Príloha č. 2
1
Analýza vplyvov na rozp. verejnej správy, na zamestn. vo ver. správe a financovanie návrhu2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Príjmy verejnej správy celkom
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Výdavky verejnej správy celkom
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Vplyv na počet zamestnancov
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Financovanie zabezpečené v rozpočte
Príloha č. 2
2
4 216 040
13 912 932
13 912 932
13 912 932
Iné ako rozpočtové zdroje
Rozpočtovo nekrytý vplyv na štátny rozpočet
Rozpočtovo nekrytý vplyv na štátny rozpočet a rozpočet obcí a krajov
2.1.1. Financovanie návrhu – Financovanie návrhu – Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy
Financovanie zvýšených výdavkov na zvyšovanie platov učiteľov s kratšou praxou v regionálnom školstve a vo vysokom školstve je zabezpečené v objeme 10 mil. eur na rok 2019 v kapitole VPS. Financovanie na roky 2020-2021 je zabezpečené v návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2019-2021.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Návrh novely zákona č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov a návrh nariadenia vlády ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 388/2018 Z. z., ktorým sa ustanovujú zvýšené stupnice platových taríf zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme s účinnosťou od 1. septembra 2019 je v súlade s programovým vyhlásením vlády SR a vládou schváleným prvým akčným plánom Národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania na roky 2018-2019 sa navrhuje adresné zvyšovanie platov učiteľov s kratšou praxou (t.j. na začiatku kariéry).
Platové tarify pedagogických a odborných zamestnancov sa od 1. septembra 2019 zvyšujú o 9,5 %. Zároveň sa upravuje zvyšovanie platových taríf v závislosti od dĺžky praxe (o 0,25 % pre 1-8 rokov započítanej praxe, o 0,5 % pre 9 a viac rokov započítanej praxe). Pri príplatku za riadenie, osobnom príplatku, príplatku za špecializované činnosti (triedny učiteľ, uvádzajúci zamestnanec) sa upravuje navýšenie z 24 % na 14 %, čím sa zachová súčasná absolútna výška príplatkov.
Prvý platový stupeň osobitnej stupnice platových taríf učiteľov vysokých škôl a výskumných a vývojových zamestnancov sa od 1. septembra 2019 zvyšuje o 8,7%, následne sa zvyšuje v priemere o 2 % do 15 rokov započítanej praxe, potom do 40 rokov započítanej praxe v priemere o 3%. Zvyšujú sa aj štipendiá doktorandov o 8,7%.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie) 2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Návrh nepredpokladá zmenu vývoja objemu aktivít. Príloha č. 2
3
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financieVýpočet vplyvu na daňové príjmy:
Z hľadiska negatívnych vplyvov na daňové príjmy verejného rozpočtu sa nepredpokladajú žiadne vplyvy. Dopady na výdavkovej strane:
Vplyv na bežné výdavky:
Návrh má negatívny vplyv na bežné výdavky verejného rozpočtu. 3.2. Zhrnutie finančného dopadu na rozpočet verejnej správy je uvedený v tabuľke č. 2
Tabuľka č. 2:
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Výdavky verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Vplyv na počet zamestnancov
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Príloha č. 2
4
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Zvyšovanie platov pedagogických a odborných zamestnancov s kratšou praxou
Výpočet celkového dopadu na verejné financie na navýšenie osobných výdavkov pedagogických a odborných zamestnancov s kratšou praxou (mzdové výdavky a zodpovedajúce poistné) vychádza z počtu fyzických osôb v jednotlivých platových stupňoch platových tried a pracovných tried, ktoré sú evidované v Rezortnom informačnom systéme ministerstva školstva a z navýšených platových taríf podľa návrhu. Výsledná potreba finančných prostriedkov pokrýva zvýšenie tarifnej zložky platu a zvýšenie kreditového príplatku (od 1. septembra 2019 v nadväznosti na nový zákon o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov príplatku za profesijný rozvoj), príplatku začínajúceho zamestnanca a príplatku za prácu nadčas. Nadstavba nad tarifnú zložku platu je zohľadnená koeficientom 0,09. Koeficient bol stanovený na základe mzdových prostriedkov vyplatených na uvedené príplatky, mzdových prostriedkov vyplatených na tarifný plat a celkového objemu mzdových prostriedkov bez náhrady miezd. Zdrojom údajov pre výpočet koeficientu je Štvrťročným výkaz o práci v školstve Škol (MŠVVŠ SR) 1-04, ktorým sa vykonáva zisťovanie o štruktúre zamestnanosti a mzdových prostriedkoch. Potreba finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu na zabezpečenie navýšenia osobných výdavkov pedagogických a odborných zamestnancov s kratšou praxou (mzdové výdavky a zodpovedajúce poistné) je stanovená ako 76% z celkového dopadu na verejné financie. Podiel bol stanovený na základe vyplateného objemu mzdových prostriedkov v rámci rozpočtovej kapitoly MŠVVŠ SR a MV SR a vyplateného objemu mzdových prostriedkov v rámci originálnych kompetencií. Zdrojom údajov pre výpočet koeficientu je Štvrťročným výkaz o práci v školstve Škol (MŠVVŠ SR) 1-04.
