D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 180/1995 Z. z. o niektorých opatreniach na usporiadanie vlastníctva k pozemkom v znení neskorších predpisov predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky Anna Zemanová.
Cieľom predloženého návrhu je zvýšiť výmeru poľnohospodárskej pôdy a lesných pozemkov, ktorú nemožno drobiť na menšie celky. V súčasnosti zákonná úprava predpokladá toto obmedzenie na úrovni 0,2 ha pre poľnohospodárske pozemky a 0,5 ha pre lesné pozemky, navrhovanou úpravou sa táto hranica zvyšuje na 1 ha pre poľnohospodárske pozemky a 5 ha pre lesné pozemky.
Navrhnutá úprava neovplyvní dnes existujúce pozemky, ktoré rozdrobené na spoluvlastnícke podiely menšie ako 1 ha pri poľnohospodárskych pozemkoch, resp. 5 ha pri lesných pozemkoch. Navrhnutá úprava len stanovuje, že ďalšou deľbou nesmie vzniknúť
spoluvlastnícky podiel menší ako 1 ha, resp. 5 ha.
Rozdrobenosť poľnohospodárskej a lesnej pôdy je pozostatkom uhorského práva, ktoré umožňovalo neobmedzene drobiť pozemky v extravilánoch obcí. Toto nevhodné právne prostredie je spätne vnímané ako jeden z dôvodov ekonomického zaostávania uhorskej (zalitavskej) časti monarchie za jej rakúskou (predlitavskou) časťou. V rakúskej časti monarchie platil zákaz drobenia pôdy v extraviláne (dediť smel len jeden dedič), čo umožnilo budovanie priemyslu i využitie moderných poľnohospodárskych technológií pri obhospodarovaní väčších celkov. dedičia, ktorí v rakúskej časti monarchie v rámci dedičstva neprevzali pôdu, sa najčastejšie museli ísť vyučiť remeslám, prípadne pokračovali ďalej v štúdiu a uplatnili sa mimo poľnohospodárstva. V uhorskej časti monarchie neustále delenie uvrhlo roľnícke mnohodetné obyvateľstvo do špirály chudoby a značne komplikovalo možnosť budovania priemyslu pre nevysporiadanosť vlastníctva. Aj dnes pri akejkoľvek väčšej ohlásenej investícii je najväčším problém nevysporiadanosť pozemkov a všetky doterajšie vlády riešili následky ale nie príčinu.
Situácia sa mierne zlepšila úpravou z roku 1995, kedy sa zaviedol zákaz drobenia pôdy v extraviláne pod 0,2 ha pri poľnohospodárskej pôde a 0,5 ha pri lesných pozemkoch. Určitú časť rozdrobených pozemkov to síce uchránilo pre ďalším drobením, problémom však je, že postupne sa v jednotlivých obciach robia finančne nákladné komasácie, ktoré sa míňajú účinkom, keďže napr. 1 hektár scelenej pôdy vedia 4 dedičia obratom rozdeliť na 4 diely. Vzniká otázka, či komasácie v takomto právnom prostredí majú vôbec zmysel. Navrhnutá úprava tento nedostatok odstraňuje.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona nebude mať negatívny vplyv na verejné financie, bude mať pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, nebude mať negatívny sociálny vplyv ani negatívny vplyv na životné prostredie a na informatizáciu spoločnosti.
B.Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Za § 23 sa navrhuje včlenenie nového § 23a. Nový § 23a v zásade kopíruje doterajšie odseky 2 a 3 v § 24, ktoré boli do § 24 včlenené nesystémovo a asymetricky, keďže sa v pôvodnom znení viazali tak na § 22 a 23, ako aj na § 24 ods. 1.
K bodu 2
Vzhľadom na značný rozsah zásahov navrhuje sa nové znenie § 24.
V odseku 1, ktorý v doterajšom (starom znení) odkazoval na § 22 a 23, navrhované (nové znenie) explicitne rieši zákaz drobenia pozemkov tak, aby na jeden spoluvlastnícky podiel pripadala výmera menšia ako 1 ha, ak ide o poľnohospodársky pozemok a výmera menšia ako 5 ha, ak ide o lesný pozemok. V tejto súvislosti je potrebné zdôrazniť, že navrhnutá úprava neovplyvní existujúce pozemky, ktoré dnes rozdrobené na spoluvlastnícke podiely menšie ako 1 ha pri poľnohospodárskych pozemkoch, resp. 5 ha pri lesných pozemkoch. Navrhnutá úprava len stanovuje, že ďalšou deľbou nesmie vzniknúť spoluvlastnícky podiel
menší ako 1 ha, resp. 5 ha.
V odseku 2 je prebraté pôvodné ustanovenie z § 24 ods. 3 písm. b).
V odseku 3 je prebraté ustanovenie dnešného § 24 ods. 2, s tým, že nie je použitý odkaz na § 22 a 23, ale odkaz na odsek 1, keďže v odseku 1 podľa tohto návrhu zákona uvedené konkrétne výmery a nie je tam už použitý odkaz na § 22 a 23.
K bodu 3
Navrhuje sa prechodné ustanovenie v štandardnom formáte; v záujme právnej istoty sa stanovuje, že na podania doručené katastru predo dňom účinnosti tejto novely (pred 1. augustom 2019) sa bude vzťahovať doterajšia (stará úprava), takisto sa stanovuje, že stará úprava sa bude vzťahovať aj na dedičské konania začaté pred účinnosťou tejto novely.
K čl. II
Účinnosť predkladanej novely sa navrhuje od 1. augusta 2019.