vymeriavacieho základu na platenie poistného na sociálne poistenie zamestnancom a zamestnávateľom z 13. platu poskytnutého zamestnancovi v roku 2021 a zo 14. platu poskytnutého zamestnancovi v rokoch 2019 až 2021.Navrhuje sa, aby v roku 2021 zamestnanec ani zamestnávateľ neplatili poistné na sociálne poistenie z 13. platu poskytnutého od každého zamestnávateľa zo sumy do 500 eur napriek tomu, že oslobodenie od platenia dane z 13. platu sa na zamestnanca vzťahuje do 500 eur spolu od všetkých zamestnávateľov.
Za účelom vylúčenia uvedeného 13. platu z vymeriavacieho základu zamestnanca na platenie poistného na sociálne poistenie v roku 2021 sa navrhuje súbežné splnenie nasledovných podmienok:
-13. plat poskytnutý v júni 2021,
-13. plat poskytnutý najmenej vo 500 eur,
-k 30. aprílu 2021 je zamestnanec u zamestnávateľa v pracovnoprávnom vzťahu nepretržite najmenej 24 mesiacov.
Obdobne sa navrhuje, aby v roku 2019 až 2021 zamestnanec ani zamestnávateľ neplatili poistné na sociálne poistenie zo 14. platu poskytnutého od každého zamestnávateľa zo sumy do 500 eur napriek tomu, že oslobodenie od platenia dane zo 14. platu sa na zamestnanca vzťahuje do 500 eur spolu od všetkých zamestnávateľov.
Za účelom vylúčenia uvedeného 14. platu z vymeriavacieho základu zamestnanca na platenie poistného na sociálne poistenie v rokoch 2019 až 2021sa navrhuje súbežné splnenie nasledovných podmienok:
-14. plat poskytnutý v decembri príslušného kalendárneho roka,
-14. plat poskytnutý najmenej vo výške priemerného mesačného zárobku zamestnanca,
-k 31. októbru príslušného kalendárneho roka je zamestnanec u zamestnávateľa v pracovnoprávnom vzťahu nepretržite najmenej 48 mesiacov,
-zamestnancovi bol u zamestnávateľa poskytnutý aj 13. plat.
Ide o odlišný postup ako je v daniach a poistnom na verejné zdravotné poistenie, v ktorých sa aplikuje systém ročného zúčtovania. Zamestnávatelia síce priebežne počas roka, keď sa 13. resp. 14. plat vyplatí, nezrazia daň, resp. nevykonajú odvod poistného na verejné zdravotné poistenie zo sumy do 500 eur od každého zamestnávateľa, ale vysporiadanie sa vykoná v nasledujúcom kalendárnom roku v rámci ročného zúčtovania zo sumy do 500 eur v úhrne od všetkých zamestnávateľov.
K Čl. III
Navrhuje sa, aby tento zákon nadobudol účinnosť 1. júla 2019 vzhľadom na to, že je potrebná primeraná doba na zabezpečenie zmeny posudzovania 14. platu, ktorý môže byť vyplatený v decembri 2019, na účely určenia vymeriavacieho základu a to jednak na strane Sociálnej poisťovne a jednak na strane zamestnávateľov. Zmeny súvisiace s podaním žiadosti o priznanie dávky v nezamestnanosti na úrade práce, sociálnych vecí a rodiny si vyžadujú dostatočnú legisvakančnú dobu na zabezpečenie toku dát medzi Ústredím práce sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky a Sociálnou poisťovňou, preto je účinnosť ustanovení súvisiacich s touto zmenou navrhnutá na 1. júla 2020.