1
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
Názov materiálu
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 11/2004 Z. z. o obrannej štandardizácii, kodifikácii a štátnom overovaní kvality výrobkov a služieb na účely obrany v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo obrany Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
💧 Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
Začiatok: 30.10.2018Ukončenie: 14.11.2018
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
3.12.2018
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
február 2019
2. Definícia problému
Uveďte základné problémy, na ktoré navrhovaná regulácia reaguje. Terminologický nesúlad medzi vnútroštátnou legislatívou a požiadavkami Severoatlantickej aliancie, ktoré vyplývajú zo Spojeneckej publikácie AAP-3(K) Smernica pre tvorbu, udržiavanie a spravovanie štandardizačných dokumentov Severoatlantickej aliancie. Pretrvávajúce nedostatky pri vyžadovaní kodifikácie v zmluvnom procese medzi používateľom a dodávateľom produktu a potreba precizovať právnu úpravu a jednoznačne zadefinovať požiadavky na dodanie návrhu kodifikačných údajov v zmluvnom procese. Nesúlad medzi vnútroštátnou legislatívou a štandardizačnou dohodou Severoatlantickej aliancie STANAG 4107 o vzájomnom štátnom overovaní kvality dodávok produktov na účely obrany a uplatňovaním spojeneckých publikácií na zabezpečovanie kvality z hľadiska spôsobu rozhodovania o žiadosti na vykonanie štátneho overovania kvality.
3. Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele navrhovaného predpisu (aký výsledný stav chcete reguláciou dosiahnuť).Právny predpis sa zameriava na úpravu terminológie v oblasti obrannej štandardizácie, na precizovanie kodifikačných činností, ako aj na optimalizovanie procesov štátneho overovania kvality výrobkov a služieb na účely obrany v súlade s požiadavkami a postupmi v Severoatlantickej aliancii.
4. Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny návrhu dotknú priamo aj nepriamo:
Návrh sa týka Úradu pre obrannú štandardizáciu, kodifikáciu a štátne overovanie kvality, dodávateľov a používateľov produktov na účely obrany.
5. Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia boli posudzované? Uveďte, aké alternatívne spôsoby na odstránenie definovaného problému boli identifikované a posudzované.
Pri spracovaní návrhu zákona neboli posudzované žiadne alternatívne riešenia.
6. Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? 💧 Áno NieAk áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
2
Navrhuje sa úprava vyhlášky Ministerstva obrany Slovenskej republiky č. 476/2011 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o metodike spracúvania návrhu kodifikačných údajov, o programovom vybavení na spracúvanie návrhov kodifikačných údajov, o návrhu kodifikačných údajov a o povinnostiach dodávateľa produktu.
7. Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých ustanoveniach ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek spolus odôvodnením.
Žiadne
8. Preskúmanie účelnosti**
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti navrhovaného predpisu.Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na rozpočet verejnej správy z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
💧 Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie z toho vplyvy na MSP
💧 Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
💧 Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby pre občana z toho vplyvy služieb verejnej správy na občana vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
10. Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k návrhu. Nakoľko elektronický systém spracúvania návrhu kodifikačných údajov bol zakúpený z finančných prostriedkov rozpočtu Úradu pre obrannú štandardizáciu, kodifikáciu a štátne overovanie kvality, návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy. Dodávatelia produktov dostanú možnosť prístupu do elektronického systému spracúvania návrhu kodifikačných údajov, v ktorom budú môcť samostatne spracúvať tieto návrhy, a zároveň im zostane možnosť spracúvať návrh kodifikačných údajov prostredníctvom agentúr pre kodifikáciu, tak ako doteraz. Rovnako agentúra pre kodifikáciu získa možnosť priameho prístupu do elektronického systému spracúvania návrhu kodifikačných údajov alebo bude môcť naďalej spracúvať tieto návrhy vo vlastnom programovom vybavení. Obrátili sme sa na MH SR so žiadosťou o posúdenie potreby vykonať konzultácie s podnikateľským subjektami. MH SR vo svojej odpovedi uviedlo, že žiaden z podnikateľských subjektov, ktoré boli z jeho strany oslovené neprejavil záujem zúčastniť sa konzultácií. MH SR preto rozhodlo, že nie je potrebné vykonať konzultácie.
11. Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvovIng. Miroslav Marušin, tel. 0903 820 654, e-mail: miroslav.marušin@mil.sk (oblasť obrannej štandardizácie)Ing. Roman Bohuš, tel. 0903 824 076, e-mail: roman.bohus@mil.sk (oblasť kodifikácie)Ing. Anton Kapusta, tel. 0903 820 498, e-mail: anton.kapusta@mil.sk (oblasť štátneho overovania kvality)
12. Zdroje
3
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri vypracovávaní doložky, príp. analýz vplyvov vychádzali.
