D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Predložený návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Návrh zákona predovšetkým:
-skracuje lehotu na vrátenie nadmerného odpočtu na 4 mesiace od začatia daňovej kontroly s tým, že odo dňa začatia daňovej kontroly sa nevrátený nadmerný odpočet (v prípade, že sa nepreukáže jeho neoprávnenosť) úročí sadzbou vo výške trojnásobku EURIBOR-u,
-zavádza podmienku, že daňový úrad je oprávnený zadržiavať nadmerný odpočet najviac do výšky spornej sumy.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona nebude mať vplyv na verejné financie, nebude mať sociálny vplyv ani vplyv na životné prostredie a informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie.
B.Osobitná časť
K čl. I
Pri vzniku nadmerného odpočtu sa v mnohých prípadoch rozhodne daňový úrad vykonať kontrolu, pričom táto kontrola môže trvať aj jeden rok 46 ods. 10 zákona Pč. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov). Podľa súčasnej úpravy § 79 ods. 6 v prípade začatia daňovej kontroly zo strany daňového úradu daňový úrad vráti nadmerný odpočet do desiatich dní od skončenia daňovej kontroly a to vo výške zistenej daňovým úradom. V praxi to znamená, že daňovému subjektu možno nadmerný odpočet zadržiavať jeden rok. Uvedená úprava pôsobí likvidačne na tých podnikateľov, ktorých podnikanie je založené na veľkých obratoch a malých maržiach, keďže títo podnikatelia nemajú možnosť dostať sa k zdrojom nevyhnutým na ďalšie fungovanie chodu firmy. Predkladatelia rešpektujú legitímny záujem štátu ako strážcu a správcu verejných financií na preverení všetkých skutočností, ktoré by potvrdili alebo vyvrátili podozrenia o daňových podvodoch, ochrana legitímneho záujmu štátu by však nemala byť v hrubom nepomere s existenčnými záujmami kontrolovaného daňového subjektu. Z uvedeného dôvodu predkladatelia nezasahujú do dĺžky daňovej kontroly (ponechávajú ju na úrovni jedného roka), avšak navrhujú, aby k vráteniu nadmerného odpočtu došlo najneskôr do štyroch mesiacov od začatia daňovej kontroly.
Podľa názoru predkladateľa štyri mesiace dostatočne dlhá doba na potvrdenie alebo vyvrátenie podozrenia, či v danom prípade došlo alebo nedošlo k daňovému podvodu. Podľa názoru predkladateľov je však v prípade, že sa nepreukáže jeho neoprávnenosť nadmerného odpočtu korektné priznať kontrolovanému daňovému subjektu nárok na úročenie zadržiavanej sumy vo výške trojnásobku EURIBOR-u. Zavádza sa tiež podmienka, že daňový úrad je oprávnený zadržiavať nadmerný odpočet najviac do výšky spornej sumy.
K čl. II
Účinnosť predkladanej novely sa navrhuje od 1. januára 2020.