I. Úvod: Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky dňa 14. januára 2019 predložilo Stálej pracovnej komisii na posudzovanie vybraných vplyvov (ďalej len „Komisia“) na predbežné pripomienkové konanie materiál: „Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 592/2006 Z. z. o poskytovaní vianočného príspevku niektorým poberateľom dôchodku a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov“. Materiál predpokladá negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, ktoré sú čiastočne rozpočtovo zabezpečené a pozitívne sociálne vplyvy.
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
Vzhľadom na rozsah navrhovaných zmien v oblasti vyplácania vianočného príspevku Komisia žiada v tabuľke č. 1 analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správyv príslušných riadkoch týkajúcich sa výdavkov verejnej správy uvádzať celkové výdavky predpokladané na výplatu vianočného príspevku v jednotlivých rokoch podľa predloženého návrhu a v riadku „Financovanie zabezpečené v rozpočte“ uvádzať výdavky na vianočný príspevok tak, ako sú na tento účel uvedené v rozpočte verejnej správy na rok 2019 a rozpočtovom výhľade na roky 2020 a 2021.
Stanovisko MPSVR SR
Pripomienka Komisie bola akceptovaná a tabuľka č. 1 v Analýzy vplyvov na rozpočet VS upravená v zmysle pripomienky.
Predkladateľ na strane 3 analýzy vplyvov uvádza, že v rokoch 2020 až 2022 sa predpokladá mierny pokles výdavkov na vianočný príspevok z dôvodu rovnakého prognózovaného rastu dôchodcovskej inflácie a životného minima (makroekonomická prognóza IFP zo septembra 2018). S uvedeným konštatovaním sa Komisia nestotožňuje, kvantifikácie na roky 2020 až 2022 považuje Komisia za mierne podhodnotené. Podľa názoru Komisie nezohľadňujú vývoj v počte dotknutých poberateľov dôchodkov, či už najmä následkom novopriznaných dôchodkov alebo každoročným rozširovaním okruhu možných poberateľov vianočného príspevku posunutím hornej hranice nároku na vianočný príspevok z titulu pomerne dynamického medziročného rastu priemernej mzdy.
Stanovisko MPSVR SR
Pripomienka Komisie nebola akceptovaná. MPSVR SR sa nestotožňuje so stanoviskom Komisie v nezohľadnení počtu dotknutých poberateľov dôchodkov. Kvantifikácia dopadov sa opiera o prognózu počtu dôchodcov MF SR, ktorá bola použitá v Správe o starnutí 2018, na základe ktorej vyplýva, že počet dôchodcov by mal byť v rokoch 2019 až 2022 približne konštantný. Z uvedeného dôvodu možno predpokladať približne rovnaký počet novopriznaných aj zaniknutých dôchodkov. Nakoľko priemerná suma novopriznaných dôchodkov je vyššia ako priemerná suma zaniknutých dôchodkových dávok, výdavky na vianočný príspevok budú vplyvom novopriznaných dôchodkových dávok klesať. Navyše si dovoľujeme upozorniť aj na skutočnosť, že dôchodky zomrelých dôchodcov zvyšujú prostredníctvom pozostalostných dôchodkov sumu celkového dôchodkového príjmu pozostalých, čo rovnako vedie k zníženiu výdavkov na vianočný príspevok.
Súhlasíme s konštatovaním, že zvyšovanie hornej hranice nároku na vianočný príspevok rozšíri okruh poberateľov vianočného príspevku, ale vplyv zvýšeného počtu možno označiť za marginálny. Pri raste priemernej mzdy v národnom hospodárstve o 6 % ročne by sa okruh dotknutých osôb mohol zvyšovať o cca 20 000 poistencov ročne, čo by ročne znamenalo zvýšenie výdavkov na vianočný príspevok o cca 200 až 240 tis. eur. Tento vplyv je výrazne nižší ako vplyv zníženia výdavkov na vianočný príspevok za predpokladu rovnakého rastu životného minima a dôchodcovskej inflácie, kde je možné očakávať úsporu na úrovni 1,5 až 2 mil. eur v závislosti od rýchlosti rastu vyššie uvedených veličín. Navyše okrem percentuálnej valorizácie sa budú dôchodky nižšie príjmových dôchodcov v rokoch 2020 a 2021 valorizovať aj o minimálnu valorizačnú pevnú sumu, čo znamená, že v prípade týchto poistencov bude rásť ich suma dôchodku rýchlejším tempom ako je očakávaný rast životného