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Stála pracovná komisia Legislatívnej rady vlády Slovenskej republiky na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadrila listom č. 244/2018 zo 14. novembra 2018 súhlasné stanovisko s návrhom zákona, pričom neuplatnila k nemu žiadne pripomienky ani odporúčania.
4
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
(vrátane testu MSP)
Materiál bude mať vplyv s ohľadom na veľkostnú kategóriu podnikov:
iba na MSP (0 - 249 zamestnancov)
iba na veľké podniky (250 a viac zamestnancov)
na všetky kategórie podnikov
3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty
- z toho MSP
Uveďte, aké podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené.
Aký je ich počet?
Návrh sa týka len subjektov, ktoré vstupujú do zmluvných vzťahov s Ministerstvom obrany Slovenskej republiky a dodávajú produkty na účely obrany podľa zákona č. 11/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov. V súčasnosti sa návrh týka 650 osôb, ktoré dodávali produkty na účely obrany a sú registrované v kodifikačnom informačnom systéme.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií
- z toho MSP
Uveďte, akou formou (verejné alebo cielené konzultácie a prečo) a s kým bol návrh konzultovaný.
Ako dlho trvali konzultácie?
Uveďte hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií.
Novela zákona č. 11/2004 Z. z. neukladá nové povinnosti dodávateľom produktov na účely obrany, ale rozširuje ich možnosti o prístup do elektronického systému spracúvania návrhu kodifikačných údajov a ponúka dodávateľom týchto produktov možnosť voľby spracúvať návrh kodifikačných údajov samostatne, alebo tak ako doteraz, prostredníctvom agentúr pre kodifikáciu. O tejto možnosti boli informované obchodné spoločnosti Združenia bezpečnostného a obranného priemyslu (napríklad ZVS holding, a. s., MSM GROUP s. r. o., KONŠTRUKTA Defence, a. s., ZTS ŠPECIÁL, a. s., CSM Industry s. r. o.) a všetky agentúry pre kodifikáciu. Združenie bezpečnostného a obranného priemyslu bolo tiež oslovené v rámci vnútrorezortného pripomienkového konania a neuplatnilo k návrhu zákona žiadne pripomienky. Obrátili sme sa na MH SR so žiadosťou o posúdenie potreby vykonať konzultácie s podnikateľským subjektami. MH SR vo svojej odpovedi SR uviedlo, že žiaden z podnikateľských subjektov, ktoré boli z jeho strany oslovené, neprejavil záujem zúčastniť sa konzultácií. MH SR preto rozhodlo, že nie je potrebné vykonať konzultácie. Z týchto dôvodov nebolo potrebné vykonať cielené konzultácie.
3.3 Náklady regulácie
- z toho MSP
3.3.1 Priame finančné náklady
Dochádza k zvýšeniu/zníženiu priamych finančných nákladov (poplatky, odvody, dane clá...)? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Nedochádza k zvýšeniu priamych nákladov.
3.3.2 Nepriame finančné náklady
Vyžaduje si predkladaný návrh dodatočné náklady na nákup tovarov alebo služieb? Zvyšuje predkladaný návrh náklady súvisiace so zamestnávaním? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Predpokladaný návrh nevyžaduje dodatočné náklady na nákup tovarov alebo služieb. Ani nezvyšuje náklady súvisiace so zamestnávaním.
3.3.3 Administratívne náklady
5
Dochádza k zavedeniu nových informačných povinností alebo odstráneniu, príp. úprave existujúcich informačných povinností? (napr. zmena požadovaných dát, zmena frekvencie reportovania, zmena formy predkladania a pod.) Ak áno, popíšte a vyčíslite administratívne náklady. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Administratívne náklady naviac nevznikajú. Ani nové informačné povinnosti nevznikajú.
3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Náklady na 1 podnikateľa
Náklady na celé podnikateľské prostredie
Priame finančné náklady
0
0
Nepriame finančné náklady
0
0
Administratívne náklady
0
0
Celkové náklady regulácie
0
0
3.4 Konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu
- z toho MSP
Dochádza k vytvoreniu bariér pre vstup na trh pre nových dodávateľov alebo poskytovateľov služieb? Bude mať navrhovaná zmena za následok prísnejšiu reguláciu správania sa niektorých podnikov? Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)? Ak áno, popíšte.
Aký vplyv bude mať navrhovaná zmena na obchodné bariéry? Bude mať vplyv na vyvolanie cezhraničných investícií (príliv /odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)? Ak áno, popíšte.
Ako ovplyvní cenu alebo dostupnosť základných zdrojov (suroviny, mechanizmy, pracovná sila, energie atď.)?
