a zmätočným podávaním rôznych návrhov zbytočne predlžovali súdne konanie (niekoľko
návrhov na vydanie neodkladného opatrenia, niekoľko podaní na zaujatosť súdu a znalca). Pretože
dieťa nebolo v konaní vypočuté, (ustanovený kolízny opatrovník s ním rozhovor neuskutočnil
s odôvodnením, že by to nebolo v jeho záujme, lebo už bolo vypočúvané znalcom), komisárka
prezentovala vôľu dieťaťa v samotnom súdnom konaní, vychádzajúc z viacerých stretnutí
s dieťaťom, na ktorých sa dieťa jednoznačne vyjadrilo. Príslušný konajúci súd zobral túto
skutočnosť na vedomie a rešpektoval takouto formou vyjadrenú vôľu dieťaťa, vo veci
rozhodol a rozšíril styk otca s dieťaťom.
Právna úprava
Čl. 12. ods. 1 a 2 Dohovoru
Štát musí zabezpečiť dieťaťu, ktoré je schopné si utvárať vlastné názory, právo ich vyjadrovať slobodne vo všetkých
záležitostiach, ktoré sa ho týkajú, pripisujúc názorom dieťaťa náležitú váhu podľa jeho veku a zrelosti. Na tento účel
musí byť dieťaťu predovšetkým poskytnutá možnosť byť vypočuté v akomkoľvek súdnom alebo administratívnom
konaní, ktoré sa ho týka buď priamo, alebo prostredníctvom zástupcu, resp. príslušnej osoby, spôsobom zlučiteľným
s procesnými pravidlami vnútroštátneho práva.
K tomuto záväzku poskytuje podrobnejšie stanovisko Výbor OSN.5)
§ 38 Civilného mimosporového priadku
Pokiaľ sa týka právo dieťaťa byť vypočuté v súdnom alebo správnom konaní, v ktorom sa rozhoduje o veciach,
týkajúcich sa jeho samotného, tak toto právo dieťaťa korešponduje s povinnosťou súdu prihliadnuť na názor dieťaťa
podľa.
Závery a návrhy prostriedkov nápravy
•
•
Komisárka poukazuje na nevyhnutnosť rešpektovať vôľu dieťaťa.
Poukazuje na nevyhnutnosť rešpektovania práva dieťaťa byť vypočuté v akomkoľvek
súdnom, alebo správnom konaní, a to spôsobom a v prostredí, ktoré by malo byť
podnecujúce a nápomocné k tomu, aby vyjadrilo svoju skutočnú vôľu.
Právo dieťaťa byť vypočuté v súdnom alebo správnom konaní, v ktorom sa rozhoduje
o veciach, týkajúcich sa jeho samotného, by si mali štátne orgány osvojiť ako generálne
pravidlo rozhodovania o deťoch.
•
5 ) Stanovisko Výboru OSN- Všeobecný komentár 12
Vzhľadom na formuláciu článku 12 ods. 1 Dohovoru, právo dieťaťa ktoré je schopné formulovať svoje vlastné
názory, nemožno interpretovať ako obmedzenie, že dieťa nie je schopné vytvoriť si vlastný názor na určité veci,
ale naopak, dieťa je schopné vytvárať si vlastné názory od útleho veku, aj keď ešte možno nie je schopné ich
verbálne vyjadriť a preto by sa mali rešpektovať aj neverbálne prejavy dieťaťa, vrátane reči tela, mimiky, kresieb,
ktoré vyjadrujú aj preferencie alebo odmietanie dieťaťa Nestanovenie presnej vekovej hranice na uplatnenie práva
dieťaťa na vyjadrenie svojho názoru nemôže znižovať hodnotu názorov dieťaťa, nakoľko úroveň chápania dieťaťa
nie je vždy priamo úmerná veku dieťaťa. Popri schopnosti formulovať názory je pre dieťa principiálne, aby mohlo
svoje názory prezentovať slobodne, bez nátlaku alebo manipulácie zo strany iných osôb. V tomto kontexte je
potrebné zdôrazniť nielen vhodnosť podmienok, vrátane vhodného prostredia pre vyjadrenie názorov dieťaťa, ale
najmä pravdivé oboznámenie dieťaťa o podmienkach, spôsobe, možných rozhodnutiach, ktoré súvisia
s prejavením jeho názoru. Po tom, čo sa dieťa rozhodlo, že chce byť vypočuté, musí sa rozhodnúť, či chce, aby
bolo príslušnými súdnymi alebo správnymi orgánmi vypočuté priamo, alebo prostredníctvom zástupcu alebo
príslušného orgánu. Výbor OSN odporúča, aby vždy, keď je to možné, dostalo dieťa možnosť byť vypočuté v
akomkoľvek konaní priamo.
Ak si dieťa uplatní právo na vypočutie priamo, ak prístup a prostredie, v ktorom bude dieťa vypočuté by malo byť
podnecujúce a nápomocné k tomu, že dieťa chce priamo informovať o skutočnostiach, často veľmi citlivých, až
intímnych. Dieťa preto nie je možné efektívne vypočuť v prostredí, ktoré je zastrašujúce, necitlivé, nepriateľské,
prípadne nevhodné jeho veku.
13