Stanovisko vlády Slovenskej republiky
k návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
na vyslovenie nedôvery členovi vlády Slovenskej republiky poverenému riadením
Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky Arpádovi Érsekovi
(tlač 1411)
Vláda Slovenskej republiky predkladá stanovisko k pôsobeniu ministra dopravy a výstavby
Slovenskej republiky na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky zvolanej podľa § 109
ods. 1 a 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom priadku
Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek plní programové vyhlásenie vlády. Vyriešil
niekoľko kritických situácií, v oblasti diaľničnej výstavby naštartoval viacero dôležitých
stavieb. Intenzívne pracuje na zlepšení stavu ciest prvej triedy aj mostov. Prispel k rozvoju
železničnej dopravy a hľadá možnosti, ako podporiť alternatívne druhy dopravy. Pod jeho
vedením je Operačný program integrovaná infraštruktúra najlepší spomedzi všetkých
operačných programov na Slovensku a v čerpaní je aj nad priemerom všetkých operačných
programov v celej Európskej únii. Okrem toho sa intenzívne venuje podpore cestovného
ruchu a Slovensko opakovane dosahuje rekordné čísla návštevnosti aj prenocovaní. Prijalo sa
viacero zákonov, ktoré pomohli občanom, a na ďalších sa v rezorte dopravy intenzívne
pracuje.
Konkrétne v diaľničnej výstavbe sa za éry ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka
podpísali zmluvy na výstavbu troch úsekov. Išlo o úsek D1 Prešov Západ – Prešov Juh, D1
Budimír – Bidovce a D3 Čadca Bukov – Svrčinovec. Všetky tieto stavby postupujú podľa
harmonogramu a budú dokončené načas – prvá z nich, úsek D1 Budimír – Bidovce – ešte
v tomto roku.
Okrem toho sa začali súťaže na výstavbu rýchlostnej cesty R3 Tvrdošín – Nižná, R4 Prešov
sever I. etapa, R2 Košice Šaca – Košice Oľšany II etapa, R2 Kriváň – Mýtna a R2 Mýtna –
Lovinobaňa, Tomášovce. Výstavba je tak strategicky rozložená do všetkých kútov Slovenska,
pričom prioritne sa riešia kritické úseky, ktoré boli technicky pripravené na výstavbu. V tomto
roku by k týmto úsekom mali pribudnúť aj súťaže na úsek s tunelom Soroška, alebo
pokračovanie R4 pri Prešove. Je veľmi pozitívne, že stavať sa bude aj v okolí menej
rozvinutých regiónov, čo pomôže zvýšiť ich atraktivitu v očiach investorov a v konečnom
dôsledku sa tak bude napĺňať jeden z hlavných cieľov súčasnej vlády, a tým je znižovanie
regionálnych rozdielov.
Rezort dopravy, pod vedením súčasného ministra, zároveň vyriešil problémy na úseku so
zastavenou výstavbou D1 Hubová – Ivachnová, kde sa už opäť stavia, a hlavne zásadným
spôsobom prispel aj k výstavbe posledného nerozostavaného úseku medzi Bratislavou
a Košicami, kde je už definitívne určená trasa.
Vo veci výstavby úseku diaľnice D1 - Lietavská Lúčka – tunel Višňové – Dubná Skala
Národnú diaľničnú spoločnosť dobehla problematická verejná súťaž vyhlásená koncom roka
2011 za vlády Ivety Radičovej. Riešenie navrhnuté ministrom dopravy a výstavby je
kompromisom s cieľom vyhnúť sa dlhoročným sporom s medzinárodným prvkom. Naopak,
postoj skupiny poslancov NR SR zahrnujúci určité nekompromisné riešenie, by viedlo