zverejnenia informácie o príprave materiálu na právnom a informačnom portáli Slov-lex. Verejnosť bude môcť vzniesť svoje pripomienky následne i v rámci medzirezortného pripomienkového konania.
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Po úprave jednotlivých častí materiálu predkladateľ predložil Komisii doložku a súvisiace podklady na posúdenie. Komisia k nim 2. 4. 2019 vyjadrila súhlasné stanovisko.