Dôvodová správaA.Všeobecná časť
Poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky Simona Petríka predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky návrh na vydanie zákona o zabezpečení predškolskej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Cieľom návrhu zákona je umožniť zákonným zástupcom, aby ich dieťa bolo umiestnené do predškolskej starostlivosti s celodennou výchovou, ale iba vtedy, ak o to budú mať záujem. Za naplnenie tohto práva bude zodpovedať obec, v ktorej má zákonný zástupca trvalé pobyt. Vychádza sa pri tom z programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky, ktorá sa zaviazala „vytvárať podmienky pre harmonický rozvoj rodín v celom komplexe od vzdelávania detí, podpory mladých rodín a vytvárania funkčných predškolských zariadení“.
Súčasná situácia v obciach a mestách Slovenskej republiky totiž zákonným zástupcom nedáva záruku, že o ich dieťa bude v čase, keď má tri až šesť rokov, adekvátne postarané.
Podľa medializovaných informácií totiž obce a mestá nezriedka zamietnu stovky žiadostí o prijatie do materských škôl, čo so sebou prináša mnoho problémov (počet neuspokojených žiadostí je celkovo približne 7 000). Jedným z tých najvážnejších je, že kým zákonní zástupcovia nenájdu dostatočne zodpovednú osobu, ktorej by dieťa zverili, sú nútení obmedzovať svoju činnosť v zamestnaní, čo má negatívne dôsledky na rodinný rozpočet.
Zákonom sa preto navrhuje dať rodičom istotu, že obec pre deti miesto v materskej škole alebo detskej skupine zabezpečí, a ak nie, tak im ako náhradu poskytne aspoň finančnú pomoc vo výške rodičovského príspevku. O deti bude môcť byť postarané od ich troch rokov a až do začiatku plnenia povinnej školskej dochádzky.
V procese umiestňovanie detí do predškolskej starostlivosti predpokladá návrh zákona zapojenie nielen zo strany obcí, ale aj súkromných subjektov. V niektorých menších obciach totiž vzhľadom na demografickú krivku nebude potrebné budovanie nových zariadení, ale postačovať bude využívanie kapacít súkromných a cirkevných škôl či v budúcnosti nimi zriadených detských skupín.
Nové právo pre zákonných zástupcov a nové povinnosti pre obce si prirodzene budú vyžadovať zvýšené finančné náklady. V tejto súvislosti však predkladateľka zdôrazňuje skutočnosť, že už predchádzajúca vláda Slovenskej republiky dokázala v minulosti vyčleniť 250 miliónov eur na riešenie situácie okolo materských škôl a tieto finančné prostriedky boli vyčlenené na zriadenie tzv. kapitálového dotačného fondu pre obce a mestá. A keďže programové vyhlásenie súčasnej vlády Slovenskej republiky sa hneď na úvodných stranách odvoláva na kontinuitu a pokrok, finančné prostriedky v obdobnej výške by malo byť možné vyčleniť aj v tomto prípade. Tento predpoklad potvrdzoval aj materiál Národný program reforiem Slovenskej republiky 2016 (rezortné číslo MF/012496/2016-26, schválený dňa 29. apríla 2016 na rokovaní vlády Slovenskej republiky), v zmysle ktorého sa výstavba nových materských škôl a rozširovanie existujúcich kapacít mala podporiť sumou takmer 80 mil. eur z fondov EÚ, o ktorú sa budú môcť uchádzať obecní, cirkevní ako aj súkromní zriaďovatelia: „Súčasne prebiehajú výzvy na predkladanie projektov zameraných na rozširovanie kapacít v materských školách s vyšším zastúpením detí z MRK s alokáciou 58 mil. eur (...) Vyhlásili sa výzvy na rozširovanie kapacít materských škôl z Integrovaného regionálneho operačného