Rozdelenie dopadu medzi rozpočtové kapitoly MŠVVŠ SR a MV SR je vypočítaný na základe podielu mzdových prostriedkov v jednotlivých kapitolách na celkovom objeme mzdových prostriedkov (RK MV - 71,5 %, RK MŠVVŠ- 28,5 %). Rozdelenie dopadu medzi obce a vyššie územné celky je vypočítaný na základe podielu mzdových prostriedkov na celkovom objeme mzdových prostriedkov (obce – 96 %, VÚC – 4 %). Zdrojom údajov je mzdová základňa pre rok 2016.
Nové nároky na rozpočet verejnej správy na rok 2019 predstavuje navýšenie osobných výdavkov na obdobie od septembra 2019 do decembra 2019. Nové nároky na rozpočet verejnej správy na roky 2020 a 2021 predstavuje navýšenie osobných výdavkov od septembra 2019 s dopadom na celý rozpočtový rok a valorizácia 10% od 1. 1. 2020. Vplyv na rozpočet verejnej správy je uvedený v tab. č. 3 – 7.
Tabuľka č. 3
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Príloha č. 2
5
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Tabuľka č.4
Výdavky verejnej správy celkom
Rozpočtové prostriedky MŠ reg
Rozpočtové prostriedky MV reg
- vplyv na vyššie územné celky
Rozpočtové prostriedky MŠ reg
Rozpočtové prostriedky MV reg
- vplyv na vyššie územné celky
Príloha č. 2
6
Tabuľka č. 6
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Počet zamestnancov celkom
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
Osobné výdavky celkom (v eurách)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
Príloha č. 2
7
Tabuľka č. 7
Výdavky verejnej správy celkom
Rozpočtové prostriedky MŠ reg
Rozpočtové prostriedky MV reg
- vplyv na vyššie územné celky
Rozpočtové prostriedky MŠ reg
Rozpočtové prostriedky MV reg
- vplyv na vyššie územné celky
Rozpočtové prostriedky MŠ reg
Rozpočtové prostriedky MV reg
- vplyv na vyššie územné celky
Zvyšovanie osobitnej stupnice platových taríf učiteľov vysokých škôl a výskumných a vývojových zamestnancov s kratšou praxou
Výpočet potreby finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu na zabezpečenie navýšenia osobných výdavkov (mzdové výdavky a zodpovedajúce poistné) učiteľov VŠ a výskumných a vývojových pracovníkov s kratšou praxou vychádza z počtu zamestnancov v jednotlivých platových stupňoch platových tried a z navýšených osobitných stupníc platových taríf podľa návrhu. Výsledná potreba finančných prostriedkov pokrýva zvýšenie tarifnej zložky platu a zvýšenie nadtarifných zložiek platu, ktoré je zohľadnené koeficientom 0,022. Zdrojom údajov je Prehľad o počte zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme odmeňovaných podľa osobitnej stupnice platových taríf učiteľov vysokých škôl, ktorí nie sú odmeňovaní podľa Zákonníka práce. Pri učiteľoch VŠ sa vychádza zo sumáru za celé
Príloha č. 2
8
Slovensko (Príloha: vs-učitelia-VŠ-13-1s), pri výskumných a vývojových pracovníkoch sa vychádza zo vzorky (Príloha: vs-zdrav-13d). Výpočet potreby finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu na zabezpečenie navýšenia prostriedkov pre štipendiá doktorandov vychádza zo mzdovej bázy pre rok 2018 a jej navýšenia o 8,7% podľa návrhu.
Rozdelenie dopadu medzi rozpočtové kapitoly MŠVVŠ SR a ostatné rozpočtové kapitoly je vypočítaný na základe podielu prostriedkov v jednotlivých kapitolách na mzdovej základni 2017 (učitelia VŠ a VVZ: RK MŠVVŠ - 96%, Ostatné RK - 0,4%; doktorandi: RK MŠVVŠ - 87%, Ostatné RK - 13%).
Nové nároky na rozpočet verejnej správy na rok 2019 predstavuje navýšenie osobných výdavkov na obdobie od septembra 2019 do decembra 2019. Nové nároky na rozpočet verejnej správy na roky 2020 a 2021 predstavuje navýšenie osobných výdavkov od septembra 2019 s dopadom na celý rozpočtový rok a valorizácia 10% od 1.1. 2020. Vplyv na rozpočet verejnej správy je uvedený v tabuľkách č. 8-11.
Tabuľka č. 8
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Príloha č. 2
9
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Tabuľka č. 9
Výdavky verejnej správy celkom
Rozpočtové prostriedky VVŠ
Rozpočtové prostriedky VVŠ
Tabuľka č. 10
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Počet zamestnancov celkom
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
Osobné výdavky celkom (v eurách)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
Tabuľka č. 11