Ovplyvňuje prístup k financiám? Ak áno, ako?
Návrhom zákona nedochádza k vytvoreniu bariér pre vstup na trh pre nových dodávateľov výrobkov alebo poskytovateľov služieb. Navrhovaná zmena nebude mať za následok prísnejšiu reguláciu správania sa niektorých podnikov.
Na základe návrhu zákona sa nebude zaobchádzať s niektorými podnikmi alebo produktmi v porovnateľnej situácii rôzne.
Navrhovaná úprava nebude mať vplyv na obchodné bariéry.
Návrh nebude mať vplyv na cezhraničné investície.
Návrh neovplyvňuje cenu alebo dostupnosť základných zdrojov.
Návrh neovplyvňuje prístup k financiám.
3.5 Inovácie
- z toho MSP
Uveďte, ako podporuje navrhovaná zmena inovácie.
Zjednodušuje uvedenie alebo rozšírenie nových výrobných metód, technológií a výrobkov na trh?
Uveďte, ako vplýva navrhovaná zmena na jednotlivé práva duševného vlastníctva (napr. patenty, ochranné známky, autorské práva, vlastníctvo know-how).
Podporuje vyššiu efektivitu výroby/využívania zdrojov? Ak áno, ako?
Vytvorí zmena nové pracovné miesta pre zamestnancov výskumu a vývoja v SR?
6
Navrhovaná zmena:
- nepodporuje inovácie, nezjednodušuje uvedenie alebo rozšírenie nových výrobných metód, technológií a výrobkov na trh,
- nevplýva na jednotlivé práva duševného vlastníctva ani nepodporuje vyššiu efektivitu výroby/využívania zdrojov,
-nevytvorí nové pracovné miesta pre zamestnancov výskumu a vývoja v SR.
7
Analýza vplyvov na informatizáciu spoločnosti
Budovanie základných pilierov informatizácie
Obsah
A – nová služba
B – zmena služby
Kód služby
Názov služby
Úroveň elektronizácie služby
(0 až 5)
6.1. Predpokladá predložený návrh zmenu existujúcich elektronických služieb verejnej správy alebo vytvorenie nových služieb?
(Ak áno, uveďte zmenu služby alebo vytvorenie novej služby, ďalej jej kód, názov a úroveň elektronizácie podľa katalógu eGovernment služieb, ktorý je vedený v centrálnom metainformačnom systéme verejnej správy.)
Služba spracúvania návrhu kodifikačných údajov ponúka dodávateľovi produktu možnosť voľby spracúvať návrh kodifikačných údajov samostatne.
Pôvodná služba umožňovala dodávateľovi produktu spracúvanie návrhu kodifikačných údajov iba prostredníctvom agentúry pre kodifikáciu.
A
na základe § 1 ods. 2 zákona č. 275/2006 Z. z. - zákon sa nevzťahuje na informačné systémy verejnej správy, ktoré sa týkajú zabezpečenia obrany Slovenskej republiky, bezpečnosti Slovenskej republiky a utajovaných skutočností. Na základe uvedenej skutočnosti nebude služba registrovaná v katalógu eGovernment služieb, ktorý je vedený v MetaIS
Spracúvanie návrhu kodifikačných údajov
5
Infraštruktúra
A – nový systém
B – zmena systému
Kód systému
Názov systému
6.2. Predpokladá predložený návrh zmenu existujúceho alebo vytvorenie nového informačného systému verejnej správy?
(Ak áno, uveďte zmenu systému alebo vytvorenie nového systému, ďalej jeho kód a názov z centrálneho
A
na základe § 1 ods. 2 zákona č. 275/2006 Z. z. - zákon sa nevzťahuje na informačné systémy verejnej
Elektronický systém spracúvania návrhu kodifikačných údajov.
8
metainformačného systému verejnej správy.)
Prístup do elektronického systému spracúvania návrhu kodifikačných údajov ponúka dodávateľovi produktu možnosť voľby spracúvať návrh kodifikačných údajov samostatne.
správy, ktoré sa týkajú zabezpečenia obrany Slovenskej republiky, bezpečnosti Slovenskej republiky a utajovaných skutočností. Na základe uvedenej skutočnosti nebude systém registrovaný v katalógu eGovernment služieb, ktorý je vedený v MetaIS.
Financovanie procesu informatizácie
Rezortná úroveň
Nadrezortná úroveň
A - z prostriedkov EÚ B - z ďalších zdrojov financovania
6.3. Vyžaduje si proces informatizácie finančné investície?
(Uveďte príslušnú úroveň financovania a kvantifikáciu finančných výdavkov uveďte v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy.)
X