1
TÉZY OPATRENIA ŠTATISTICKÉHO ÚRADU SLOVENSKEJ REPUBLKIKY
podľa § 23 ods. 1 návrhu zákona o sčítaní obyvateľov, domov a bytov v roku 2021 a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Názov a úvodná veta opatrenia:
OPATRENIE
Štatistického úradu Slovenskej republiky
z ...2019,
ktorým sa určujú podrobnosti o technickom zabezpečení poskytovania údajov z administratívnych zdrojov
Štatistický úrad Slovenskej republiky podľa § 23 ods. 1 zákona č. .../2019 Z. z. o sčítaní obyvateľov, domov a bytov v roku 2021 a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon“) ustanovuje:
Predmet a obsah opatrenia:
Predmetom opatrenia je vymedzenie podrobností o technickom zabezpečení poskytovania údajov z administratívnych zdrojov, najmä o dostupných elektronických prostriedkoch, podmienkach ich použitia, minimálnych požiadavkách na elektronické prostriedky správcu administratívneho zdroja, bezpečnosti informačných systémov určených na prenos, uchovávanie a spracovanie údajov z administratívnych zdrojov.
Poskytovania údajov z administratívnych zdrojov bude variantné:
a)údaje môžu byť poskytované prostredníctvom výmeny súborov v dohodnutých formátoch (napr. xls, csv) a dohodnutým prenosom (externé pamäťové médiá, FTP),
b)údaje môžu byť poskytované prostredníctvom informačného systému Centrálnej správy referenčných údajov, modul procesnej integrácie a integrácie údajov (ďalej len „CSRÚ“),
c)údaje môžu byť poskytované prostredníctvom web služieb (napr. REST, SOAP, Messaging).
Prvý spôsob je nepriamou integráciou. Predpokladá zadefinovanie obsahu požadovaných dát, obsahu metadát, formátu požadovaných dát, referenčného dátum požadovaných dát, termínov poskytovania požadovaných dát, nástrojov na kontrolu kvality požadovaných dát, médií použitých na odovzdanie, preberacie protokoly určenie kontaktných osôb.
Druhý a tretí spôsob prípady priamej integrácie. Priama integrácia predpokladá identifikáciu integrovaných strán a ďalších zapojených subjektov (v prípade CSRU treba uzavrieť dohodu nielen so správcom administratívneho zdroja, ale aj so správcom CSRU), definovanie požadovanej dokumentácie (najmä integračný manuál), spôsob monitoringu rozhraní (Heart Beat, „ready to serve“), rozsah integrácie (definícia služieb požadovaných jednotlivými stranami), definíciu operácií služieb, definíciu komunikačného plánu (rozdelenie zodpovedností, definovanie rolí a ich pridelenie konkrétnym osobám na oboch stranách), definovanie komunikačných procesov, harmonogram, definície nevyhnutných podmienok, ktorých naplnenie je nutné pre realizáciu prepojení.
Nevyhnutnou súčasťou priamej integrácie je dohoda o úrovni poskytovaných služieb (SLA), v ktorej je definovaná úroveň služby, tzn. budú definované kontaktné osoby, spôsob a čas
2
dostupnosti kontaktných osôb, dostupnosť produkčných rozhraní, dostupnosť testovacích rozhraní (technicky musia byť zhodné s produkčnými), kvalita požadovaných dát, oznamovanie odstávok, oznamovanie upgradov a fixov, plánovaných prechodov na iné verzie, upozornenia na skutočnosti, ktoré by mohli ovplyvniť prevádzku u konzumenta požadovaných dát.
S konkrétnym správcom administratívneho zdroja údajov bude dohodnutý preferovaný spôsob poskytovania údajov.
Navrhovaná účinnosť opatrenia je 1. september 2019.
Opatrenie úradu sa vyhlási uverejnením jeho úplného znenia v Zbierke zákonov Slovenskej republiky. Návrh opatrenia bude predložený na samostatné medzirezortné pripomienkové konanie.