1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy v eurách
(cash = ESA2010)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy Príjmy verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na Sociálnu poisťovňu
Výdavky verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
- vplyv na ŠR (MPSVR SR, podprogram 07C07 „Vianočný príspevok dôchodcom“)
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Vplyv na počet zamestnancov
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Financovanie zabezpečené v rozpočte
z toho: - ŠR (MPSVR SR, podprogram 07C07 „Vianočný príspevok dôchodcom“)
- Všeobecná pokladničná správa
Iné ako rozpočtové zdroje
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
3
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:Zvýšené výdavky vyplývajúce zo zvýšenia sumy vianočného príspevku vrátane jednorazového zvýšenia v ostatných rokoch budú v roku 2019 finančne kryté v rámci schváleného štátneho rozpočtu na rok 2019, 2020 a 2021 prostredníctvom kapitoly Všeobecná pokladničná správa a kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky. Zvýšené výdavky v roku 2022 budú finančne zabezpečené pri príprave štátneho rozpočtu na rok 2020 a rozpočtový výhľad na roky 2021 a 2022.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 592/2006 Z. z. o poskytovaní vianočného príspevku niektorým poberateľom dôchodku a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov navrhuje zvýšenie sumy vianočného príspevku vrátane jednorazového zvýšenia vianočného príspevku na dvojnásobok a rozšírenie okruhu dotknutých osôb prostredníctvom posunutia hranice nároku na vianočný príspevok zo súčasných 60 % na 65 % priemernej mzdy z predchádzajúceho kalendárneho roka.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie) 2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Zvýšenie vianočného príspevku a rozšírenie okruhu poberateľov si nevyžiada zmenu informačného systému Sociálnej poisťovne a nezvýši administratívnu záťaž Sociálnej poisťovne v porovnaní so súčasným právnym stavom.
Tabuľka č. 2
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
2.2.4.1 Kvantifikácia príjmov
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 592/2006 Z. z. o poskytovaní vianočného príspevku niektorým poberateľom dôchodku a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov nemá vplyv na príjmy štátneho rozpočtu (nezvyšuje ich, ale ani ich neznižuje).
4
Tabuľka č. 3
2.2.4.2 Kvantifikácia výdavkov
Pri kvantifikácii zvýšených výdavkov na vianočný príspevok boli použité údaje o vyplatených dávkach z dôchodkového poistenia na tzv. mikroúrovni, na základe ktorých bol vypočítaný celkový dôchodkový príjem jednotlivca. Z celkového dôchodkového príjmu sa následne určila suma vianočného príspevku podľa nasledovného vzorca:
200 ak D ≤ ŽM (pásmo 1)
VP = 200 – 0,36*(D – ŽM) ak ŽM < D ≤ 2*ŽM (pásmo 2)
Max {174,52 – 0,36*(D – ŽM); 10} ak 2*ŽM < D ≤ 0,65*M (pásmo 3)
pričom:
•VP je vianočný príspevok
•D je výška dôchodkových príjmov,
•ŽM je suma životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu,
•M je výška priemernej mesačnej mzdy v hospodárstve Slovenskej republiky spred jedného roka.
Na záver sa porovnali celkové očakávané výdavky na vianočný príspevok, ktoré zakladá vládny návrh zákona s výdavkami na vianočný príspevok, ktoré sú uvedené v rozpočte verejnej správy na rok 2019 a rozpočtovom výhľade na roky 2020 a 2021. Do budúcnosti sa predpokladá mierny pokles výdavkov na vianočný príspevok z dôvodu rovnakého prognózovaného rastu dôchodcovskej inflácie a životného minima (makroekonomická prognóza IFP zo septembra 2018) a približne konštantného počtu dôchodcov v rokoch 2019 až 2022 (prognóza AWG1). Celkový vplyv na štátny rozpočet sa v roku 2019 predpokladá na úrovni cca 154,3 mil. eur, v roku 2020 na úrovni cca 152,8 mil. eur, v roku 2021 na úrovni cca 151,2 mil. eur a v roku 2022 na úrovni cca 150,0 mil. eur. Celkový počet dotknutých osôb vrátane doplatených vianočných príspevkov sa odhaduje za rok 2019 na úrovni približne
1 Pracovná skupina pre starnutie a udržateľnosť
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom