2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:Návrh zvýšenia tzv. vratiek na 33 % - nú sadzbu je v tabuľke 2.1 načrtnutý v zmysle príjmov a výdavkov štátu, za predpokladu, že budú realizované všetky očakávané registrované projekty v rámci Programu 5 Audiovizuálneho fondu (ďalej aj „fond“), ktorého sa tieto tzv. vratky týkajú (prepočty v časti 2.2.4).
Podľa § 29 zákona č. 516/2008 Z. z. o Audiovizuálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa tento program realizuje zo štátneho rozpočtu v rámci schválených limitov Ministerstva kultúry Slovenskej republiky (ďalej aj „ministerstvo“) na príslušné rozpočtové obdobie.
Pokiaľ by platilo zachovanie aktuálnej 20 % - nej sadzby tzv. vratiek, ministerstvo ráta s preplatením nákladov v rámci svojich limitov, pričom pri navýšení na 33 % - nú sadzbu je potrebné zabezpečiť navýšenie limitov ministerstva.
Navrhovaný nástroj má aj po navýšení očakávaný celkový zisk pre štát 0,91 mil. eur priemerne za rok pri všetkých uvedených predpokladoch nižšie.
Predpoklady boli vybrané na základe plánovania „maximálnych možných súm“, s ktorými je potrebné rátať pri plnom využití tohto nástroja. Podľa doterajších skúseností je možné, že bude dopyt zaregistrovaných projektov po tzv. vratkách nižší ako táto predikcia, avšak neodporúčame výpočty pre predikované obdobie znižovať z dvoch hlavných dôvodov:
1. Nedostatok dát: V rokoch 2015 a 2016, kedy platila hranica minimálnych výdavkov 2 mil. Eur, sa z 5 registrovaných projektov realizovali 3 projekty. V roku 2017, odkedy je minimálna hranica výdavkov 150 000 Eur, je zaregistrovaných už 12 projektov, pri ktorých ešte nie je jasné, či sa zrealizujú alebo nie. Na realizáciu majú od zaregistrovania 3 roky.
Z doterajších skúseností bola hranica 2 mil. Eur pre tvorcov ťažšie dosiahnuteľná. Pri súčasnej nižšej minimálnej sume je veľmi pravdepodobné, že sa projekty budú realizovať vo väčších množstvách.
2. je nutné rátať s možnosťou, že sa zrealizuje maximum registrovaných projektov, nakoľko je podľa zákona (vyššie) registrovaný projekt oprávnený žiadať o vratku, pokiaľ splní stanovené podmienky. Momentálne nie je dostatok dát, ktoré by vyvracali predpoklad, že sa projekty budú realizovať. Od roku 2017, odkedy platí znížená suma oprávnených výdavkov, sa môžu skoro všetky zaregistrované projekty ešte realizovať. Pri alokácii prostriedkov na vratku je nutné s „rezervovanou sumou“ rátať až do doby 3 rokov od zaregistrovania projektu. Pokiaľ suma nebude minutá, presunie sa ako rezerva pre ďalšie filmové projekty.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Navrhované opatrenie zvyšuje percentuálny podiel dotácie, ktorú fond poskytuje na podporu audiovizuálneho priemyslu z 20 % oprávnených výdavkov na 33 % oprávnených výdavkov uhradených v súvislosti s realizáciou filmového projektu. Pri predpoklade nadobudnutia účinnosti navrhovaného opatrenia k 1. januáru 2021, žiadosti o podporu predložené fondu od 1. 1. 2020 do 31. 12. 2020 budú vybavené ešte podľa súčasnej právnej úpravy, teda v pôvodnej sadzbe 20 %.