1
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
(vrátane testu MSP)
Materiál bude mať vplyv s ohľadom na veľkostnú kategóriu podnikov:
iba na MSP (0 - 249 zamestnancov)
iba na veľké podniky (250 a viac zamestnancov)
na všetky kategórie podnikov
3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty
- z toho MSP
Uveďte, aké podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené.
Aký je ich počet?
5* dôchodkových správcovských spoločností – DSS
4 doplnkové dôchodkové spoločnosti - DDS
* spoločnosť AEGON d.s.s., a.s. bude v priebehu roka 2019 zlúčená so spoločnosťou NN d.s.s., a.s.
Pozn.: Jednotlivé DSS a DDS by spĺňali kritériá pre malé a stredné podniky (MSP) ako samostatné podnikateľské subjekty. V súlade s odporúčaním Európskej komisie 2003/361/EC sa však pre potreby analýzy vybraných vplyvov posudzujú kritériá MSP vrátane počtu zamestnancov a obratu akcionárov DSS a DDS. Z tohto dôvodu bude mať legislatívna úprava vplyv len na veľké podniky.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií
- z toho MSP
Uveďte, akou formou (verejné alebo cielené konzultácie a prečo) a s kým bol návrh konzultovaný.
Ako dlho trvali konzultácie?
Uveďte hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií.
Pri príprave predloženého vládneho návrhu zákona boli s cieľom konzultácie oslovené priamo DSS a DDS.
Zástupcovia podnikateľského prostredia z Asociácie dôchodkových správcovských spoločností (ADSS) a z Asociácie doplnkových dôchodkových spoločností (ADDS) sa stretli na pôde ministerstva dňa 28. novembra 2018 za účelom konzultácií k obsahu pripravovanej novely zákona č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (novela zákona).
Ministerstvo na spoločnom stretnutí zástupcov ADSS a ADDS informovalo o obsahu novely zákona:
zavedenie nových, resp. zmena informačných povinností s dôrazom na poskytnutie relevantných informácií a podpora informovaného rozhodovania sporiteľov ako obdoba zmeny informačných povinností v III. pilieri,
mix politík na zatraktívnenie dobrovoľného sporenia na dôchodok.
Predmetom rokovania boli aj podnety ADSS a ADDS na zmenu zákona a opatrenia z aplikačnej praxe.
Ministerstvo a zástupcovia ADSS a ADDS sa dohodli na spolupráci pri príprave novely zákona ako aj pri kvantifikácií vplyvov na podnikateľské prostredie.
3.3 Náklady regulácie
- z toho MSP
3.3.1 Priame finančné náklady
Dochádza k zvýšeniu/zníženiu priamych finančných nákladov (poplatky, odvody, dane clá...)? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Novelou zákona nedochádza k zvýšeniu priamych finančných nákladov.
3.3.2 Nepriame finančné náklady
Vyžaduje si predkladaný návrh dodatočné náklady na nákup tovarov alebo služieb? Zvyšuje predkladaný návrh náklady súvisiace so zamestnávaním? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
2
Novelou zákona vznikajú nové nepriame finančné náklady na strane DSS, týkajúce sa:
analýzy a úpravy informačných systémov;
personálnych kapacít na vytvorenie príslušnej dokumentácie, nákladov súvisiacich s preškolením, úpravou procesov a komunikáciou.
SPOLU: cca 214 139 EUR
Uvedené sumy odhadmi DSS na základe reálnych nákladov podobných zmien realizovaných v minulosti. V prípade, že zmeny vyplývajúce z novely zákona nebolo možné prirovnať k minulým zmenám, respektíve DSS nedodala požadované údaje, uvedené čísla expertným odhadom na základe informácií poskytnutých ostatnými subjektmi. Sumy sú uvádzané za všetky DSS – t.j. ide o súhrnný údaj.
3.3.3 Administratívne náklady
Dochádza k zavedeniu nových informačných povinností alebo odstráneniu, príp. úprave existujúcich informačných povinností? (napr. zmena požadovaných dát, zmena frekvencie reportovania, zmena formy predkladania a pod.) Ak áno, popíšte a vyčíslite administratívne náklady. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Novelou zákona vznikajú nové administratívne náklady na strane DSS, týkajúce sa:
zasielaním nových výpisov z osobného účtu od DSS, ktorej súčasťou bude prognóza budúcej nasporenej sumy na základe stanovených predpokladov a zasielaním informácie o dôchodkoch
SPOLU: cca 111 645 EUR / ročne
Uvedené sumy odhadmi DSS na základe reálnych nákladov podobných zmien realizovaných v minulosti. V prípade, že zmeny vyplývajúce z novely zákona nebolo možné prirovnať k minulým zmenám, respektíve DSS nedodala požadované údaje uvedené čísla expertným odhadom na základe informácií poskytnutých ostatnými subjektmi. Sumy sú uvádzané za všetky DSS – t. j. ide o súhrnný údaj.
3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Náklady na 1 podnikateľa
Náklady na celé podnikateľské prostredie
Priame finančné náklady – ročne
Nepriame finančné náklady – jednorazové (na strane DSS)
35,4 tis. eur
177 tis. eur
Nepriame finančné náklady – ročne (na strane DSS)
7,4 tis. eur
37 tis. eur
Administratívne náklady – ročne (na strane DSS)
22,4 tis. eur
112 tis. eur
Celkové náklady regulácie – jednorazové (na strane DSS)
35,4 tis. eur
177 tis. eur
Celkové náklady regulácie – ročne
(na strane DSS)
29,8 tis. eur
149 tis. eur
3.4 Konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu
- z toho MSP
Dochádza k vytvoreniu bariér pre vstup na trh pre nových dodávateľov alebo poskytovateľov služieb? Bude mať navrhovaná zmena za následok prísnejšiu reguláciu správania sa niektorých podnikov? Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)? Ak áno, popíšte.
Aký vplyv bude mať navrhovaná zmena na obchodné bariéry? Bude mať vplyv na vyvolanie cezhraničných investícií (príliv /odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)? Ak áno, popíšte.
Ako ovplyvní cenu alebo dostupnosť základných zdrojov (suroviny, mechanizmy, pracovná sila, energie atď.)?
Ovplyvňuje prístup k financiám? Ak áno, ako?
Novela zákona nemá vplyv na konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu.
3
3.5 Inovácie
- z toho MSP
Uveďte, ako podporuje navrhovaná zmena inovácie.
Zjednodušuje uvedenie alebo rozšírenie nových výrobných metód, technológií a výrobkov na trh?
Uveďte, ako vplýva navrhovaná zmena na jednotlivé práva duševného vlastníctva (napr. patenty, ochranné známky, autorské práva, vlastníctvo know-how).
Podporuje vyššiu efektivitu výroby/využívania zdrojov? Ak áno, ako?
Vytvorí zmena nové pracovné miesta pre zamestnancov výskumu a vývoja v SR?
Novela zákona nemá vplyv na inovácie.