DÔVODOVÁ SPRÁVAA. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa zrušuje zákon č. 101/2010 Z. z. o preukazovaní pôvodu majetku v znení zákona č. 125/2016 Z. z. (ďalej len „návrh zákona“) predkladá skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Predložený návrh zákona je bezprostredne spätý s návrhom zákona o preukazovaní pôvodu príjmov a majetku, a preto sa tieto dva legislatívne návrhy predkladajú súčasne.
Podstatou zákona č. 101/2010 Z. z. o preukazovaní pôvodu majetku je odnímanie majetku, iných majetkových hodnôt či peňažných prostriedkov fyzickým osobám a právnickým osobám, v prípadoch, keď súd vysloví, že uvedený majetok bol nadobudnutý z nelegálnych príjmov.
Základná idea zákona je nepochybne správna a v podmienkach Slovenskej republiky mimoriadne aktuálna a potrebná. Bohužiaľ, legislatívne spracovanie tejto problematiky sa v praxi ukázalo ako veľmi neefektívne, nedokonalé a v niektorých ohľadoch aj protiústavné. Ak by sa mal tento zákon v plnej miere zosúladiť s judikatúrou Ústavného súdu SR, stal by sa z neho prakticky nepoužiteľný právny predpis.
Dôvody nesúladu zákona č. 101/2010 Z. z. o preukazovaní pôvodu majetku s Ústavou Slovenskej republiky vyplývajú z nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky PL. ÚS 29/05 z 3. septembra 2008. V tomto konaní Ústavný súd Slovenskej republiky (ďalej len „ÚS SR“) konštatoval nesúlad zákona č. 335/2005 Z. z. o preukazovaní pôvodu majetku s Ústavou Slovenskej republiky, pričom súčasne platný zákon č. 101/2010 Z. z. o preukazovaní pôvodu majetku je takmer vernou kópiu už zrušeného zákona č. 335/2005 Z. z. o preukazovaní pôvodu majetku.
Cieľom zrušenia zákona č. 101/2010 Z. z. o preukazovaní pôvodu majetku, je vytvorenie priestoru na ústavne konformnú právnu úpravu preukazovania pôvodu príjmov a majetku, pričom nepriznané a nelegálne príjmy a majetok budú aj naďalej odoberané, ale iným spôsobom, a to na základe uplatnenia nového zákona o preukazovaní pôvodu príjmov a majetku.
Predkladaný návrh zákona nezakladá žiadne vplyvy na rozpočet verejnej správy, nemá vplyv na podnikateľské prostredie, nevyvoláva sociálne vplyvy, ani vplyvy na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.